Jag vill bygga aktivt delningsfilter, ett LP och ett HP, har googlat och hittat schema jag är nöjd med MEN i de flesta fall är opampen inte utmärkt. Vill helst att filtret ska bestå av en eller två opampar, sen börjar det kännas krångligt, vill börja enkelt, lödpennan har legat i lådan i 15 år.
Hittade en pdf fil från Texas Instrument med bra beskrivningar och exempel på hur man räknar mm och då dyker det "MEN" upp igen.. hittar inte kretsen på Elfa Conrad mfl.. Kretsen heter SLOA093. Någon som känner till någon ekvivalent eller har något annat schema att dela med sig av?
Hälsar Tobias
Vill bygga LP och HP delningsfilter med op-amp
-
Vill bygga LP och HP delningsfilter med op-amp
Senast redigerad av blueint 19 juni 2014, 17:08:48, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Delningsfilter.
Anledning: var: Delningsfilter.
Re: Delningsfilter.
Generellt sett så fungerar de flesta op-amp-kopplingar med de flesta op-ampar.
Resultatet kommer bli olika bra med olika OP.
Olika OP ställer olika max/min-krav på matningsspänning.
Olika OP har olika mycket drivförmåga på utgångarna.
Olika OP lastar olika mycket på ingångarna.
Olika OP har olika gräns för max/min-spänning på ingångarna.
Olika OP har olika gräns för max/min-spänning på utgången.
Olika OP har olika brusnivå.
Olika OP har olika bra "diskant", mäts som slew rate och talar om med vilken högsta hastighet spänningen kan ändras på utgången.
Det finns fler parametrar att mäta, men ovan är exempel på några vanliga skillnader.
En tumregel är väl att det finns vissa OP som allmänt anses vara bra för just ljud.
Det gör dock inte att andra OP garanterat blir dåliga, vissa universal-op kan funka riktigt bra till audio.
En bra grej är att rätt många olika OP har samma typ av kapsling och samma pinout så om du bygger något med sockel så kan du provköra bygget med en relativt billig men hygglig OP, och dels testa att kretsen funkar över huvud taget och dels provlyssna om du tycker ljudet är bra nog. Vill du så kan du sen uppgradera genom att stoppa i en mer påkostad OP. (Givetvis måste kretsen för säkerhets skull provköras "på labb-bänken" igen - risken är väl minimal men skillnader i prestsanda mellan olika OP kan kanske få igång en självsvängning om ditt bygge råkar vara precis på gränsen, och det är ju dumt att tuta sönder fin-högtalarna av misstag).
Förutom sånt som ljudkvalitet finns det ett par andra faktorer att ta hänsyn till.
Ska kretsen drivas från elnätet? Ska den drivas från batteri? Om den ska drivas från batteri, är det "bara" batteriets spänningsområde man behöver ta hänsyn till (typiskt om man har ett helt bilbatteri för att driva en stor anläggning) eller har strömförbruknignen också betydelse (typiskt för en "mobiltelefon-högtalare").
Resultatet kommer bli olika bra med olika OP.
Olika OP ställer olika max/min-krav på matningsspänning.
Olika OP har olika mycket drivförmåga på utgångarna.
Olika OP lastar olika mycket på ingångarna.
Olika OP har olika gräns för max/min-spänning på ingångarna.
Olika OP har olika gräns för max/min-spänning på utgången.
Olika OP har olika brusnivå.
Olika OP har olika bra "diskant", mäts som slew rate och talar om med vilken högsta hastighet spänningen kan ändras på utgången.
Det finns fler parametrar att mäta, men ovan är exempel på några vanliga skillnader.
En tumregel är väl att det finns vissa OP som allmänt anses vara bra för just ljud.
Det gör dock inte att andra OP garanterat blir dåliga, vissa universal-op kan funka riktigt bra till audio.
En bra grej är att rätt många olika OP har samma typ av kapsling och samma pinout så om du bygger något med sockel så kan du provköra bygget med en relativt billig men hygglig OP, och dels testa att kretsen funkar över huvud taget och dels provlyssna om du tycker ljudet är bra nog. Vill du så kan du sen uppgradera genom att stoppa i en mer påkostad OP. (Givetvis måste kretsen för säkerhets skull provköras "på labb-bänken" igen - risken är väl minimal men skillnader i prestsanda mellan olika OP kan kanske få igång en självsvängning om ditt bygge råkar vara precis på gränsen, och det är ju dumt att tuta sönder fin-högtalarna av misstag).
Förutom sånt som ljudkvalitet finns det ett par andra faktorer att ta hänsyn till.
Ska kretsen drivas från elnätet? Ska den drivas från batteri? Om den ska drivas från batteri, är det "bara" batteriets spänningsområde man behöver ta hänsyn till (typiskt om man har ett helt bilbatteri för att driva en stor anläggning) eller har strömförbruknignen också betydelse (typiskt för en "mobiltelefon-högtalare").
-
Ok, praktiskt att de är "lika". Då kan jag börja labba iaf! Tack för tipset beträffande sockel!
Dyrare operationsförstärkare har ofta fler bra egenskaper som t.ex både låg biasström på ingångarna och lågt brus. Billigare alternativt brukar däremot ha något som man får se upp med. Enklast inom audio tycker jag är att skilja på de med eller utan JFET-ingång. Klassiskt har de med JFET-ingång högre spänningsbrus men lägre biasström vilket gör att kopplingskondensatorer kan undvikas vilket är bra vid trångt utrymme.
Två klassiska och mycket billiga operatiosnförstärkare är TL072 med JFET-ingång och NE5532 med väldigt lågt brus för pengarna. Skulle valet falla på något annat än NE5532 bör man ha väldigt bra argument
.
Två klassiska och mycket billiga operatiosnförstärkare är TL072 med JFET-ingång och NE5532 med väldigt lågt brus för pengarna. Skulle valet falla på något annat än NE5532 bör man ha väldigt bra argument