Högtalare till kyrklokal

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Högtalare till kyrklokal

Inlägg av danei »

Det verkar ju finnas lite folk här som har bra koll på ljud. Ska byta högtalar i en kyrklokal. Nu är det två st. 70W LEM högtalare med dubbelkonelemt, som sitter på stativ. Jag kommer inte ihåg modellnummret nu. Felet är att de inte står bra, ser hemsak ut och att ljudbilden inte är särskilt bra. Tanken är att ha en takhängd högtalare istället. Är det någon som har bra tipps på högtalare för jobbet?

De nuvarande 70W högtalarna klarar att ge så mycket ljud som behövs. Så det behövs inga monterhögtalare. De ska klara kyrkmusik. Inte rockkonserter, så bastrycket är inte högprioriterat. Ja ni fattar...

Lokalen är inte en hemsk stenkyrka. Akustiken är ganska trevlig. Visserligen ett par tegelväggar. Men med få räta vinklar.

Jag har kikat lite på Yamaha IF2112MKan det vara något?

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om priset är rätt så tror jag dessa skulle funka alldeles utmärkt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har ingen aning om vad priset på dom är. Eller vad som är rätt. Har inte handlat högtalare förr. Och övriga inblandade kan inte mer än mig. Men det går ju att kolla runt lite om man tycker att den högtalaren verkar bra.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag kan ju ställa frågan till en av mina förra kollegor som installerar en massa professionell audio/video om dessa kan vara lämpliga för ändamålet om du så önskar, tar nog någon dag innan jag får svar. Vad är det för förstärkare som ska driva dessa och ca storlek på lokalen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Förstärkaren är en PMH3000 på 2*400W Så den duger bra. Det är en ganska liten kyrka Har inte riktigt koll på hur många det går in. En grov gissning på 100m^2. Jag gissar att man måste se lokalen för att kunna ge ett riktigt bra råd. Lokalen är ganska kort och bred. Så jag funderar lite på högtalarens spridning. Det kanske behövs två för att få bredden. Det skulle vara snällt om du kollade vad de tror om saken.
Skriv svar