Bygga in fjärrbrytare (väggpluggar) i belysning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kon87

Bygga in fjärrbrytare (väggpluggar) i belysning

Inlägg av kon87 »

Hejsan!

Jag har kollat runt lite efter 433mhz brytare för inbyggnation. Tanken är att jag skulle vilja gömma brytaren i antingen lampknappen eller i själva armaturen. Det billigaste jag har hittat verkar kosta kring 200kr så jag funderar på om man skulle kunna bygga egna istället. Jag har ett sånt här paket: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... are-p50219 Då man alltså får tre fjärrstyrbara brytare för 150kr, lite bättre pris mao. Är det en bra idé att mecka isär dessa för att använda brytarfunktionen och bygga in i typ en lamparmatur? Är det någonting speciellt jag bör tänka på i så fall? Finns det andra sorters brytare som gör det här jobbet billigare?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Bygga in fjärrbrytare (väggpluggar) i belysning

Inlägg av gOry »

Tycker de låter som en rätt dålig idé! Elektroniken måste vara rätt kapslad..
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

kon87 skrev:Är det en bra idé att mecka isär dessa för att använda brytarfunktionen och bygga in i typ en lamparmatur?
Nja... Jag provade just det där själv, och konstaterade att det inte var värt prisskillnaden mot att köpa rätt grejor från början. Det tar tid att mecka själv, och det riskerar att bli farligt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, jag kan tänka mig två stora problem:

1. Anslutningen. Såna där har säkert bara lödpunkter eller hål för sladdar, man måste alltså fixa egen kopplingsplint
2. Kapslingen. Inne i en plastarmartur kanske man inte behöver det, men annars är de nog gjorda så att man måste kapsla in dem och det lär ju inte vara lätt. Linda vulktejp 5-6 varv runt blir ju inte så snyggt...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk på att vissa av dessa saknar on-off-knapp direkt på mottagaren, då är det ingen höjdare att montera dem på ett ställe där man vill ha en lampknapp...

Kolla på billiga "nexa-kopior".

Fast visst, om du ändå har ett tillräckligt isolerat utrymme att montera i direkt i en armatur så är det väl ingen jättedum idé trots allt.
knahakan

Inlägg av knahakan »

Om jag förstått dig rätt, så är det något i stil med denna produkt som du söker:

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... tag-p50371

Det kit som du länkade till är ej kompatibelt med ovan mottagare, du får skaffa Nexas fjärr.
Skriv svar