Svårt att sätta någon lämplig rubrik på det här men om någon har en lämpligare rubrik så ändrar jag det.
Jag har alltså 12 st LiPo batteripack med uppmätt kapacitet som jag vill fördela på 3 pack med så lika kapacitet som möjligt.
Man kan ju sitta och räkna manuellt för att få fram det men det lär ta lite tid.
Dessa värde är det som gäller till denna packen.
Alltså ett litet program som beräknar så nära samma värde på 3 packar med dessa 12 värden.
Inte helt fel om programet är universalt så man kan lägga in hur många packar det skall fördelas på
och även hur många värde det gäller.
Hoppas att jag lyckades förklara vad som skall uppnås.
2676
2595
2777
2495
2750
2740
2563
2656
2831
2767
2756
2679
Beräkna kapacitet i batteripack?
Re: Beräkna kapacitet i batteripack?
Är planen alltså att bara parallellkoppla pack, och inte även balanseringskontakterna?
Kapaciteten av ett pack är ju begränsat av den sämsta cellen i det packet. Om du parallellkopplar även balanseringskontakterna, tror jag ett bra sätt är att hitta kombinationer av pack som inte parar ihop de två sämsta cellerna med varandra. Det förutsätter att du skrivit upp vilken cell som slog i botten först när du mätte kapaciteten. Ännu bättre är att hitta kombinationer som kombinerar sämsta cellen, med bästa cellen från annat pack. Förutsätter att man mäter varje cell individuellt, vilket jag antar att du inte gjort. Men om du har skrivit upp cellspänningarna efter mätningen av packet, borde cellen med bäst kapacitet ha högst spänning.
Om du inte ska parallellkoppla vid balanseringskontakterna, borde det gå enkelt att hitta en nästan optimal lösning bara genom att lägga dem i en sorterad lista, och sedan para ihop bäst med sämst, o.s.v. Sedan finjustera vid behov. Det är ju inte många sekunders skillnad i drifttid mellan nästan optimalt och helt optimalt. Men det måste bli rätt krångligt att känna av LVC, om varje enskild cell behöver elektronik, jämfört bara varje parallellgrupp.
Angående program tror jag att Dr. Bass på Endless sphere använde ett sånt program. Han mätte hundratals enskilda celler på runt 1Ah, och kombinerade dem till ett pack på typ 2kWh. Han optimerade både för kapacitet och intern resistans för varje parallellgrupp. Möjligtvis var det en relativt manuell metod via ett kalkylark, liknande den jag beskrev ovan, minns inte.
EDIT: Jag gjorde ett snabbt test av min metod. Klistrade in i ett kalkylark, sorterade, och skrev sedan:
=A1+A4+A12+A9
=A2+A5+A11+A8
=A3+A6+A10+A7
Vilket gav:
10738
10766
10781
0,4% skillnad, bättre än så behöver det ju inte vara. Om kapaciteten inte varit lika jämnt fördelad som dina pack är, hade det kanske varit nödvändigt att växla några pack, eller justera "formeln" lite, men det är ju enkelt gjort.
Kapaciteten av ett pack är ju begränsat av den sämsta cellen i det packet. Om du parallellkopplar även balanseringskontakterna, tror jag ett bra sätt är att hitta kombinationer av pack som inte parar ihop de två sämsta cellerna med varandra. Det förutsätter att du skrivit upp vilken cell som slog i botten först när du mätte kapaciteten. Ännu bättre är att hitta kombinationer som kombinerar sämsta cellen, med bästa cellen från annat pack. Förutsätter att man mäter varje cell individuellt, vilket jag antar att du inte gjort. Men om du har skrivit upp cellspänningarna efter mätningen av packet, borde cellen med bäst kapacitet ha högst spänning.
Om du inte ska parallellkoppla vid balanseringskontakterna, borde det gå enkelt att hitta en nästan optimal lösning bara genom att lägga dem i en sorterad lista, och sedan para ihop bäst med sämst, o.s.v. Sedan finjustera vid behov. Det är ju inte många sekunders skillnad i drifttid mellan nästan optimalt och helt optimalt. Men det måste bli rätt krångligt att känna av LVC, om varje enskild cell behöver elektronik, jämfört bara varje parallellgrupp.
Angående program tror jag att Dr. Bass på Endless sphere använde ett sånt program. Han mätte hundratals enskilda celler på runt 1Ah, och kombinerade dem till ett pack på typ 2kWh. Han optimerade både för kapacitet och intern resistans för varje parallellgrupp. Möjligtvis var det en relativt manuell metod via ett kalkylark, liknande den jag beskrev ovan, minns inte.
EDIT: Jag gjorde ett snabbt test av min metod. Klistrade in i ett kalkylark, sorterade, och skrev sedan:
=A1+A4+A12+A9
=A2+A5+A11+A8
=A3+A6+A10+A7
Vilket gav:
10738
10766
10781
0,4% skillnad, bättre än så behöver det ju inte vara. Om kapaciteten inte varit lika jämnt fördelad som dina pack är, hade det kanske varit nödvändigt att växla några pack, eller justera "formeln" lite, men det är ju enkelt gjort.
Så här alltså. Sorterade lägst till högst.
A1: 2495
A2: 2563
A3: 2595
A4: 2656
A5: 2676
A6: 2679
A7: 2740
A8: 2750
A9: 2756
A10: 2767
A11: 2777
A12: 2831
Efter optimering.
Pack 1: A1+A4+A9+A12=10,738 Ah
Pack 2: A2+A5+A8+A11=10,765 Ah
pack 3: A3+A6+A7+A10=10,781 Ah
Mina pack låg så här innan optimering.
Pack 1: 10,545
PacK 2: 10,709
Pack 3: 11,033
Blev betydligt bättre. Spelar kanske ingen större roll men jag vill ha det så bra som möjligt.
Tack för den beräkningen. Ibland står det still i huvudet.
Edit: Såg att jag gjorde på ett lite annorlunda sätt men det kanske inte har någon större betydelse?
A1: 2495
A2: 2563
A3: 2595
A4: 2656
A5: 2676
A6: 2679
A7: 2740
A8: 2750
A9: 2756
A10: 2767
A11: 2777
A12: 2831
Efter optimering.
Pack 1: A1+A4+A9+A12=10,738 Ah
Pack 2: A2+A5+A8+A11=10,765 Ah
pack 3: A3+A6+A7+A10=10,781 Ah
Mina pack låg så här innan optimering.
Pack 1: 10,545
PacK 2: 10,709
Pack 3: 11,033
Blev betydligt bättre. Spelar kanske ingen större roll men jag vill ha det så bra som möjligt.
Tack för den beräkningen. Ibland står det still i huvudet.
Edit: Såg att jag gjorde på ett lite annorlunda sätt men det kanske inte har någon större betydelse?
Vi gjorde nog på samma sätt, bara att jag skrev summan av kalkylcellerna i en annan ordning.
Jag blir lite nyfiken på hur du löser LVC, samt om du ska parallellkoppla balanseringskontakterna eller inte?
Jag har kört utan BMS/LVC, vilket ledde till att en cell gick ner till 1V redan andra cykeln.
Jag blir lite nyfiken på hur du löser LVC, samt om du ska parallellkoppla balanseringskontakterna eller inte?
Jag har kört utan BMS/LVC, vilket ledde till att en cell gick ner till 1V redan andra cykeln.
Detta är inget nytt bygge utan det har väl rullat ca 300 hela laddcykler utan problem.
Eftersom jag inte kör ner cellspänningen mer än till ca 3,65 så har jag inte behövt någon LVC/BMS.
Hade stenkoll på batterierna i början men nu vet jag hur dom ligger, kollar bara ibland.
Varje "gråpack" har sina celler parallelkopplade, sen är "gråpackarna" seriekopplade.
Eftersom jag inte kör ner cellspänningen mer än till ca 3,65 så har jag inte behövt någon LVC/BMS.
Hade stenkoll på batterierna i början men nu vet jag hur dom ligger, kollar bara ibland.
Varje "gråpack" har sina celler parallelkopplade, sen är "gråpackarna" seriekopplade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ah, så du menar att gränsen är hela batteriets spänning, vilken är 3,65 x antalet celler. Så du får ut mellan 2,5Ah och 2,8Ah ur gamla batterier märkta 3Ah, med så pass hög gräns? Inte illa. Jag satte min gräns på 3,3V x antalet celler, men det var ju för lågt.
Japp exakt, som nedre urladdningsgräns har jag 44 volt, blir ca 3,66/cell, och det är alltså vilospänningen.
Under belastning så är gränsen 43 volt och då blir vilospänningen ca 44 volt.
Eftersom jag bara har cykleanalysten som check för totalspänningen så har jag ingen direkt koll på cellspänningen
men det är inget problem om man inte går ner för långt.
Cykleanalysten har förvisso så man kan koppla den imellan trottel och styrbox för att koppla ifrån vid inställd spänning, hmmm
kanske ska testa det vid tillfälle.
Det kitet som jag kör på har oxå avstängning vid för låg spänning men det är avsett för Andra Lithium typer med 36 volts
min gräns och ej justerbart.
Angående att jag fick ut 2,5-2,8 Ah vid min 3,6 volt stämmer inte riktig eftersom vid den testen så
laddade jag ur till 3,4 volt/cell och laddade sen upp till 4,2 volt.
2 Ah får jag i alla fall ut vid vilospänning 3,6 och laddning till 4,15 ca.
Har precis beställt en laddning av Turnigy 5000mAh 2S 7.4V 60C Hardcase Pack för att testa
Under belastning så är gränsen 43 volt och då blir vilospänningen ca 44 volt.
Eftersom jag bara har cykleanalysten som check för totalspänningen så har jag ingen direkt koll på cellspänningen
men det är inget problem om man inte går ner för långt.
Cykleanalysten har förvisso så man kan koppla den imellan trottel och styrbox för att koppla ifrån vid inställd spänning, hmmm
kanske ska testa det vid tillfälle.
Det kitet som jag kör på har oxå avstängning vid för låg spänning men det är avsett för Andra Lithium typer med 36 volts
min gräns och ej justerbart.
Angående att jag fick ut 2,5-2,8 Ah vid min 3,6 volt stämmer inte riktig eftersom vid den testen så
laddade jag ur till 3,4 volt/cell och laddade sen upp till 4,2 volt.
2 Ah får jag i alla fall ut vid vilospänning 3,6 och laddning till 4,15 ca.
Har precis beställt en laddning av Turnigy 5000mAh 2S 7.4V 60C Hardcase Pack för att testa