Batteri till macbook går sönder
Batteri till macbook går sönder
Jag har en gammal macbook(2006) som batteriet gick sönder till för flera år sedan. När detta hände så köpte jag ett "billigt" på ebay men det gick aldrig att ladda fullt. Efter det så köpte jag ett till ebaybatteri och efter en liten tids användning så svälde cellerna upp och höll på att spräcka styrplattan. Datorn är liten och smidig och fungerar perfekt som surfdator i soffan men jag tror inte att jag vågar beställa något fler batteri innan jag vet vad som är fel. Är det någon som har haft liknande erfarenheter?
Eller är det någon som kan ha en aning om var i felet ligger, kan cellerna vara "obalanserade"?
Eller är det någon som kan ha en aning om var i felet ligger, kan cellerna vara "obalanserade"?
Re: Batteri till macbook går sönder
att accar sväller så, beror på inre kortslutning, antingen i ngn cell eller mellan två celler...
dålig kvalitet mao...
tyvärr är det en risk man får ta om man handlar billigt på ebay.
edit:du har väl reklamerat det hos säljaren, de är inte sällan villiga att ersätta.
dålig kvalitet mao...
tyvärr är det en risk man får ta om man handlar billigt på ebay.
edit:du har väl reklamerat det hos säljaren, de är inte sällan villiga att ersätta.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Att reklamera är en självklarhet. Jag har fått både bra och dåligt. Men alltid behandlat med respekt.
Och MacBook är för bra för att slänga undan.
Och MacBook är för bra för att slänga undan.
Jag reklamerade första batteriet men sen gav jag upp och köpte ny dator. Får väl beställa ett nytt och se vad som händer. Tack så mycket!
Jag har ett många år gammalt original-macbook-batteri som slutade fungera typ helt runt 2010 eller så.
Det har bara legat här sedan 2011 ca. När jag tittade på det nu hade en cell svullit så pass att batteriet hade
delat på sig...
Det har bara legat här sedan 2011 ca. När jag tittade på det nu hade en cell svullit så pass att batteriet hade
delat på sig...
Det hände när jag bytte första batteriet.. Det låg i batterilådan väntandes på tömmning och när det blev dags att åka på återvinningen med batterierna så hade det svält och spytt ut lite gegga.
Var glad att det bara hade spytt ut lite gegga och inte börjat brinna.
Att ett lithiumbatteri över huvud taget punkteras är ganskla allvarligt, dom brukar kunna se ut som ballonger och fortfarande vara täta.
En gammal ipaq jag hade låg på en hylla, och en dag såg jag att den låg snett, lyfte upp den och noterade att batteriet gått från typ 5mm tjockt till kanske 15mm tjockt i mitten så den låg på snedden..
Köpte nytt batteri från asien (ca 20 spänn, HP's originalpris var över en tusenlapp) och bytte, och la det gamla batteriet på säker plats, när jag väl skulle kasta det så var det nästan som en boll
En gammal ipaq jag hade låg på en hylla, och en dag såg jag att den låg snett, lyfte upp den och noterade att batteriet gått från typ 5mm tjockt till kanske 15mm tjockt i mitten så den låg på snedden..

Köpte nytt batteri från asien (ca 20 spänn, HP's originalpris var över en tusenlapp) och bytte, och la det gamla batteriet på säker plats, när jag väl skulle kasta det så var det nästan som en boll

Har batterierna verkligen hamnat på återvinningen, eller är de bara på väg?
Ifall något av dem bara är på väg, och om datorn fortfarande anser att de är ett batteri som i systeminfor inte sägs ha "byt ut nu"-status, så är jag intresserad av att köpa elektroniken i batteriet.
Jag har nämligen just en Macbook vars batteri råkade vara liggande för länge så att det urladdade sig såpass att batteriets mikrokontroller tycker att det är nog för farligt att våga ladda igen. Min tanke var att försiktigt ladda batteriets celler separat och sedan köra batteriet i datorn igen.
Ifall något av dem bara är på väg, och om datorn fortfarande anser att de är ett batteri som i systeminfor inte sägs ha "byt ut nu"-status, så är jag intresserad av att köpa elektroniken i batteriet.
Jag har nämligen just en Macbook vars batteri råkade vara liggande för länge så att det urladdade sig såpass att batteriets mikrokontroller tycker att det är nog för farligt att våga ladda igen. Min tanke var att försiktigt ladda batteriets celler separat och sedan köra batteriet i datorn igen.
@glenn: det kan har varit något annat batteri i skräplådan som hade läckt.
Mia: batteriet är tyvärr kastat för länge sedan.
Mia: batteriet är tyvärr kastat för länge sedan.
Kan ju meddela att orginalbatterierna också sväller och orsakar problem med trackpaden + spräcker sitt eget plastskal.