Reparation/service av Commodore 1541
Reparation/service av Commodore 1541
Har en gammal 1541 diskettstation som har upphört att fungera (vilket den gjorde för ett åt sedan).
Skulle koppla in den till en PC (med XM-1541 kabel) för att kopiera över ett par, hm, säkerhetskopior till diskett- men fick aldrig något kontakt med burken.
Försökte efter det med att koppla den till två olika C64'or, men samma sak - dvs ingen kontakt alls.
Har efter det lyft i och ur alla socklade IC kretsar, samt även växlat plats på de två VIA kretsarna (6522). Fick ett kortvarigt livstecken, då jag åtminstone kunde köra en LOAD"$",8 och därefter LIST för att se innehållet. När jag sedan försökte ladda ett program så hänger den sig bara.
5 volten ligger på en bra nivå, men har i övrigt inte analyserat nätdelen i mer detalj.
Så min fråga till expertisen här är vad som brukar vara det vanligaste felet/felen på dessa gamla maskiner?
Skulle koppla in den till en PC (med XM-1541 kabel) för att kopiera över ett par, hm, säkerhetskopior till diskett- men fick aldrig något kontakt med burken.
Försökte efter det med att koppla den till två olika C64'or, men samma sak - dvs ingen kontakt alls.
Har efter det lyft i och ur alla socklade IC kretsar, samt även växlat plats på de två VIA kretsarna (6522). Fick ett kortvarigt livstecken, då jag åtminstone kunde köra en LOAD"$",8 och därefter LIST för att se innehållet. När jag sedan försökte ladda ett program så hänger den sig bara.
5 volten ligger på en bra nivå, men har i övrigt inte analyserat nätdelen i mer detalj.
Så min fråga till expertisen här är vad som brukar vara det vanligaste felet/felen på dessa gamla maskiner?
Re: Reparation/service av Commodore 1541
Jag skulle säga att själva floppyverket är det vanligaste problemet, låter ju iofs inte som att det är det som är ditt problem.
Men iaf, jag är ganska säker på att jag sett servicemanualen för 1541 på nätet nånstans, det är väl en bra början..
(kollade min filserver men jag verkade inte ha sparat ner den iaf, vilket nog beror på att jag aldrig haft problem med mina 1541..)
Men iaf, jag är ganska säker på att jag sett servicemanualen för 1541 på nätet nånstans, det är väl en bra början..
(kollade min filserver men jag verkade inte ha sparat ner den iaf, vilket nog beror på att jag aldrig haft problem med mina 1541..)
Drivverket verkar vara ok. Men vid kommunikation får jag bara "device not present" eller något liknande, minns inte exakt.
Har du tillgång till oscilloskop?
Hur ser signalerna innuti 1541:an?
"IEEE" bussen mellan C64 och 1541 är single ended utan någon som helst skärm. Så strålad störning, jordslingor, potentialskillnader mm kan ställa till det. Förutom att chippen troligtvis vart mycket mer ESD känsliga. Nätdelen i maskinen kan också bli rätt varm.
Vilken exakt 1541 version är det? översiktsbild + typplåt på undersidan?
Hur ser signalerna innuti 1541:an?
"IEEE" bussen mellan C64 och 1541 är single ended utan någon som helst skärm. Så strålad störning, jordslingor, potentialskillnader mm kan ställa till det. Förutom att chippen troligtvis vart mycket mer ESD känsliga. Nätdelen i maskinen kan också bli rätt varm.
Vilken exakt 1541 version är det? översiktsbild + typplåt på undersidan?
Hur ser matningen ut map rippel?
Jag skulle nog börja med att mäta AC på 5V för att se om den är ok. Kondingarna i nätdelen har rätt många år på nacken om de är original...
/J
Jag skulle nog börja med att mäta AC på 5V för att se om den är ok. Kondingarna i nätdelen har rätt många år på nacken om de är original...
/J
Hej,
Låter som seriellkommunikationen dött, antingen en 6522 eller någon av logikkretsarna längst ner till vänster (närmast seriellkontakten) 7414 och 7406.
Har reparerat ett gäng 1541;or och vid denna symptom felsöker jag inte så mycket utan testar med en annan 6522, hjälper inte det så byter jag logikkretsarna.
Kan f.ö. rekommendera Zoomfloppy
shameless selfpromotion, c64 reparationsgrejor; http://blog.worldofjani.com/?p=164 .. (har inte hunnit uppdatera med drivegrejor än)
//Jani
Låter som seriellkommunikationen dött, antingen en 6522 eller någon av logikkretsarna längst ner till vänster (närmast seriellkontakten) 7414 och 7406.
Har reparerat ett gäng 1541;or och vid denna symptom felsöker jag inte så mycket utan testar med en annan 6522, hjälper inte det så byter jag logikkretsarna.
Kan f.ö. rekommendera Zoomfloppy

shameless selfpromotion, c64 reparationsgrejor; http://blog.worldofjani.com/?p=164 .. (har inte hunnit uppdatera med drivegrejor än)

//Jani
Tänk på att du måste ha just en "Commodorekabel". Korkat nog så används inte samma pinne för jord som på en a/v-kabel.
pinout-länk.
En "riktig" originalkabel har dessutom separat ledare för signaljord och skärm.
Jag tror att kabel för skrivare saknar en av signalledarna, så en sådan kabel fungerar inte vettigt till diskdriven, men vice versa går bra.
pinout-länk.
En "riktig" originalkabel har dessutom separat ledare för signaljord och skärm.
Jag tror att kabel för skrivare saknar en av signalledarna, så en sådan kabel fungerar inte vettigt till diskdriven, men vice versa går bra.
mina kablar har varit identiska oavsett om dom varit till skrivare eller diskdrive iofs, men det kanske finns enklare ? men dom borde väl köra samma protokoll oavsett ?
minns iaf att jag försökte bygga en kabel själv, av en oskärmad kabel, det sket sej fullständigt, funkade inte alls.
minns iaf att jag försökte bygga en kabel själv, av en oskärmad kabel, det sket sej fullständigt, funkade inte alls.
låter som en 6522 är trasig, felet har då troligtvis flyttat sig till delar som berör motorstyrning mm. Jag antar att du fick fram directoryt då läshuvudet redan stod på directory-track, men att börja ladda kräver att läshuvudet flyttas och då kan den bara hänga sig om VIA;t är dåligt.matsadona skrev: växlat plats på de två VIA kretsarna (6522). Fick ett kortvarigt livstecken, då jag åtminstone kunde köra en LOAD"$",8 och därefter LIST för att se innehållet. När jag sedan försökte ladda ett program så hänger den sig bara.
byt 6522

(som redan nämnts, är den troliga felorsaken potentialskillnad som bränt kretsen)
//Jani
Tack för alla svar.
Seriekabeln har jag gjort själv, och den har som sagt fungerat tidigare och har inte skärmen kopplad alls.
Har en kollega som lovat att sälja ett par 6522:or till mig, så vi får se vad ett byte ger.
Nej, har inte tillgång till oscilloskop tyvärr.
Seriekabeln har jag gjort själv, och den har som sagt fungerat tidigare och har inte skärmen kopplad alls.
Har en kollega som lovat att sälja ett par 6522:or till mig, så vi får se vad ett byte ger.
Bara en fundering. Är det rimligt lätt att avkoda läshuvudets analoga signal i t.ex en ARM mikrokontroller? En sådan skulle kunna ersätta rubbet i innanmätet och få ner effektbehovet som bonus. Turboladdare kan man hantera via emuleringslager.
Iofs har den ju funkat förut, men du har ointe nån möjlighet att låna en riktig kabel ? jag har som sagt dåliga erfarenheter av oskärmade kabblar till 1541.. det var lite som du beskriver dessutom, nån gång kunde man göra en dirlist, men oftast inget alls.matsadona skrev:Tack för alla svar.
Intressant och kul idéblueint skrev:Bara en fundering. Är det rimligt lätt att avkoda läshuvudets analoga signal i t.ex en ARM mikrokontroller? En sådan skulle kunna ersätta rubbet i innanmätet och få ner effektbehovet som bonus. Turboladdare kan man hantera via emuleringslager.

Jag kan dock för lite om hårdvaru-grejorna för att uttala mig om det.
Turboladdare vette tusan hur man skulle emulera, eftersom 1541 är programmerbar så finns det en hel del variationer på t.ex. kopieringsskydd där man har egna format på datat, olika rotationshastigheter, längre tracks än standard...
Läsa "standardisketter" kanske går att göra i "preservation-syfte". Datat är sparat i GCR-format och omvandlas till binärdata.. en ARM skulle kanske göra jobbet och skicka via USB.. eller spara på SD kort.. Alternativt konvertera GCR>binär på PC. (till .d64 image format)
1541 Service manual
CPU: 6502 1 MHz
ROM: 16 kB
RAM: 2 kB
På sidan 14 kan man läsa om gränssnittet mot läshuvudet.
Tekniska data:
https://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm ... /new/1541/
Schema:
https://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm ... 541-28.gif
Kika på "UD3" 74LS86 där borde lässignalen kunna plockas ut digitalt. Annars bör man kunna få fatt på en hel byte åt gången via UC1 pin 26-35 (obs ej 28, 33). Vill man ta det analogt så är det väl UF3 pin 1 och 14 som gäller eller kontankt P8 pin 1 och 5 differentiellt.
Ett oscilloskop lär vara en stor fördel..
Poängen med att ta lässignalen analogt är att man har större möjligheter att korrigera bitfel i efterhand. Utöver det så behövs ev en oscillator på 16 MHz 100 ppm.
CPU: 6502 1 MHz
ROM: 16 kB
RAM: 2 kB
På sidan 14 kan man läsa om gränssnittet mot läshuvudet.
Tekniska data:
https://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm ... /new/1541/
Schema:
https://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm ... 541-28.gif
Kika på "UD3" 74LS86 där borde lässignalen kunna plockas ut digitalt. Annars bör man kunna få fatt på en hel byte åt gången via UC1 pin 26-35 (obs ej 28, 33). Vill man ta det analogt så är det väl UF3 pin 1 och 14 som gäller eller kontankt P8 pin 1 och 5 differentiellt.
Ett oscilloskop lär vara en stor fördel..
Poängen med att ta lässignalen analogt är att man har större möjligheter att korrigera bitfel i efterhand. Utöver det så behövs ev en oscillator på 16 MHz 100 ppm.