Voltregulator på 220 volt fungerar med 230 volt?
Voltregulator på 220 volt fungerar med 230 volt?
Hej!
Jag har vissa saker hemma som kräver 220 volt som jag stoppar in i eluttaget.
Men tror ni denna voltregulator fungerar med 230 volt?
Kinesen säger att den fungerar inte med 240 volt, men vi har 230 volt i Sverige.
www.aliexpress.com/snapshot/6130445770.html
Jag har vissa saker hemma som kräver 220 volt som jag stoppar in i eluttaget.
Men tror ni denna voltregulator fungerar med 230 volt?
Kinesen säger att den fungerar inte med 240 volt, men vi har 230 volt i Sverige.
www.aliexpress.com/snapshot/6130445770.html
Re: Voltregulator på 220 volt fungerar med 230 volt?
Voltregulator? Du menar spänningsregulator, vilket det inte heller är. Det där är en tyristor dimmer, ingen regulator.
Om den inte funkar för 240V skulle jag absolut inte ansluta den till 220V nätspänning.
Om den inte funkar för 240V skulle jag absolut inte ansluta den till 220V nätspänning.
Du bor ju i USA Al_Bundy och där är det 110V i eluttagen så vitt jag känner till.
Den fungerade inte med 230 volt.
Men då får man väll bygga en egen då det inte finns och få tag på en 230 volts dimmer på ca 2500 watt. Jag ska driva en tekokare
Eller kör jag med ett relä och PWM samt PI-reglering.
Men då får man väll bygga en egen då det inte finns och få tag på en 230 volts dimmer på ca 2500 watt. Jag ska driva en tekokare
Om du ska styra effekten på en vattenkokare kan du ju ta relä/kontaktor ist tar ju en stund innan den blir varm.
Den kommer högst sannolikt att funka med både 230V och 240V, men både din och säljarena kompetens verkar begränsad. Jag skulle nog sätta en slant på att den inte klarar emi kraven.
Men säger säljaren att den inte funkar till 240v skulle jag iaf inte koppla till 230 eller ens 220 om man hittar det
man kan ju kolla på komponenter och datablad så står det. Svart på vitt...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Förtydligande: jag har inte hittat något datablad men frågar man säljaren kan man nog få det. Eller iaf namn på thyrsistorn.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Är det inte så att tyristorn, eller kanske rentav triacen kommer i olika spänningsklasser för olika nätspänningar. Alltså lär det väl knappast göras en 220V-tyristor/triac och en 230V.
-
Mindmapper
Har man inga datablad ska man inte köpa produkten!
Utan datablad vet man ju absolut inte vad som gäller.
Visar på brist på kompetens att lägga ut en vara till försäljning utan att kunna visa under vilka förutsättningar den kan jobba. Att bara ange en spänning och effekt utan att ange vilka toleranser som gäller visar på okunskap. Dessutom så vill man väl minst veta om den klarar resistiva och reaktiva laster.
Utan datablad vet man ju absolut inte vad som gäller.
Visar på brist på kompetens att lägga ut en vara till försäljning utan att kunna visa under vilka förutsättningar den kan jobba. Att bara ange en spänning och effekt utan att ange vilka toleranser som gäller visar på okunskap. Dessutom så vill man väl minst veta om den klarar resistiva och reaktiva laster.
Vad är det för något som är så kinkigt att det fungerar på 220V, men inte på 230V?
Du tänker väl inte PWM'a via ett relä ? det är en mycket dum ide, däremot kan man säkert bygga nåt med hysteres som reglerar värmen via ett relä, (som miramithe är inne på) men då kör du ju inte PWM.Al_Bundy skrev:Den fungerade inte med 230 volt.
Sen ska den fungera med 230V om den är designad för 220V, efterssom 230V är inom felmarginalen för 220V (220V+6%=233.2V), men nu är ju det där nåt designat av $RANDOM tjines så då vete 17 om den klarar ens 220V med bibehållen säkerhet.