SHT10 visar väldigt hög RH med Raspberry Pi, behöver hjälp!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kewngen

SHT10 visar väldigt hög RH med Raspberry Pi, behöver hjälp!

Inlägg av Kewngen »

Jag har köpt 3st SHT10 som jag kopplat till en RPi och använder rpiSht1x för att läsa värdena.
Problemet är att de visar väldigt höga RH-värden.

Jag har stoppat ner dem i en plastburk med (ganska torr) jord. Så här ser värdena ut:

Kod: Markera allt

1 Temperature: 22.86 Humidity: 102.589718121 Dew Point: 23.2829120959
2 Temperature: 22.67 Humidity: 102.897743585 Dew Point: 23.1419145396
3 Temperature: 22.51 Humidity: 102.90168428 Dew Point: 22.981979076
Vilket givetvis verkar ganska orimligt.
Jag har utgått ifrån att de inte är sönder eftersom temperaturen är hyfsat träffsäker plus att alla 3 visar ungefär samma värden.

Det här är mina variabelvärden baserat på SHT1x datasheet:

D1 = -39.65  # for 14 Bit @ 3.3V
D2 =  0.01 # for 14 Bit DEGC
C1 = -2.0468       # for 12 Bit
C2 =  0.0367       # for 12 Bit
C3 = -0.0000015955 # for 12 Bit
T1 =  0.01      # for 14 Bit @ 3.3V
T2 =  0.00008   # for 14 Bit @ 3.3V
Jag har testat att koppla bort 2 av sensorerna för att se så att de inte påverkar varandra utan framgång.

rpiSht1x: https://pypi.python.org/pypi/rpiSht1x/1.2
Sensorerna: http://www.aliexpress.com/item/Protecti ... 78403.html

Så här ser min kod ut (när jag tagit bort 2 sensorer):

from sht1x.Sht1x import Sht1x as SHT1x

clkPin = 16

sht1x1 = SHT1x(18, clkPin, SHT1x.GPIO_BOARD)

temperature1 = sht1x1.read_temperature_C()
humidity1 = sht1x1.read_humidity()
dewPoint1 = sht1x1.calculate_dew_point(temperature1, humidity1)

print("1 Temperature: {} Humidity: {} Dew Point: {}".format(temperature1, humidity1, dewPoint1))
Någon som ser vart jag gjort fel eller har tips på vart jag kan kolla?
Xoffis
Kontakt:

Re: SHT10 visar väldigt hög RH med Raspberry Pi, behöver hjä

Inlägg av Xoffis »

hittade detta, lite olika kod för compensation och uträkning, vet ej om det hjälper eller om du redan har koll på detta?

http://www.mikroe.com/forum/viewtopic.php?f=88&t=30426
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om du vill kontrollera givarna, så är din metod tämligen olämplig.
Använd i stället silica gel, som du först torkar i ugnen. lägg det i en tät burk, och stoppa i givaren.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag har stoppat ner dem i en plastburk med (ganska torr) jord.

Är de avsedda för det?
xxargs

Inlägg av xxargs »

varför jord ??? du har verkligen ingen aning vilken fukthalt den håller då det beror helt på dess sammamsättning och fukthalt även om den verkar torr.

En säker fixpunkt är att ta och fukta upp diskmaskinsalt med lite vatten i en glasburk (destillerat om man är noggrann, inte lösa upp saltet - bara fukta lite så att det nätt och jämt finns en droppe eller två vatten i botten i burken!!) - lägg i sensorn eller häng upp det precis ovanför och sedan flera lager tätt åtsmitande aluminiumfolie som lock. och då skall du efter ett antal timmar nå en fukthalt på 75.3% Rh och detta är relativt temperaturoberoende

glöm att göra testerna i plastpåse då det läcker för för mycket fukt genom själva plasten och värdena avviker för mycket.

om du i ett senare skede ersätter saltet med en ren skvätt vatten (allt salt bortsköljt) eller lindar in sensorn i en väldigt fuktig handduk så kanske du kan sätta Rh kring 95-97% då det är väldigt svårt att träffa precis 100% Rh.

andra läget kring 0 %Rh kräver väldigt bra vakumpump då 1% Rh ligger kring 0.31 mBar absoluttryck vid 25 grader C.

ett alternativ kan man vara att man värmer best friend kattsand som hittas på ICA (den ljusa med blå kross i) i ugn till 200-230 grader i en glasburk tills de blå krosset har blivit lila och börja ljusna till rosa (blanda om då och då) - knöla på aluminiumfolie över burken som tät lock och verkligen smiter tätt kring glaset innan man ta ut ur ugnen och låter den kallna - därefter får man peta in sensorn in i burken och försluta så tätt det bara går igen och då kan man hoppas på 0-1% Rh

nu har man haken att många RH-sensorelement bottnar runt 15 - 20% Rh och går inte lägre än så även om det är torrare och somliga också åldrar med tiden och slutar att fungera av den anledningen.

---

Man får alltid utgå från att man måste kalibrera en hygrometer då och då - det är ganska stora spridningar redan i tillverkningen och så har man åldersfaktorn (dvs hur länge det legat i lagret innan försäljning) - de lite mer avancerad RH-sensorerna med lasertrimmining, linjäriseringskretsar etc. kostar en slant mera men är ofta mer stabil och mindre spridning mellan exemplaren

En sensor som verkligen skall täcka 0-100% Rh är HIH4000 från honywell (fanns/finns på Elfa - har inte kolla på länge) men nackdelen är att den är analog med en utspänning som varierar med Rh och kräver A/D-omvanldare för raspen och förstås en kalibreringsprocedur
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man kan mäta mha kapacitansändring av luften istället? för att undslippa de mindre nogranna sensorerna..
xxargs

Inlägg av xxargs »

dielektriska kvoten mellan 0 - 100 % Rh vatten i luft och ren luft i sig är för liten för detta.

Många RH sensorer arbetar med kapillärkondensation som i sin tur är kopplat till Rh och då nyttjar man att vatten har en dielecktricitetskonstant ca 70 ggr högre än luft eller andra gaser och förändringen blir då tydlig när porerna fylls mer eller mindre upp i Rh-sensorkristallerna. HIH4000 kör troligen med en etsad gitteryta med spår i 3-kantigt snitt på kiselskivan vilket innebär att spetsen i spåret längst ned i skivan har alltid har en smula vatten om man inte är nere på 0% Rh och 'diket' fylls upp mer eller mindre vatten beroende på Rh. Det här fungerar också i minusgrader då vattnet i spåren/porerna inte är flytande i vanlig mening utan hålls fast av olika attraktionskrafter mot väggarna och mot sig själva.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En skrovlig kristall som sensor mao?

Kanske man kan bygga något liknande mha en datorkristall?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Kewngen skrev: rpiSht1x: https://pypi.python.org/pypi/rpiSht1x/1.2

clkPin = 16

sht1x1 = SHT1x(18, clkPin, SHT1x.GPIO_BOARD)

temperature1 = sht1x1.read_temperature_C()
humidity1 = sht1x1.read_humidity()
dewPoint1 = sht1x1.calculate_dew_point(temperature1, humidity1)

print("1 Temperature: {} Humidity: {} Dew Point: {}".format(temperature1, humidity1, dewPoint1))
Någon som ser vart jag gjort fel eller har tips på vart jag kan kolla?

Jag har använt följande kod till en SHT15:

# Read data from SH15 sensor:
dataPin = 11
clkPin = 15
sht1x = SHT1x(dataPin, clkPin, SHT1x.GPIO_BOARD)

temperature_SH15 = sht1x.read_temperature_C()
humidity_SH15 = sht1x.read_humidity()
dewPoint_SH15 = sht1x.calculate_dew_point(temperature_SH15, humidity_SH15)
print "Data från SH15-sensorn:"    
print "\nTemperatur:    ",temperature_SH15
print "Luftfuktighet: ",humidity_SH15
print "Daggpunkt:     ", dewPoint_SH15
För mig fungerar koden ovan och vad jag förstår så skall SHT10 och SGHT15 fungera med samma kod.

Hoppas det hjälper......
xxargs

Inlägg av xxargs »

blueint skrev:En skrovlig kristall som sensor mao?

Kanske man kan bygga något liknande mha en datorkristall?
köper du en Rh-element från tex Elfa så är det just inget annat än en kristall med påångad metall på var sida så att den kan agera med fukten variabel kapacitans i en oscillatorkrets

nu måste man förstås välja en kristall med omsorg och rätt egenskaper för det man tänker mäta och det kommer nog inte fungera så bra om du sågar upp kapseln på en dator-kristall
Kewngen

Inlägg av Kewngen »

Tack för alla svar! Har missat att det svarats massa :)

Jag mailade Sensirion som tillverkar sensorerna och fick en PDF på hur de har löst problemet. De använder 2 sensorer per mätställe som de sätter överst och underst i ett rör som de trycker ner i jorden (bifogar PDF'en).
De tyckte även att jag skulle fråga Adafruit eftersom de inte förstod hur en sensor i det formatet skulle fungera. Så jag skrev på Adafruits forum: https://forums.adafruit.com/viewtopic.php?f=19&t=55446
Ni kan ju läsa diskussionen där om ni är intresserade.

Slutsatsen är att jag ska testa att gräva ner dem och läsa av värdena medan jag sköter bevattningen efter en schemaläggning och se om jag kan få fram några tröskelvärden med hjälp av grafer.
Troligtvis så kommer jag satsa på göra egna sensorer av den här typen istället: http://harizanov.com/2012/08/diy-soil-moisture-project/
Mina SHT10 tänkte jag isåfall ha på vinden istället.

On a side note: Har precis fått igång min Opensprinkler Pi för att styra mina Gardena sprinklerhuvuden som är uppdelade på 2 zoner :) Om 4-6 veckor hoppas jag på en fin grön gräsmatta som jag kan gräva ner mina sensorer i!

Svar på svar:
@Xoffis: Efter att ha ändrat mina variabelvärden utifrån V3 av sensorn så verkar det bli 100% snarare än över 100.
När jag kör sensorerna i luften (inte i jord) visar de rimliga värden. Så jag tror koden som jag har faktiskt funkar, däremot börjar jag luta mot att de är olämpliga för jord.

@TomasL: Ja fick höra det i en tråd på Raspberry Pi-forumet också. Fanns lite olika sätt att mäta ordentligt på.
Som sagt så tror jag att sensorerna visar rätt värden, bara att de är olämpliga för jord.

@sodjan: Beror på vem du frågar, de säljs av diverse återförsäljare som "Soil moisture sensor" bland annat Adafruit som är ganska respektabel om du frågar mig.
Däremot så tyckte ju Sensirion själva att det var ett konstigt format på sensorn.

@xxargs: Tanken är att jag ska använda dem i jord och att det ska vattnas när jorden är torr, efter vissa tröskelvärden. Därför testade jag med jord. Men om jorden tillsynes är väldigt torr och den ändå visar 100% med en sensor som har en träffsäkerhet på 4.5% så är det ju svårt att hitta tröskelvärden man kan lita på.

@MicaelKarlsson: Tack för koden! Har dock konstaterat att det inte är något fel på den jag har efter att jag ändrade mina variabelvärden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Har missat att det svarats massa

Hur kan du ställa frågor och starta en ny tråd den 8 Juni och
först *nu*, nästan 3 veckor senare, se att du har fått svar? :roll:
Kewngen

Inlägg av Kewngen »

Är van vid att man får mail när det kommer ett svar i en tråd man startat (Tror jag slog på den inställningen nu :) ) och jag har inte haft tid att surfa runt på EF på ett tag.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK... :-)
Jag ser också att det tog *5* dagar till första svaret,
extremt lång tid, för att vara EF... :-)
Kewngen

Inlägg av Kewngen »

Nu fick jag ett mail :) Yay!

Ja, jag satt och uppdaterade sidan i början, sen måste fliken försvunnit från webbläsaren så tråden föll mellan stolarna.
Att jag gick in i tråden igen var för att jag fått svar från Sensirion, RPi-forumet och Adafruit. Så tänkte att om någon hamnar här pga sökning så kanske det hjälper någon.
Och då hade jag fått massa svar.
Skriv svar