Samla in data från givare och sensorer (novis)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Lentzen

Samla in data från givare och sensorer (novis)

Inlägg av Lentzen »

Hej!

Jag skulle vilja labba lite med givare och sensorer (accelerometrar, töjningsgivare m.m.)

Mitt "lilla" problem är att jag har väldigt dålig koll på detta. Vi mäter en del på jobbet med färdigbyggda system (DAQ, NI, LabVIEW m.m.)

Kortfattat skulle jag på ett enkelt och smidigt sätt samla in data för analys och jämförelse med kända mätmetoder m.m.

Krävs det DAQ? Är väl relativt dyrt misstänker jag. Var söker jag mig vidare för att lära mig mer? Internet? Bok? Tutorials?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
hyperion

Re: Samla in data från givare och sensorer (novis)

Inlägg av hyperion »

Jag skulle vilja rekommendera dig att ta en titt på ett program som heter Flowcode 6 här: www.matrixtsl.com

Var så jag kom igång med programmering av microcontrollers (PIC i mitt fall)

Annars kanske Arduino är något som skulle passa dig. Om du har tur finns färdig kod för de sensorer du vill använda.
Lentzen

Inlägg av Lentzen »

Tack för svar hyperion.

Det ser ju jätteintressant ut. Jag ska kika närmare på detta ikväll.

Jag sitter faktiskt med en Arduino Uno hemma. Har bara kört lite blinkande LED m.m. än så länge. Arduino är kanske en bra utgångspunkt om man vill lära sig mer?

Jag skulle vilja efterlysa lite bra litteratur (inte för avancerat ) om ämnet också. Semestern närmar sig och förhoppningsvis får man långa lediga dagar för att läsa.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns två typer sensorer: digitala och analoga.

Med de digitala är det mest en fråga om att kommunicera korrekt med dom för att få ut mätdata.

Med de analoga kan det bli mer fokus på förstärkning av signaler, offset av värden och upplösning på AD-omvandlaren. Inget större problem som sådan om man bara har lite småsaker klart för sig.

Men när man väl har tillgång till de mätte data är resten likt, programmet ska göra vad det nu ska göra.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Lentzen skrev:Krävs det DAQ? Är väl relativt dyrt misstänker jag.
Tack på förhand.
Med lite tur (rätt typ av givare) kan du göra enkla mätningar använda datorns ljudingångar och mer eller mindre gratis mjukvara.
Har du givare eller kommer du att skaffa?
Är det långsamma eller snabba förlopp du vill mäta?
Trådtöjningsgivare behöver någon typ av förstärkning. Ofta är givaren en typ av motstånd som är del av en brygga.
Det finns en massa olika accelerometrar. Har du eller ska skaffa? Många accellerometrar är kapacitiva och behöver lite speciell förstärkning...
gripner

Inlägg av gripner »

Skulle definitivt kolla in Arduino, inhandla ett av de lite större/dyrare korten, allt ett arduino kompatibel kort, tex Teensy3.1 om du vill ha hur mycket skojj in/utgångar som helst att koppla in givare på.

Både arduino IDE:n och teensy mjukvaran kommer med MASSOR av exempel för bland annat en massa givare. Både analoga och digitala.
samt exempel för usb/seriell komunikation, SPI, i2c, lcd displayer, servos, SD kort mm mm

Kolla även in Jeremy Blums tutorials på tuben, inspirerande.
Lentzen

Inlägg av Lentzen »

Hej igen,

Här har jag faktiskt ett praktiskt exempel på en av sakerna jag vill åstadkomma.

Jag vill mäta luftflöde med en flödes sensor (se bifogad fil). Det hade varit intressant att se hur noggrannt jag kunde fått det i jämförelse med våra befintliga mätsystem. En någorlunda portabel lösning hade också varit trevligt.

Tolkar jag det rätt så är det bara att bygga ihop kresten, mata den med 2-5 V för att sedan mäta volttalet mellan v1 och v2 enligt databladet? Eller det är för enkelt?

Hade man vunnit något på att köra det via Arduino istället? Jag tycker det verkar till att vara så hög ingångströskel. Men man lär sig iofs mycket på att spana in andras program.

Jeremy Blum har jag stött på innan. Får ta och ladda ner hans tutorials och spana in dem. Kanske dags att damma av sitt Arduinokort igen.

Tack på förhand
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att mäta med sensorn måste du koppla lite med en op-amp och lite småkrafs för att få ett värde du kan mäta. Kretsloppet visas ju - om än "lite" skissartat - i databladet.

U_Bs kopplas sedan in på en AD-omvandlar ingång och sedan har du råvärdet att jobba med. Det finne en typisk kurva med som anger spänning kontra flöde, du ska såklart ha rätt värde/kurva för det mätområde du behöver men sedan ska det vara klart.
Lentzen

Inlägg av Lentzen »

Det slutade med en tur till biblioteket idag. Jag kände att jag får ta tag i detta från grunden.

Grundläggande elektronik av Bo Johnsson lånades. Kände att det kunde vara vettigt att fräscha upp och ta in grunderna igen innan man ger sig på något annat.

Tack för engagemanget. Trevligt forum. Bra och vettiga svar. :happy:
Lentzen

Inlägg av Lentzen »

Förutom Arduino som det talats om innan så har jag en Raspberry Pi också liggandes. Den skulle fungera som mediacenter men jag har inte kommit till skott än.

Hur är denna i jämförelse med Arduino i avseende att samla in data från givare och sensorer?
milsson

Inlägg av milsson »

Finns ju billiga daq:ar. Jag har en dlp-io8-g som jag aldrig använt men precis fått användning för då jag har bestämt mig för att lära mig ett språk.
Man ansluter bara till serieporten(USB) och skickar kommando via en klient och får svar tillbaka. Allt står i databladet på deras sida.

http://www.dlpdesign.com/usb/io8.shtml
Skriv svar