Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zekkexavior

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av zekkexavior »

Haha nejnej, jag blev klar med den strax innan vi skulle åka, så bilden fick laddas upp när vi var på hotellet :)

Borde kosta rätt skapligt att ta med sig en MAG-svets på flyget haha!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Bankade ihop en barebones Arduino (ATMega328 på stripboard) kopplade den till en 2x16 LCD, och en FTDI adapter.
Programmerade µC'n att ta emot seriell data och visa den på displayen. Texten på nedre raden är hårdkodad.

Datorn i sig kör Linux Mint. Och syftet med displayen är att visa vad datorn har för lokal IP när den är igång..
Så jag lade till följande bash sträng i /etc/rc.local, som då kör kommandot och spottar ut resulatet på serieporten.

Kod: Markera allt

$ /sbin/ifconfig eth0 | grep 'inet addr:' | cut -d: -f2 | awk '{ print $1}' | sed 's/$/  /' >> /dev/ttyUSB0 
Bild

Och visst, det skulle lika gärna kunna göras med en DYMO sticker på chassit.. Men hur kul är det?
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Fast handen på hjärtat, visst kan du ip-adressen även utan en dymo-sticker ;) eller i alla fall host-namnet :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jajaja nu ska vi inte vara negativa här.. *host host* :D
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag tycker den är smartare än vad det verkar vid en snabb titt.
Får man strul med nätförbindelsen, är det lätt att man glömmer att kolla det aktuella IP-numret, och börjar joxa runt i datorn.
Ser man det rakt framför sig, vet man att det är okej eller inte.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja det är ju sant.
Och den här maskinen ska köras headless (Utan skärm, tangentbord och mus)
Så det kan ju vara trevligt att veta vilken IP den får så man kan SSH'a till den :)
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

En liten signalförstärkare för att mäta lågfrekvent brus på spänningsreferenser.

Ritade ihop ett kort med
- Lågpass tredje ordningen vid 10 Hz
- Högpass, andra ordningen vid 0.1Hz
- Gain 80dB (10.000 ggr)
- Automatisk nollning av ingångens offset (chopper opamp)
- Kan köras på, och monteras på, ett 9V batteri, ett batteri borde räcka minst 10 tim.

Första steget är en LT1028. "Typiska" data för den är 1nV/sqrtHz vid 10Hz, 3.5Hz 1/F-punkt och 35nV ptp 0.1Hz-10Hz. (Normalt är jag skeptisk till "typiska" data, men LT brukar enligt min erfarenhet inte direct överdriva).

För att ta till vara det låga ingångsbruset och förstärka låga mätsignaler upp till "vettiga" värden, så har ingången väldigt hög gain, 10.000 ggr.

Ingången har ett enkelt RC högpassfilter vid 0.1Hz, inimpedans 10Mohm och utgör också ett första ordningens LP vid 10Hz. Eftersom gain är så hög så måste offset minimeras / nollas. LT1028 har ingångar för att justera offset i det här fallet görs det av en LTC2057 chopper som känner av spänningen på ingången och nollar den. På köpet så sänker den bruset vid riktigt låga frekvenser, under en Hz. Kretsen är en modifierad variant av det som finns i databladet för LTC2057.

Sen följer ett andra steg, en enkel buffert med 1x gain och Sallen-Key lågpass, andra ordningens vid 10Hz.
Utgången är ett RC med 0.1Hz HP. AC-kopplingen på in respektive utgång kan förbikopplas och då försvinner förståss också 0.1Hz högpassfiltret.

En TLE2426 "rail splitter" fungerar som jord / mittpunkt så att man kan köra kretsen på ett batteri.
2014-06-21 16.27.41.jpg
2014-06-21 16.24.27.jpg
Så här ser utsignalen ut under 10 sekunder, med ingången kortsluten. Egenbruset alltså. Toppvärdena ligger på ca +/- 10nV. Under en tiominutersperiod mätte jag 34.6nVptp. Enligt databladet för LT1027 så är 35nVptp ett typiskt värde!
10s.png
Egenbruset för tiosekundersintervall, under ca tio minuter ligger runt 3nV RMS (0.1hz-10Hz) i medel!! Då satt kortet helt oskyddad på bordet, matad med ett switchat bänkaggregat. Frågan är om det över huvud taget blir bättre med batteridrift. Moderna opampar är ju så otroligt störtåliga (PSRR), kan nästan matas med vilken taggtråd som helst. OK, liiiten överdrift.
RMS.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Vore intressant med frekvensspektrat på signalen, via t ex FFT (fast fourier transform).
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Det kommer. Men det tar en himla tid att ta spektrat med lite upplösning ner till tex 0.01hz och några dussin mätningar för att få vettiga medelvärden. Men det kommer. Fast just nu är det något grus I maskineriet .... :humm: Återkommer....
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det råkade slinka med ( :vissla: ) en hörlursförstärkare med transistorförstärkarbyggsatserna jag köpte senast. Enkel grunka som säkert kan sättas in i en existerande förstärkare eller användas lös.

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Moddade ett PCI USB kort till intern stiftlist. Behövde lite fler interna USB anslutningar i en labbdator jag håller på att bygga.
Lite bilder på custom datorn här:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Snyggt bygge den där datorn. Lådan känner man igen, gammal Schroff? Fanns Tranfor dsk/hårddisk stationer till ABC-datorerna i dom där.

Men, varför en 3,5" diskstation? Eller ser jag fel?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Visst är det en gammal Schroff låda! :) Denna huserade en gång i tiden en sunkig spektrumanalysator som inte var i sina sinnesfullaste bruk..
Och jodå, det är en 3,5" FDD. Anledningen till diverse konstig I/O är att kunna ha maskinen till lite allt möjligt. Jag har ingen vettig dator med FDD annars, så jag kände behov av det. :)

Hint.. Om någon har en liknande Schroff låda liggande, kan vara utan front och bakstycke, så kan det vara intressant. Gärna en likadan låda som den jag har. (Tanken är I/O expander till den nuvarande lådan)
1802

Inlägg av 1802 »

Jag försöker styra en sån här,
Bild
med en sån här.
Bild

Verkar inte att gå :-( . Jag får kanske köpa nyare fjärr. Några rekommendationer? Timer ett krav av många :-) .

Instruktioner till anslut dimmer mottagare sökes.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Fyndade en gammal radio på en auktion igår. Bara att blåsa rent och starta, fungerar fint :).
Något märkligt dock är att tuningen till FM-bandet är separat, men jag kan inte lista ut hur den opereras annat än att skruva loss baksidan och justera direkt vid vridkondensatorn. Idéer?
Blev ett kontaktdon samt adapterkabel från 3,5mm stereoplugg till plugg med 19mm mellan 4mm bananstift. Vet ej vad den kallas.
3D-printade kontakthuset, svarvade stiften själv.

Bild
Bild
Bild
http://panic.klippanlan.net/elektronik/ ... 162515.mp4
Skriv svar