Tankar runt: Inbyggd våg i ett modell landskap
Tankar runt: Inbyggd våg i ett modell landskap
Förutsättningar:
Det jag vill är att lastningen av lastbilen ska hanteras automatiskt så när känd lastvikt är uppnått så stängs lastningen av.
Några idéer:
* Köpa en liten våg och jack in sig på lämplig signal.
* Utväxlad hävstång som klämmer på en ballong/LEGO tryckluftcylinder vilken är kopplad till en trycksensor.
* Utväxlad hävstång + trycksensor/justerbart motstånd.
* Utväxlad hävstång som fungerar som bländare i en optisk läsgaffel.
Tänkt program.
* Lastbilen kör fram till röd signallampa och stannar via kod från IR led.
* Läser tara vikten på lastbilen.
* Påbörjar lastning tills lastvikten är uppnått.
* Släcker röd signallampa och lastbilen börjar köra via kod från IR led:en.
Lastvikten för lastbilen blir runt 10gram i alla fall man använder modell "makadam", så har ni någon bättre idé på sensor konstruktion?
"Cementfabrik" kommer att vara special byggd för att fylla en modell lastbil (1:87) med gipspulver eller Mikroglasballonger från biltema vilket det blir vet jag inte ännu. Lastbilen ska sen åka iväg och tippa av det vi en omlastningsstation till tågvagn.Det jag vill är att lastningen av lastbilen ska hanteras automatiskt så när känd lastvikt är uppnått så stängs lastningen av.
Några idéer:
* Köpa en liten våg och jack in sig på lämplig signal.
* Utväxlad hävstång som klämmer på en ballong/LEGO tryckluftcylinder vilken är kopplad till en trycksensor.
* Utväxlad hävstång + trycksensor/justerbart motstånd.
* Utväxlad hävstång som fungerar som bländare i en optisk läsgaffel.
Tänkt program.
* Lastbilen kör fram till röd signallampa och stannar via kod från IR led.
* Läser tara vikten på lastbilen.
* Påbörjar lastning tills lastvikten är uppnått.
* Släcker röd signallampa och lastbilen börjar köra via kod från IR led:en.
Lastvikten för lastbilen blir runt 10gram i alla fall man använder modell "makadam", så har ni någon bättre idé på sensor konstruktion?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tankar runt: Inbyggd våg i ett modell landskap
Kan du inte mäta mängden istället ?
Tror det enda som funkar hyfsat är lastcellen från en våg eller liknande annars.
Tror det enda som funkar hyfsat är lastcellen från en våg eller liknande annars.
Borde det inte vara lättare att lasta en specifik volym?
Nu vet jag juinte hur länge den ska gå automatiskt, men kan det gå att modda en sån här:
https://fyndiq.se/product/296547-digita ... mat-for-a/
https://fyndiq.se/product/296547-digita ... mat-for-a/
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Riktigt bra och vacker beskrivning.
Personligen tror jag att man har en arm som kontaktor, om man i den skapar ytterligare en justerbar arm, har man tarering automatiskt.
Personligen tror jag att man har en arm som kontaktor, om man i den skapar ytterligare en justerbar arm, har man tarering automatiskt.
ingen tvekan, lastcell med förstärkare
lastcellerna i lämpligt område kostar lite på ebay och förstärkare finns med
lastcellerna i lämpligt område kostar lite på ebay och förstärkare finns med
Hur ska materialet komma dit? Om man matar fram det med en skruv eller slussdoserare så tror jag att man kan dosera volym tillräckligt bra.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Kul problem och bra beskrivet. Snyggt dessutom.
Jag var ju nere på http://www.westfalenhallen.de/messen/intermodellbau/ och vad jag minns såg jag inget slikt!
Men jag skulle nog satsa på en mekanisk justerbar arm som dels vet när lastbilen kliver ombord på vågen, dels kan agera när önskad vikt är uppnådd.
Kanske fördelat på två lägen för att hantera signalerna lite bättre, då skulle man få en tara direkt!
Jag var ju nere på http://www.westfalenhallen.de/messen/intermodellbau/ och vad jag minns såg jag inget slikt!
Men jag skulle nog satsa på en mekanisk justerbar arm som dels vet när lastbilen kliver ombord på vågen, dels kan agera när önskad vikt är uppnådd.
Kanske fördelat på två lägen för att hantera signalerna lite bättre, då skulle man få en tara direkt!
..gipspulver eller Mikroglasballonger
Skulle nog rekommendera Mikroglasballonger för jag gissar på att de kan ha ett lite bättre flöde än gips och jag tror inte det kommer att kunna damm lika mycket som gips kan göra.
Skulle nog rekommendera Mikroglasballonger för jag gissar på att de kan ha ett lite bättre flöde än gips och jag tror inte det kommer att kunna damm lika mycket som gips kan göra.
Hmmm, har inte karvat ut en riktig idé på matningen för att fylla lastbilen ännu.
De som ramlat genom huvudet är:
* Godset ligger i huset ovan lastbilen och en servo styrd skjutlucka öppnar & stänger till flödet.
* En matarskruv som i höger varv matar ner gods, vänster varv förhindrar att godset ramlar ner.
* Rakt rör, låter påfyllnads systemet med luft sköter också fyllningen av lastbilen.
Godset jag överväger är:
Gips:
Fördel naturlig vädring av modellen, har bra vikt.
Nackdel: tål inte väta, dammigt, svår städat, ser inte ut som grus.
Hobby makadam:
Fördel: Lätt att städa upp, ser bra ut som grus.
Nackdel: Dyrt, tål inte väta, kan var lite för lätt.
Mikroglasballonger:
Fördel: Bra pris, rullar nog av flaket på ett bra sätt.
Nackdel: Set inte ut som grus.
grym
Sitter det en lastcell en hushållsvåg?
Lasp
Hmm, lite som jag funderade på.
De som ramlat genom huvudet är:
* Godset ligger i huset ovan lastbilen och en servo styrd skjutlucka öppnar & stänger till flödet.
* En matarskruv som i höger varv matar ner gods, vänster varv förhindrar att godset ramlar ner.
* Rakt rör, låter påfyllnads systemet med luft sköter också fyllningen av lastbilen.
Godset jag överväger är:
Gips:
Fördel naturlig vädring av modellen, har bra vikt.
Nackdel: tål inte väta, dammigt, svår städat, ser inte ut som grus.
Hobby makadam:
Fördel: Lätt att städa upp, ser bra ut som grus.
Nackdel: Dyrt, tål inte väta, kan var lite för lätt.
Mikroglasballonger:
Fördel: Bra pris, rullar nog av flaket på ett bra sätt.
Nackdel: Set inte ut som grus.
grym
Sitter det en lastcell en hushållsvåg?
Lasp
Hmm, lite som jag funderade på.
kan göra det, men det brukar vara så illa ihopbyggt att det inte är rimligt att ta det därifrån
sök på ebay på load cell
material, varför inte sand, eller rätt fraktion av grus om det nu ska vara grus, ex från finare delen av 0-18
eller, om det är en en riktigt modell, så bygg ett fungerander krossverk, mata in grova klippor, läs vanlig trädgårds singel och få ut grus
sök på ebay på load cell
material, varför inte sand, eller rätt fraktion av grus om det nu ska vara grus, ex från finare delen av 0-18
eller, om det är en en riktigt modell, så bygg ett fungerander krossverk, mata in grova klippor, läs vanlig trädgårds singel och få ut grus

Mo är nog bättre än att försöka sortera ut något från 0-18. Jag kan stjäla lite från Varamon och skicka till dig.
En förklaring av vad jag menade med slussdoserare. Om man har ett rör med en anslutning på var sida, på tvären. I det röret har man ett rör som passar i med ett hål på ena sidan. När hålet är uppåt kan röret fyllas och när man roterat det ett halvt varv töms det i lastbilen. Dimensionerna anpassar man så en eller lämpligt antal tömningar fyller bilen.
En förklaring av vad jag menade med slussdoserare. Om man har ett rör med en anslutning på var sida, på tvären. I det röret har man ett rör som passar i med ett hål på ena sidan. När hålet är uppåt kan röret fyllas och när man roterat det ett halvt varv töms det i lastbilen. Dimensionerna anpassar man så en eller lämpligt antal tömningar fyller bilen.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
En sådan trumma som Danei föreslår är ju mycket enkelt att implementera och att få exakt.
Man kan ha ett eller flera intag och absolut flera tömningställen. Snyggt!
Man kan ha ett eller flera intag och absolut flera tömningställen. Snyggt!
Vilken storlek av material har du tänkt dig?
Funderar på om krossad marmor alternativt krossad granit ser "bra" ut.
Hur mycket eller snarare lite handlar det om i behov?
Är det bara en liten mängd så kan man skrapa ihop lite av varje.
http://www.scanmineral.se/dekorsten-manual.pdf
Edit:
Eller tvättat natursand i lämplig storlek?
DS 0,1 - 0,3 mm
DS 0,3 - 0,7 mm
DS 0,7 - 1,2 mm
DS 1,0 - 1,8 mm
Funderar på om krossad marmor alternativt krossad granit ser "bra" ut.
Hur mycket eller snarare lite handlar det om i behov?
Är det bara en liten mängd så kan man skrapa ihop lite av varje.
http://www.scanmineral.se/dekorsten-manual.pdf
Edit:
Eller tvättat natursand i lämplig storlek?
DS 0,1 - 0,3 mm
DS 0,3 - 0,7 mm
DS 0,7 - 1,2 mm
DS 1,0 - 1,8 mm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
När jag var yngre byggde jag ofta olika typer av dipenserande automater, dessa bestod då av roterande eller linjära block som hade hål där materialet ramlade ner. Det funkade typ om du tänker dig en cylinder (eller kub) med slät botten och i botten fanns ett hål i valfri storlek (men så stor att materialet fick plats och kunde ramla ner i rätt mängd).
Under botten fanns en roterande "puck" med ett motsvarande hål och under pucken en skiva med ett ytterligare hål (samma storlek) men förskjuten så att pucken täckte hålet i behållaren (culibdern/kuben) innan materialet kunde ramla ner i efterföljande hål. Vill man kunna reglera mängden gör man ex. hålet en tiodel så stor men roterar istället pucken 10 gånger, eller så många gånger man vill för att uppnå rätt mängd..
Svårt att förklara utan bilder men jag sitter på min nya Mac och har inte hittat något grafikprogram i den ännu... (inte letat heller
)
Under botten fanns en roterande "puck" med ett motsvarande hål och under pucken en skiva med ett ytterligare hål (samma storlek) men förskjuten så att pucken täckte hålet i behållaren (culibdern/kuben) innan materialet kunde ramla ner i efterföljande hål. Vill man kunna reglera mängden gör man ex. hålet en tiodel så stor men roterar istället pucken 10 gånger, eller så många gånger man vill för att uppnå rätt mängd..
Svårt att förklara utan bilder men jag sitter på min nya Mac och har inte hittat något grafikprogram i den ännu... (inte letat heller