Renovering av Philips (rörförstärkare)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
sa6bsb

Renovering av Philips (rörförstärkare)

Inlägg av sa6bsb »

Hej!

Jag håller på att felsöka en Philips EL-6400 från 1954.

Jag har kommit såpass långt att jag konstaterat att alla rör har glödspänning och glöder. Anodspänning finns också.

Förstärkaren har tjänstgjort i många år men har stått de senaste 20 åren. Den fungerade när vi använde den senast.
Därför misstänker jag kondensatorer. Jag har provat radioingången och höjer man rejält kan man höra något lite ljud. Höjer man max distar det. Om jag kör signalen från en MP3 spelares hörlursutgång direkt på högtalaren blir det minst 10 ggr högre. Så då har vi koll på hur mycket ljud jag får ur den.

Jag har i princip bestämt mig för att byta alla kondensatorer i vilket fall som helst.

Jag har tittat i schemat och dubbelkondingarna är på 25uf och 50uf.
Elschema: http://frank.pocnet.net/instruments/Phi ... 400_um.pdf

Elfa har denna https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 7035025040 som man skulle kunna byta ut den på 50uf mot. Men de verkar inte ha någon på 25uf. Kan 33 fungera? Elfa har en på 33.

Det sitter också ett antal mindre kondensatorer. C9 och C10 i schemat är utbytta 17/4-80 mot 0,47uF. Det står på en lapp på undersidan. Det som förbryllar mig är att det i schemat står 60K. Jag lossade två av de andra och på den ena står det 22KP 5.4 Jag googlade på det men blev inte speciellt mycket klokare.

Har ni några tips på likvärdiga komponenter?

Här kommer en par bilder på dem.

Bild
Bild

Som jag kan se det vore denna en bra ersättare: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 0&q=0%2C47
Men eftersom jag inte vet värdena på de andra så blir det besvärligare. De är 15K, 22K, 1K5, och 60K enligt schemat.

Har ni några tips?

// Mikael Blom
Senast redigerad av blueint 3 juli 2014, 10:57:00, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Rolf Zetterberg

Re: Renovering av Philips

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Philips svarta "tjärkondensatorer" har en lite egen märkning.
L=125V
ingen bokstav=400V
H=600V
S=800V
T=1000V

Värdet(t.ex 56K=56nF=0.056uF)

A=+-10%
P=+-20%

(5.4 och 3.4 är tillverkningskoder och kan glömmas)

Förr märkte man kondensatorer med bl. a kilo-pF.En konding stämplad 1KP(eller ibland 1Kpf)har alltså värdet 1000pF eller 1n.
Värdena i din förstärkare är alltså med dagens beteckning 15n,22n,1n5 och 68n.De har alltså alla moderna värden och borde inte vara svåra att få tag på.
De tidigare utbytta är bytta av någon som drabbats av kondingsjukan.
Man ska veta vad man gör och inte hoppa upp från 68n till 0.47uF.

Om man byter kopplingskondingar så ska man alltid börja med de som har hög DC-spänning över sig-de slits helt klart fortast och kan ge farlig DC in på nästa rör.
Användarvisningsbild
sa6bsb

Inlägg av sa6bsb »

Hej!

Tack för det snabba svaret! Kanonbra att få reda på hur märkningen fungerar.
Några av dem har en röd sida. Är de polaritetskänsliga? På den som jag föreslog som ersättare, även om värdet var fel, så var den för AC/DC. Så på den lär väl knappast polariteten ha någon betydelse.

Vad tror du om dubbelelektrolyten då? En var på 25uF och en på 50uF. Dvs. 25uF/25uF och 50uF/50uF.

Elfa har 47uF och 33uF med M18 gänga. Kan de funka? Eller är det bättre att byta till två enkla? Problemet med enkla är dels att montera dem och dels utseendet.

Anläggningen som jag tänker få fart på har en historia och det är tack vare den som jag idag jobbar som ljudtekniker (Jag jobbar dock inte bara som ljudtekniker. En av flera ben.)

Så här ser den ut: http://www.blomsit.se/ljudteknik/hogtal ... g-gar-arv/
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

På en del kondensatorer brukar man markera den delen av det ihoprullade materialet
(t.ex. två lager aluminiumfolie och ett lager plast) som ligger ytterst, markeringen visar vilken pinne på kondensatorn
som ligger ytterst, kopplas då till jord om möjligt eller till den del med lägst potential i förhållande
till jord så får man lite skärmning (?) mot yttre störningar på köpet.
Användarvisningsbild
sa6bsb

Inlägg av sa6bsb »

Aha!

Intressant! Det var bra att veta. Kan jag ersätta dessa "Tjärkondingar" med Polypropylen-kondensatorer? De finns axiella i rätt värde. 18kr/st.

Då har jag koll på det mesta utom de stora dubbelkondensatorerna. Kan värdet funka eller är det två enkla som gäller tro?
Ersättare finns som 33uF (Tidigare 25uF) och 48uF (Tidigare 50uF)
Enkla kondensatorer finns som 22uF som verkar vara närmast 25uF.

C12 som är 25uF verkar sitta på ECC81 och EF40 ben 2 och 6.
C13 som är den andra i dubbelkapslingen verkar sitta på ECC81 ben 1. Den har också en 15K resistor mellan sig.

Vad händer om jag skulle byta värde till 33uF? Hur påverkar det funktionen?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Har tittat i schemat och C12-C13 kan du lätt ersätta med ett högre värde eftersom
R26 har ett så pass högt värde som 10k. Med ett högre värde på C12-C13 så får du lite
bättre filtrering av anodspänningen = mindre 100Hz brum. Elektrolytkondensatorer har ofta stora toleranser
som -20 till +50% så 33uF är helt ok att byta med. Tror inte att 100uF skulle märkas så mycket där.
Två separata kondensatorer eller två i samma "burk" spelar ingen roll, de har bara en gemensam jord.

En höjning av värdet på C14-C15 gör att dioderna i likriktarbryggan Gr1 får högre
toppströmmar men under kortare tid. Hittar ingen uppgift om Gr1 är en selenlikriktare
eller om det är med kiseldioder. Överbelastar man selenlikriktare så de brinner
upp så luktar de som ruttna ägg. :wink:
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Tjärkondensatorerna kan du ersätta med moderna plastfilmskondensatorer som MKT MKP.
Så länge som spänningståligheten är den samma eller mer så går det bra.
Audiofiler brukar tycka om Polypropylen :). Jag är ingen audiofil själv, håller mig på en ingenjörsmässig nivå.
Är de inkopplade i kretsar med t.ex. tonkontroll så är det bäst att hålla sig till rätt värde
annars kan det påverka frekvensgången för hela förstärkaren.
Användarvisningsbild
sa6bsb

Inlägg av sa6bsb »

Hej!

Supertack!

Då blir det till att beställa lite reservdelar då! :)

// Mikael
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Polyprop är självläkande dessutom. :)

Blöta kondingar kan gott bytas såsom tjäriga och vaxade samt oljade.

Om du letar dubbelkondingar är www.tubesandmore.com en bra källa.
Användarvisningsbild
sa6bsb

Inlägg av sa6bsb »

Jag beställde delarna från Elfa igår vid 17-tiden och i morse kom de.

För en par timmar sedan var alla bytta och steget fungerar lika bra som det gjorde när det var nytt. Om inte bättre med moderna kondingar.
Bytet har gått kanon! Och jag tycker att steget låter klart över förväntan. Men en bra högtalare inkopplad och en MP3 spelare som källa är ljudet järmförbart med vilken standard HiFi som helst.

Och med nya kondingar med rätt värde blir antagligen frekvenskurvan bättre än den någonsin varit. Nu ska den få stå på långtest en dag för att se om allt är stabilt.

Tack alla för er hjälp! Utan er hade det inte varit ljud i grejerna idag.

// Mikael

Bild

Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänk dock på att mp3 har i stort sett inget frekvensinnehåll över 16 kHz.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

... det lär knappt förstärkaren heller ha. :vissla:

Vad för rör satt det? EL81??? Undras om det är sådana jag har, men jag ska inte sälja. Däremot är ina köpta från Radiomuséet i Göteborg. Billigt! :tumupp:
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Fina bilder med rör som glöder :tumupp:
"Ljudbrigaden" hann före med rör-frågan, vad är det för rör med toppkontakt?
Användarvisningsbild
sa6bsb

Inlägg av sa6bsb »

Enligt manualen är den helt rak på 100Hz-7KHz
Men bara -1db vid 5Hz och -1 vid 10KHz

Över 10KHz finns inte med i diagrammet. Det fanns knappast några källor som klarade över 10K heller på 50-talet. Åtminstone inte i fält där denna skulle användas.

Originalhögtalarna är ganska smala. De är bara bra på tal.

Rören är EL81. Helt rätt. Och alla rör var hela. Något som jag var tämligen säker på eftersom den senast var igång 1995 och då fungerade den felfritt. Det som går sönder av att stå brukar vara elektrolytkondingar.

Jag har två defekta reservapparater också så de får donera rör om det skulle behövas.

Nu har jag min gamla Philips "Stenkakeväxlarmöbel" som nästa projekt. Den har också torra kondingar. Den måste man köra med minsta möjliga bas annars låter den som en aggressiv kompressor.

Denna apparaten är en av de sista möblerna med rör. Den har stöd för LP och en riktigt bra FM radio. Radion är MONO. Men Stereo från LP. Så den har Stereo emblem och naturligtvis dubbla inbyggda högtalare.

Men det får bli när vintermörkret sänker sig över Sverige!

Återigen, Tack för hjälpen!

// Mikael
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Renovering av Philips (rörförstärkare)

Inlägg av MiaM »

Du får väl komplettera radiogrammofonen med FM-stereodekoder :)

P.S. till er som frågade om det var EL-81 så kan väl ett tips annars vara att titta i schemat som länkades tidigare i tråden :wink:
Skriv svar