Sensorer för jord?
Sensorer för jord?
Tycker det är förvånansvärt svårt att hitta sensorer som mäter olika värden i jord. Allt från fukt till pH.
Någon som har några förslag och kanske länkar?
Är intresserad av allt man kan tänkas mäta i jord men viktigast är fuktigheten för automatisk bevattning.
Det är för min gräsmatta och mitt gardena irrigation system.
Sensorerna måste kunna kopplas till Raspberry Pi. Via ADC är inga problem.
DIY-varianten av denna skulle vara kanon:
Någon som har några förslag och kanske länkar?
Är intresserad av allt man kan tänkas mäta i jord men viktigast är fuktigheten för automatisk bevattning.
Det är för min gräsmatta och mitt gardena irrigation system.
Sensorerna måste kunna kopplas till Raspberry Pi. Via ADC är inga problem.
DIY-varianten av denna skulle vara kanon:
Re: Sensorer för jord?
Tro mig, jag har varit på ebay och kollat. De där rostar sönder efter väldigt kort tid enligt folk som testat. Har själv 5st som jag inte orkat testa än.
Är ute efter riktiga sensorer man kan lita på fungerar i några år iaf. Som SHT1x-serien, dock funkar de inte så bra i jord.
Är ute efter riktiga sensorer man kan lita på fungerar i några år iaf. Som SHT1x-serien, dock funkar de inte så bra i jord.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Knewgen , Om du själv inte orkar testa de 5 du har.
Varför skall andra då hjälpa dig med svar!
En märklig inställning må jag säga!
PS/ Berättade för hustrun nyligt att jag skulle vara mer sparsam med inlägg,
Så springer man hit och postar!
Jag måste nog vara sparsam med att läsa på forum istället! /DS
Den här kanske kan vara något, https://www.m.nu/watermark-soil-moistur ... p-342.html
Jag har dock ingen erfarenhet av den själv.
Verkar som att du redan läser mer sparsamt. Läs mitt inlägg igen och hoppa inte varannan mening. Anledningen att jag inte testat dem efter att jag beställt dem är för att alla som redan har testat säger att de håller i ca en månad.Lasp skrev:Knewgen , Om du själv inte orkar testa de 5 du har.
Den där verkar intressant, ska jag kolla närmare på.ecenier skrev:Den här kanske kan vara något, https://www.m.nu/watermark-soil-moistur ... p-342.html
Tack för info!
Använd isolerad metall i krukan (t.ex veroboard med lack) och mät kapacitansen för att få fuktighet. pH är dock värre.
Per definition kan du inte mäta pH i jord, så det är nog en omöjlighet.
Fukt är hyffsat enkelt dock.
Jag har börjat fundera i de banorna faktiskt. Har snubblat in på vissa bloggposter liknande denna: http://harizanov.com/2012/08/diy-soil-moisture-project/blueint skrev:Använd isolerad metall i krukan (t.ex veroboard med lack) och mät kapacitansen för att få fuktighet. pH är dock värre.
Kanske ska ge det ett försök och presentera lite grafer för att få fram tröskelvärden.
Man lär sig något varje dagTomasL skrev:Per definition kan du inte mäta pH i jord, så det är nog en omöjlighet.

Ja, det finns inga pH givare för jord.
pH är per definition surhetsgraden i vatten.
Vill man mäta surhetsgraden i jord, tar man ett jordprov, blandar i rätt mängd destillerat vatten, silar och mäter vattnet.
pH är per definition surhetsgraden i vatten.
Vill man mäta surhetsgraden i jord, tar man ett jordprov, blandar i rätt mängd destillerat vatten, silar och mäter vattnet.
Låg pH ger mer fria joner väl? och då borde man kunna mäta med t.ex två rostfria stavar som man ger en liten puls på 1 mA under 1 ms och ser hur stort spänningsfall man fick mm ..?
Även om pH påverkar antalet joner så finns det ju andra faktorer som påverkar ledningsförmågan mycket mer. Vattenhalt och mängden salter i jorden tex. Det låter som ett mycket dåligt mått på pH.
Allmänt, om man frågar kemi-nissar om vilka ämnen det finns i jord eller vatten, får man svaret att det är omöjligt att svara på.
Så iallafall min slutsats, blir att man inte ska försöka mäta absolutvärden då, utan försöka se hur ens befintliga värde förändrar sig.
Så iallafall min slutsats, blir att man inte ska försöka mäta absolutvärden då, utan försöka se hur ens befintliga värde förändrar sig.