Klippmaskin Oster Golden A5

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hento

Klippmaskin Oster Golden A5

Inlägg av hento »

Har en klippmaskin som strulade, gick bara i vissa vinklar.. (gick ganska bra i vertikalt läge men stannade när man vinklade ner den i horisontalt läge).

Tänkte att det säkert är en massa skit i den, och när jag öppnade den visade det sig vara riktigt. Hur mycket hår som helst.
Tog isär hela maskinen och blåste bort allt hår. När jag sedan skruvade ihop igen är maskinen heldöd. Inte ett livstecken.

Känns som att det borde vara något enkelt jag missat.. Några tips?

Lägger upp en sprängskiss om det är till hjälp.

Tycker att det borde vara ganska rakt på.. som jag ser det så är det inga delar som kan monteras fel..
Hur ser en motor ut om den är "bränd"?
Det är enkelt att se på den eller?

Nätdelen (rektangeln i bilden) har jag inte rört och klippdelen (ljusa delen längst fram) är inte heller ett problem.
Så det är mellan punkt 13 och 52 i bilden som felet ligger. Nummer 10 (Brush & Spring Assembly) räknar jag alltså in i mellan 13 och 52.

Förstår att det här är ett långskott men tänkte att det är värt ett försök.

Tacksam för ALLA råd.
/H
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Klippmaskin Oster Golden A5

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kolen!
Användarvisningsbild
hento

Inlägg av hento »

Ok.. Vad kan jag göra för fel där?
De ligger ju mot som de ska (tror jag) de var ju lätt "rundade" eftersom de suttit där en stud innan.. så jag satte bara tillbaka dom med "rundningen" åt rätt håll.. Är de fel?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Vissa kol har en mekanism som gör så att när kolet har blivit slitet så kommer de fram en sak som trycker ifrån kolet från kollektorn så att man inte sliter kolet i botten så fjädrar och annat krafs kan skada kollektorn..
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Avbrott i kabeln där den går in i klippmaskinen?
Thomas O

Inlägg av Thomas O »

Håller med Seniorlemuren, avbrott i kabeln där den går in i maskinen yttrar sig såhär, jag har reparerat flera vinkelslipar och borrmaskiner som bara fungerat i vissa vinklar och när man vickat på kabeln.
Användarvisningsbild
hento

Inlägg av hento »

Då var det dags att ta tag i denna reparationen igen..

Tyvärr var det inte så "enkelt" att det var avbrott i kabeln som går in i maskinen.. Kortade för säkerhets skull kabeln också för att något glapp inte skulle undgå mig. Men problemet kvarstår. Maskinen är HELT död.

Någon som har erfarenhet från liknande maskiner som stött på samma problem?

Tyvärr är nog inte gOrys förslag heller aktuellt, ser precis ut som på sprängskissen, kolet sitter på en fjäder som "sätts fast" med en liten mässingsliknande hatt och utanpå den sitter ett plastlock som skruvas dit för att förankra mässingshatten. Dvs ingen elektronik ansluter till kolens upphängning.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Vad har du för mätvärden?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Hör med dom på Lyckliga fåret, dom har koll på klippmaskiner plus att du kan få skären slipade i samma veva
Användarvisningsbild
hento

Inlägg av hento »

Kontaktade Lyckliga fåret och de tycker också att det låter som fel på nätdelen.

Men.. innan jag beställer en ny nätdel för 380 Kr.
Jag har ju som jag skrev tidigare kortat kabeln och då blivit av med eventuellt kabelbrott. (Har även skaffat mig en multimeter som styrker detta.)

Så det enda som skulle kunna vara fel i nätdelen bör vara kondensatorn som sitter mellan ett och noll..

Som jag förstår det så sitter kondensatorn där för att sänka strömmen in [se länk].

Det står 0,1uF på kondensatorn, men när jag mäter och räknar med formeln på sidan länkad ovan så får jag fram 0,5uF !!?

Kondensatorn släpper alltså igenom en större ström än den borde.. Kan detta vara anledningen att motorn är helt död?
Kan detta "bränt" motorn? Det är ju inga stora strömmar det är frågan om.. eller?
Är det troligt att motorn skulle gå igen om jag bytte ut kondensatorn, för att få ner strömmen igen?

-------------------------------------------------------------------------------
Så här har jag räknat och mätt:

Formeln på sidan:
Xc= 1 / (2*pi*f*C) => f=50Hz => C= 1 / (2*pi*50*Xc)

Xc = U / I => mäter I=36mA över bläcken => Xc = 230 / 36mA = 6388,888.. ~6389ohm

insättning => C = 1 / (2*pi*50*6389) = 4,9821..*10-7 ~ 0,5uF !!?

-------------------------------------------------------------------------------
Användarvisningsbild
hento

Inlägg av hento »

Nu börjar det iofs bli sent men går det ens att mäta som jag gjorde här ovan?
(Vred bara över multimetern från V~ till A~)

Alltså att mäta ström mellan bläcken? Detta blir ju parallellt över kondensatorn.
Multimetern visade ett svar i mA så först tänkte jag inte mer på det.. men ström måste väl alltid mätas i serie.. eller?

Lurigt med dessa kondensatorer :oops:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ström mäts alltid i serie... (sedan kan det ju finnas parallella strömmar som man vill mäta)
Användarvisningsbild
hento

Inlägg av hento »

Jo så är det förstås.. :doh:

Eftersom strömmen är beroende av motståndet kan man ju givetvis inte göra som jag gjorde här ovan.. fick någon form av blackout tror jag.

Har ju inte med denna tråd att göra egentligen men är det någon som vet vad min multimeter mätte när jag vred över V~ till A~ parallellt över kondensatorn?

Till tråden:

Kan man mäta över kondensatorn för att se om den är hel? Hur ter sig en trasig/hel kondensator (mätmässigt)?

Några andra tips på vad man i motorn skall mäta vid felsökning?
Skriv svar