2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, från Kina, Innehåll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 2G 3G 4G Mobiltelefon Repeatrar, från Kina, Innehåll?

Inlägg av kricka »

Vi har så mycket teknisk kompetens och även mycket teknisk nyfikenhet.
Så jag tycker att det borde vara någon här som öppnat en "Kina Repeater"!

Annars får jag fortsätta anta att den är byggd enligt teorin i första inlägget.
xxargs

Inlägg av xxargs »

blueint skrev:@xxargs, Vad är komponentvärdet på en repeater? dvs om utvecklingskostnaden räknas bort och godkännanden hoppas över?

Så att förstärkarsteg mm uppfyller de tekniska kraven.

Det vi höll på med går inte att jämföra med en 600:- repeater, och även om du hade komponenterna lösa i handen för kostnad säg ett par tusenlappar räknat i storvolym så får du ingen fungerade repeater ens om du fick ett schema som säger hur dessa är ihopkopplade.

En en repeater som förstärker 40 dB är inte så svåra att göra för att klara kraven, men 40 dB förstärkning är i princip värdelöst och man lika gärna låta bli - skall det göra ens lite nytta så behöver man över 55 - 60 dB i förstärkning och då är det genast mycket svårare då out of band-gain är absoluta i ETSI-specen och dessutom med en väldigt knixig stege i bandkanterna i 25, 50, 100 kHz steg som man måste hålla sig inom och är lika skarp oavsett om filtret är 200 kHz bred eller 35 MHz bred - det skall vara tegelsten mao. och det är den delen som kostar pengar och ger rejäla fördröjningar i filtret.

och försök inte koppla 2 st billiga repetrar efter varandra - dom har inte filter för detta och stor risk att det blir rundgång om man inte verkligen ser upp.

Vi höll på med repetrar upp till 95 dB förstärkning och med uteffekter upp till 5 Watt per kanal och ändå klarar kraven - dessutom hade vi frekvensskiftande repetrar för att göra länkar vilket gjorde att priset på referensoscillatorn kostade förmodligen mer än alla passiva småkomponeter som motstånd och kondingar på kretskorten tillsammans (bortser från RF-kondingar - dom kan vara ganska dyra)

Det är mycket svett nedlagt på själva kretskorten och dess strip-linestrukturer, till detta tillkommer låda, mekaniska filter, mekanisk inkapsling av kretskorten för att får skärmning mellan delarna rätt, strömförsörjning som klarar indisk kraft i kvalitet och överleva etc. och den delen står för en ganska stor bit av totalkostnaden. idag är komponenterna billiga medans mekanik är dyrt.

Prototypkostnaden för ett custom SAW-filter låg runt 100 papp - custom-prototypeffekttrissor kanske kostar 3000:-/st och man kanske bränner 10 under en dags testande innan man matchat klart och sett att de duger övh. - kort sagt det rinner iväg i kostnader i utvecklingsfasen.

---

Kineser som bara kopierar smiter ifrån hela den delen, men ibland ändå inte lyckas så bra då det inte alltid hjälper att kopiera på utseende - man måste också förstå hur det fungerar och vet hur man parerar för tex. batchvariationer och veta vad som måste testats - har man dessutom custom-komponeter så gör man det hela mycket, mycket svårare då tex. effekt-RF transistorer kan vara riktigt bråkiga djur och omöjliga att hitta ersättare för utan att designa om hela kortet i avseende stripline mm. om man skall ha dom kvaliteer som krävs - och då tar man på sig en utvecklingskostnad även som piratkopierare och den delen blir lika dyr som orginalet

Att det är närmast omöjligt att hitta ersättare för utgångna trissor vet vi själva just för att allt som oftast blev det 'last buy' på just de RF-trissor som fungerar riktigt bra och vi var för små köpare för att kunna hålla igång produktionslinorna igång - eller att tex. Philips sålde hela sin halvledardivision och ericsson gjorde sammaledes, river fabriken och flyttar maskinerna och om trissorna börja tillverkas igen så är det inte samma som innan och man måste göra komplett re-design av kretskortet för att kanske få dom användbara igen.

tex Philips gjorde ett antal BFQ-trissor som var extremt bredbandiga avsedd för TV och kabel-TV-distrubition med många kanaler samtidigt och låg intermodulation - suveräna för repeater-applikationer - men, det var ingen annan i världen som tillverkade något sådant utan oftast smalbandiga trissor för vissa användningsområden som tex. mobilfrekvenser eller 400-radio etc. och innan UMTS kom så var det heller inte så noga med att dom var linjära...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Finns det någon skadestånd som gått hela vägen genom rätten? Dom aktivister som slog på ett jas-plan med hammare fick ju betala ett skadestånd på 15000kr när flygvapnet ville ha 2,3 miljoner.

Sen måste skadeståndet skickas till den som äger prylen, bara att den står hemma hos något gör inte den personen till ägare. Sen kräver det givetvis husrannsakan osv osv...

Att skicka en faktura går inte, det är brottsligt att göra utan att ha en order från kunden.

Betydligt lättare att bara be någon att stänga av den.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Sen är ju frågan hur den kan bli så dyr?

Teoretiskt sett är det ju bara 2 mobiltelefoner och ny programvara. Mobiltelefonen har ju både sändare och mottagare. Så har man 2st så bör den ena kunna ta emot ett samtal och sen skicka det vidare med den andra.

Om brus är ett problem så måste man ju även jaga alla mobiltelefoner? Där finns det ju 1000-tals tillverkare.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Är det okej att jag lånar tråden lite? Säg till om min fråga ej är relevant, då får jag starta en egen ny tråd.

Jag behöver köpråd av en 3G repeater, det gäller en sommarstuga där det är hyfsad hspa+ mottagning 10 meter bort från den altanen där alla sitter under när det är dags för mat fika osv. Vilken 3G repeater ska jag välja? Det är ett sommarstugeområde där alla runt om klagar på dålig täckning så det gynnar flera. 50-100 meters radie är nog ett måste i detta fall. Viktigast är att det funkar på Telia, de övriga operatörerna blir en bonus om de fungerar. Hur gör man detta lagligt?

Konkreta tips på vilken 3G repeater jag ska välja?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Stoffe, kontakta din nätoperatör så anvisar de säkert ett av dem godkända företag som kommer dit och sätter upp den.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Men de som t ex säljs på kjell & co är kanske inte godkända menar du då? Det måste finnas boosters/repeatrar från ebay som gör den här uppgiften som är likadana som de som är godkända här i EU. Jag ska kontakta min nätoperatör imorrn och klaga på dålig mottagning.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Saken är den att om det finns flera användare som gynnas så *kan* operatören vara intresserad av att vrida på effekten lite vilket funkar bäst för er... (fixa gärna en användarlista med många namn så kanske det ökar intresset hos operatören :wink: )
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man kan montera en reflektor (hönsnät) för att reflektera radiovågorna istället?
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jag har försökt mig på att använda en satellitparabol och riktat in 3G signaler men utan någon större lycka och skillnad faktiskt. Telia rekommenderar visst http://pandere.se så jag kikar där, de kostar en hel del pengar och kräver tillstånd ser jag oxå.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Alla typer av repeatrar som funkar kräver tillstånd från leverantören.
Kjells information är delvis inkorrekt.
Det behövs förvisso inget tillstånd från PTS, men Operatören måste godkänna installationen, annars får man inte använda dem.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Ett telefonsamtal till Telia, sedan fick jag reda på att de kommer att bygga ut både 3G och 4G nätet på den aktuella platsen. Dock så skulle jag även vilja ha 3G bredband och en riktantenn är i princip ett måste i vilket fall som helst.

Jag sökte förstås lite på ebay, hemma har jag en 17 dbi panelantenn. Dock kostar den ca 600 kr och jag skulle behöva en så billig och bra som möjligt. Tänkte ca 100-200 kr bör ju räcka tänkte jag och de billiga yagi och panelantenner som finns. Är det något att ha, betalar man vad man får för? Mottagningen är hyfsat god högst upp på taknocken på sommarstugan med en vanlig mobiltelefon (Xperia Z1). 9 Dbi bör väl räcka om den ändå är riktad?

Är det yagi eller panel man ska satsa på?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Riktantenner kan man väl i princip tillverka själv om man är händig, även utan sådär värst avancerade kunskaper varken i elektronik eller teorierna? Däremot är det väl dåligt ställt med telefoner idag som har antennuttag. Förr så hade mobiler ofta uttag för extern antenn (t.ex. Ericssons GH198, 337, 388, 688, 888 o.s.v. hade uttag för extern antenn). Tanken var ofta att man ställde telefonen i handsfreehållare i bilen och då kopplades också extern antenn in.

Om man står ut med att använda en gammal telefon när man är på plats med dålig täckning så kan man ju alltid köpa någon sådan "vintage"-telefon om man också kan få tag på rätt kontakt för extern antenn.

Om man ger sig på att modda något modernt färdigköpt så bryter man väl formellt mot regler, men risken är gissningsvis låg att man faktiskt förstör etern av att man kopplar loss en intern antennslinga i t.ex. en 3G-dongle och ansluter extern koax, även om risken för missanpassning nog är rätt stor.

I princip borde det funka att ha telefon/3g-dongle i fokalpunkten på en parabol. Tänk bara på att de flesta begagnade för satellit-tv är offsetantenner och att "rakt fram" INTE är "rakt ut från parabolen" utan snarast oftast cirka 20-25 grader uppåt. Offsetparabolerna blev poppis för att slippa massor av snö i parabolen när den riktas mot satelliter som ligger på uppåt 23 graders höjd ovanför horisonten. Före det så var en vanlig syssla att borsta bort snö från parabolen.

Vad gäller repeaters som inte är godkända så är det väl den som faktiskt "kör" repeatern som är juridiskt ansvarig? Sen ett helt gäng år så får ju var och en äga vilken radiosändare som helst, men använder man något man inte har tillstånd för så begår man ett brott. Det torde alltså kvitta vem som äger repeatern.

(De som oftast har minst koll på att vem som helst får äga radiosändare är väl radioamatörerna, de har dels blivit inpräntade att de ihop med andra typer av licensinnehavare var de enda som fick äga radiosändare, och dels så berördes de inte direkt av regeländringen eftersom de redan fick göra allt de ville göra).
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jag har kikat på en panelantenn, den går ganska lätt att räkna ut till rätt frekvens. Jag är ingen höjdare på att bygga antenner men kan man köpa något för 100-200 kr som funkar någorlunda väl så tycker jag inte det är värt att bygga något som kommer att användas några få gånger om året på en sommarstuga.

Jag har några Huawei E1750 3G donglar moddade med extern antenn utgång, det fungerar otroligt bra och jag vet inte riktigt vad du menar med missanpassning? Impedans antar jag du är inne på?
Nåväl de tester jag gjort med en extern panelantenn visar full mottagning och det är väldigt stor skillnad på hur man vrider in antennen så nog fungerar det allt.

Paraboltrixet har jag provat med otroligt dåligt resultat, jag har provat alla riktningar upp-ner-vänster-höger och det blev ingen större skillnad alls med eller utan parabol. Jag provade även att föra dongeln in och ut i fokus men ingen skillnad där heller och det var med en offset parabol. Då hade jag dessutom fri sikt till den aktuella masten som den skulle riktas in mot och visste därmed åt vilket håll jag skulle peka mitt bygge. En billig ebay panelantenn var så totalt överlägsen i detta fall och gav mig 100% signalstyrka istället för ca 20-30% som jag hade med mina experiment med eller utan parabol så jag körde på den linjen istället. Dock så kostade den antennen 500-600 kr för några år sedan, nu tänkte jag försöka komma undan ännu billigare då denna inte kommer att ha samma utnyttjandegrad.

Jag tror inte att antenner behöver vara godkända på samma sätt som radiosändare om det är det du menar? Störningsrisken borde inte vara den samma.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det korrekta namnet för panelantenn på engelska?

Annars kanske någon form av WokFi kan fungera? eller rentav placera en radio-dongel med USB direkt som feedhorn i en parabol?
Skriv svar