Ihopmontering av Julafräsen
Ihopmontering av Julafräsen
Hej alla!
Har äntligen blivit lycklig ägare till en "Julafräs" köpt på Swedol för några veckor sedan. Har länge känt att min 3d-skrivare inte riktigt räcker hela vägen och hoppas att fräsen kan komplettera den lite.
Har plockat ner fräsen i alla sina beståndsdelar, avfettat och putsat på varenda skruv och nu är det då dags att montera ihop allt igen.
Gjorde lite efterforskningar och kom fram till att de två stålkulor jag hittade vid demonteringen tillhör ställskruvarna på x och y-axeln. På sprängskissen står det att det ska vara fyra kulor totalt men jag har bara två. Kan det vara så att endast en ställskruv på varje axel ska ha en kula eller har jag helt enkelt tappat bort två?
Undrar också lite hur jag bäst (lättast) slipar till ytorna på koordinatbordet för bästa precision. Har inte tillgång till någon annan fräs eller liknande och har läst litegrann om bl.a. slipning med ventilpasta. Några tips hur jag gör detta utan att förstöra? Kan det fungera med Autosol?
Är det intressant med en projekttråd kanske eller har detta gjorts alldeles för många gånger för Julafräsens eget bästa?
Med vänliga hälsningar
Anders
Har äntligen blivit lycklig ägare till en "Julafräs" köpt på Swedol för några veckor sedan. Har länge känt att min 3d-skrivare inte riktigt räcker hela vägen och hoppas att fräsen kan komplettera den lite.
Har plockat ner fräsen i alla sina beståndsdelar, avfettat och putsat på varenda skruv och nu är det då dags att montera ihop allt igen.
Gjorde lite efterforskningar och kom fram till att de två stålkulor jag hittade vid demonteringen tillhör ställskruvarna på x och y-axeln. På sprängskissen står det att det ska vara fyra kulor totalt men jag har bara två. Kan det vara så att endast en ställskruv på varje axel ska ha en kula eller har jag helt enkelt tappat bort två?
Undrar också lite hur jag bäst (lättast) slipar till ytorna på koordinatbordet för bästa precision. Har inte tillgång till någon annan fräs eller liknande och har läst litegrann om bl.a. slipning med ventilpasta. Några tips hur jag gör detta utan att förstöra? Kan det fungera med Autosol?
Är det intressant med en projekttråd kanske eller har detta gjorts alldeles för många gånger för Julafräsens eget bästa?
Med vänliga hälsningar
Anders
Re: Ihopmontering av Julafräsen
Hur du bäst ska gå tillväga när du fixxar till dovetailen(glidytorna till X/Y) vet jag inte, men jag vet att det verkligen är behövligt. Jag köpte en dovetailfräs från ebay och satte upp i fräsen på jobbet och körde av, helt galet vad ojämna de var.
Ang. kulorna kommer jag inte ihåg hur många jag fick med, (har för mig att det var 4), men det finns ju 2 justerskruvar för X och 4st för Y, så jag köpte nya kulor, kostar inte många kronor.
Klart du ska ha en bygglogg!
EDIT: Kolla senaste posten i min julafrästråd ser du hur illa det är.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &start=195
Ang. kulorna kommer jag inte ihåg hur många jag fick med, (har för mig att det var 4), men det finns ju 2 justerskruvar för X och 4st för Y, så jag köpte nya kulor, kostar inte många kronor.
Klart du ska ha en bygglogg!

EDIT: Kolla senaste posten i min julafrästråd ser du hur illa det är.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &start=195
Oj vad jobbigt det blev nu. Hoppas jag kan bortse från min perfektionism och vara nöjd med vad jag lyckas med 
Var precis iväg å köpte ett gäng 5 och 6mm-kulor så det ska nog lösa sig. Upptäckte att "spännjärnet" som kulorna ligger i är rätt rejält bågformat, detta kan ju inte vara helt optimalt?
Bygglogg får det framöver då

Var precis iväg å köpte ett gäng 5 och 6mm-kulor så det ska nog lösa sig. Upptäckte att "spännjärnet" som kulorna ligger i är rätt rejält bågformat, detta kan ju inte vara helt optimalt?
Bygglogg får det framöver då

Jag märkte också av den bågformningen. Det jag gjorde var att försöka få den så rak jag kunde genom att knacka den rätt, sen kastade jag upp den i planslipen på jobbet.
Det finns på någon föregående sida i min bygglogg.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vad är det för vinkel / mått på en sådan?Jag köpte en dovetailfräs från ebay
Kommer inte ihåg, kan kolla när jag kommer hem. Men det var precis att den klarade julans dovetail.
Lyckades böja till spännbiten men oj vilka variationer i tjocklek det är på den. Dom nedsänkta hålen för ställskruvarna är långt ifrån i linje med kanten vilket borde göra att den vrider sig när man spänner åt skruvarna.
Är det dumt att i detta läge börja slipa in banorna?
Mr3D: Måste säga att jag är djupt imponerad av ditt fräsbygge!
Är det dumt att i detta läge börja slipa in banorna?
Mr3D: Måste säga att jag är djupt imponerad av ditt fräsbygge!
14mmtecno skrev:max skärdjup?
Parre: Jag vet faktiskt inte hur viktigt det är med den biten faktiskt. Ju planare, destå bättre; men hur det är i ditt fall vet jag inte. Eftersom dina slider inte alls är bra... Hur som helst tror jag inte du kan få det sämre än vad det redan är iaf.
Hehe, det tackar jag för!