Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Mr Andersson

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av Mr Andersson »

Hårdvara har blivit så billig idag att det inte längre är konstnadseffektivt att lägga ner tid på att optimera mjukvara. Behöver man mera prestanda så in med ny hårdvara och släng bort den gamla. Och sen får några stackare i kina sitta i elektronikbergen och andas in alla möjliga gifter när skrotet ska "återvinnas".
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hur lång tid tar det innan det som idag sitter i FB's serveranläggning i Luleå är "skrot"?
Nerre

Inlägg av Nerre »

De byter väl ut mycket av serverparken i förtid som förebyggande underhåll?

Men i såna anläggningar idag jobbar man väl lite annorlunda?

Såvitt jag förstått är det rätt vanligt idag att man kör cluster för virtuella maskiner. Då kan man i princip on-the-fly byta ut en server utan att systemet går ner, de virtuella maskinerna som körs på den flyttas tillfälligt över till andra maskiner.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag förstår inte din kommentar, Nerre... :-)

Spelar väl igen som helst roll *hur* man byter delar! Det intressanta
är hur lång tid varje hårdvarudetalj "lever" innan den skrotas. Att inte
alla delar byts samtidigt är ju ganska självklart. Att köra "rolling upgrade"
av både maskinvara och programvara (os+appl) utan nertid har man
gjort i 30+ år, inget nytt.

Min poäng är den allt kortare livslängden på hårdvara idag.

> De byter väl ut mycket av serverparken i förtid som förebyggande underhåll?

Om det *enbart* var av den anledningen skulle man kunna köra med
samma hårdvara i 20 år minst. Hårdvaran i sig slits inte ut på ett par år.
Diskar kan man byta "vid behov" när de lägger av. Men jag tror att
hårdvaran skotas långt innan den har slitits ut, så att säga...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Orsaken är väl att man använder teoretiska beräkningar samt statistik på livslängden, och då är det mer effektivare och kostnadseffektivare att byta efter en uppgjord plan, samt det faktum att man får ut mer prestanda per investerad krona och att prestandan per effektförbrukning minskar för varje ny generation.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...effektförbrukning minskar för varje ny generation. (Ja, lite fult klippt... :-) )

Ha! Generationen för mig (d.v.s min far) behövde ta mig fan inget
datorcenter i Luleå stort som flera fotbollsplaner som drar el som ett
mindre svenskt samhälle, han klarade som alldeles utmärkt ändå...

> och då är det mer effektivare och kostnadseffektivare att byta efter en uppgjord plan,

För vem? För miljön? För världen som helhet? För Jorden?
Jag förstårr så klart mycket väl hur *FB* tänker, det som är
intressant är om det är vettigt, om man orkar höja blicken lite...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, vettigt eller inte, det får framtiden utvisa, dock är det ju så att skall man hantera några miljarder transaktioner varje dag så behöver man sannolikt en rätt effektiv maskinpark, och kan man då minska driftskostnaderna med nyinvesteringar så är det ju bara bra.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> dock är det ju så att skall man hantera några miljarder transaktioner varje dag

Exakt, det är det som är frågan! Ska man? :-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, det är ju "du och jag" som bestämt det, typ.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Sen använder facebook hack / php som körs i hhvm vilket är bra mkt effektivare än bara php.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Facebook upphörande känns inte som en stor förlust så de där transaktionerna kan man nog låta bli att utföra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

sodjan skrev: Det är väldigt enkelt att bara "kasta hårdvara" på problemen idag.
Fler servrar, mer minne, fler CPUer, fler kärnor och fler GHz...
Jag har sällan skrattat så gott. Klockrent uttryckt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

stoffe skrev: Njae, Glenn har "Visa mig din iphone och jag ska visa dig mitt förakt" i sin signatur, inte smartphone.
Fel av mig.

Har du förresten tänkt på att många av oss (vuxna) har datorer både hemma och på jobbet? Så varifrån kommer detta inbillade behov att även vara uppkopplad till och från jobbet? Varför inte läsa Metro eller en hederlig gammal bok på bussen istället? Koppla av liksom :)
Vad har du för märke på din telefon? En månads standby tid är väldigt bra, själv har jag bara ca 4 dagar med min Xperia Z1 i standby med allt onödigt avstängt vilket är ungefär det samma som jag haft på de knapptelefoner som jag ägt tidigare.
Jag har en Nokia knapptelefon som "dock" har kamera ;)
Ytterligare en fördel med GSM jämfört med NMT är väl ändå att du får en telefon som du kan stoppa i fickan?
Underbart rolig kommentar!
Nåväl, jag ber om ursäkt om jag var lite rå i mitt förra inlägg.
Har inte märkt att nån här inne behövt be om ursäkt, men tack ändå.
Men vad är det som gör att du låst dig vid att köra just 32 bit?
Helt enkelt för att det räcker för dom allra flesta av oss.
Om du inte har några större krav på programvara som är specifik för Windows så tycker jag att du ska ta dig en seriös titt på Linux.
Jag tycker Linux är väldigt intressant. Om det bara inte vore för att jag har en massa andra (elektriska) projektintressen.
Om du har tid med att skriva och diskutera allt möjligt mellan himmel och jord här på EF som du ändå kanske inte kan göra något åt i slutändan så bör inte tid vara ett problem för dig
När det gäller tid över så har jag egentligen inte så mycket sånt. Men det här intresserar min för närvarande mer än alla mina dussintal projekt som står på kö. Detta mest för att dom bara kostar pengar (som man aldrig tycks få tillbaks).
Jag och många andra här hjälper dig gärna med dina första steg i Linux världen. Titta på http://distrowatch.com/ och bestäm dig för någon populär dist, jag rekommenderar Linux mint 64-bit. Det är där mjukvaru-utvecklingen ligger, 32-bits distributioner kan vara ålderstigna och utgångna i Linuxvärlden och praktiskt fungera sämre.
Låter mycket trevligt. Tack för länken. Men nåt annat är 32 bitars-system kommer det inte att bli.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

stoffe skrev:
rogerk8 skrev:"
1) Skapa två maskintyper (den ena snabbast tänkbara 32-bitars enkärne-processor, den andra hur hysterisk som helst)
2) Kalla den enklare datorn för Professional Edition, den komplexa för Home Edition
3) Skapa två olika men besläktade OS.
4) Se till att alla applikationer skrivna för Home är "bakåtkompatibla" för Professional
2. Troligtvis menar du tvärt om?
Nej, jag menar faktiskt vad jag säger. Professional Edition skulle alltså motsvara den enkla folkdatorn för både hemmafolk (med måttliga prestandakrav) och vanligt kontorsfolk. Professional är således en slimmad variant som går så snabbt den bara kan utan onödiga finesser. Home Edition skulle sedan motsvara den komplexa varianten för datorkunnigt folk som t.ex gärna spelar resurskrävande spel, redigerar högupplösta bilder & video (eller gör avancerade simuleringar/beräkningar på jobbet) dvs jag ser dom mest som sittandes hemma.
3. Enklare att skapa ett OS men med olika mycket finesser för den enkla hemanvändaren och den lite mer avancerade användaren som har högre krav på prestandan.
Två olika OS blir nödvändigt om båda maskintyperna ska fungera optimalt.
4. Nej ska vi ta och blicka framåt, det finns ingen som helst anledning att utveckla gamla 32 bits program idag. Det är bara nostalgi. Programmen i sig blir dessutom gamla väldigt fort och måste kodas om helt för att kunna nyttja 64 bits läge och flerkärniga processorer effektivt.
Här tycker jag ser du saken utifrån ditt kunnande och ditt behov (vilket jag också gör, dock). Men du tycks inte ens vilja se att gemene man skiter i hur många kärnor, bitar eller GHz processorn går på. Dom vill mest kunna surfa, betala räkningarna och kolla mejlen. Ur den synpunkten hävdar jag alltjämt att 32 bitar räcker mer än väl.

MVH/Roger
PS
3&4 har jag definierat om i ett tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mycket möjligt, men varken du eller jag eller någon annan har lust att betala kostnaderna för två olika system.
Skriv svar