USB från surfplatta?
USB från surfplatta?
Tänkte eventuellt köpa en surfplatta, troligtvis med android-plattform. Men jag vill ha en med USB, och då inte som 'slav' utan som 'master' för att kunna ansluta USB-RS232 enheter (närmare bestämt FT232). Men finns det/går det att fixa USB ut? Eller på annat vis? Blåtand? De sutfplattor jag kollat på har endast micro-USB vilket antagligen innebär 'slav'?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: USB från surfplatta?
Här listar dom några alternativ samt pro's and con's -> Android_to_RS232
Förhoppningsvis så kommer du få bättre tips med jag tyckte ändå att det var en bra sida med tanke på jämförelserna.
Förhoppningsvis så kommer du få bättre tips med jag tyckte ändå att det var en bra sida med tanke på jämförelserna.
Många stöder nog USB OTG, med min sambos androidplatta så medföljde det faktiskt en adapter för att koppla in "vanliga" tillbehör på microUSB'n, i manualen nämdes USB-minnen och 3G-stickor.
Har aldrig testat att koppla in nåt där, man lär väl oftast behöva en strömförsörjd hub också ?
Har aldrig testat att koppla in nåt där, man lär väl oftast behöva en strömförsörjd hub också ?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Bara den har Android v3 eller högre så går det bra. Har provat en del med detta. Rätt kul att ta en adapter och en datormus och koppla till telefonen, det dyker upp en liten muspekare som man kan styra telefonen med.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Sen gäller det ju att det finns stöd för hårdvaran i Android också, det är ju inte säkert.
Till min nexus 7 funkade det fint att ansluta t.ex USB minnen via en micro USB adapter. Adaptern kostade $2 inkl frakt på eBay.
Dock tror jag det blir svårt att ansluta enheter som är lite exotiska. De flesta HID enheter funkar säkert fint, likaså minnen.
Dock tror jag det blir svårt att ansluta enheter som är lite exotiska. De flesta HID enheter funkar säkert fint, likaså minnen.
Vad jag egentligen vill göra är att kunna kommunicera med mina AVR-byggen via RS232 precis som jag nu gör med vanlig dator, dels med något terminalprogram där man både kan skriva /läsa och spara inkommande tecken i en fil, del i egen app med grafiskt interface. I Windows gör jag interfacet i C#, men i Android har jag ingen susning om det finns något API för detta.
Jag har ju min telefon att experimentera med (android 2.nånting tror jag) och i den har jag laddat ner BlueTerm. Med det kan ju problemet vara löst, men jag har inte orkat fixa / konfigurera en blåtandsmodul att ansluta i andra änden. I vissa av mina byggen har jag ju en gammal hederlig RS232-anslutning. Där kan jag ju hänga på en blåtandsmodul. Men vissa grejer jag byggt har bara en FT232 med mini-USB, och jag orkar inte börja montera loss kretskorten (De sitter ofta monterade i maskiner ganska oåtkomligt) utan vill bara kunna plugga in en kontakt.

Varför surfplatta då? Jag tänkte helt enkelt att den skulle vara smidigare att bära med sig än en bärbar dator (och billigare). Mina gamla bärbara börjar bil kassa (långsamma, dåliga batterier etc.) Det kanske finns surfplattor med Windows 8. Men kan man förutsätta att de har samma stöd för hårdvara som en PC?
Jag har ju min telefon att experimentera med (android 2.nånting tror jag) och i den har jag laddat ner BlueTerm. Med det kan ju problemet vara löst, men jag har inte orkat fixa / konfigurera en blåtandsmodul att ansluta i andra änden. I vissa av mina byggen har jag ju en gammal hederlig RS232-anslutning. Där kan jag ju hänga på en blåtandsmodul. Men vissa grejer jag byggt har bara en FT232 med mini-USB, och jag orkar inte börja montera loss kretskorten (De sitter ofta monterade i maskiner ganska oåtkomligt) utan vill bara kunna plugga in en kontakt.
Varför surfplatta då? Jag tänkte helt enkelt att den skulle vara smidigare att bära med sig än en bärbar dator (och billigare). Mina gamla bärbara börjar bil kassa (långsamma, dåliga batterier etc.) Det kanske finns surfplattor med Windows 8. Men kan man förutsätta att de har samma stöd för hårdvara som en PC?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jesse 14 juni 2014, 09:57:28, redigerad totalt 1 gång.
Jag har kört med en RTL820T-sticka (för lite Software Defined Radio meckande), USB-RS232 adaptrar, usb minnen, en BusPirate, mus & tangentbord i min Samsung Galaxy S3 (visserligen telefon och ingen padda) och det funkar alldeles utmärkt. Det som inte funkat är ett usb endoskop - hade varit otroligt smidigt om det gått..
/johan
/johan
För USB-RS232 + BusPirate körde jag med en app "Serial Terminal for PL2303HXD".
För SDR använde jag appen "SDRTouch", den installerade en "RTL2832U-driver" som sköter
själva kommunikationen med device. Mus&tangentbord&usbminnen funkade "as is" utan någon speciell programvara.
Jag använde Samsungs adapterkabel.
/johan
För SDR använde jag appen "SDRTouch", den installerade en "RTL2832U-driver" som sköter
själva kommunikationen med device. Mus&tangentbord&usbminnen funkade "as is" utan någon speciell programvara.
Jag använde Samsungs adapterkabel.
/johan
Den stora frågan är väl: Är din telefon rootad?
Jag misstänker att kernelmoduler knappast går att installera utan root?
Jag misstänker att kernelmoduler knappast går att installera utan root?
Nej, den är inte rootad, allt kördes på helt standard Android 4.3
/johan
/johan
Mindes lite fel, för BusPirate (som ju har en FT232 "onboard") använde jag appen USB Serial monitor
PL2303-appen använde jag med mina billiga Aten USB<>RS232-adaptrar.
/johan
PL2303-appen använde jag med mina billiga Aten USB<>RS232-adaptrar.
/johan
>De sutfplattor jag kollat på har endast micro-USB vilket antagligen innebär 'slav'?
Ej standard micro-USB utan OTG-USB 5 stift i stället för 4.
Sista stiftet är alltid systemnolla så stift 4 är OTG extra.
http://en.wikipedia.org/wiki/USB_On-The-Go
Hur stift 4 är kopplad bestämmer 'slav' eller 'master' ej anslutet eller systemnolla.
Denna koppling borde var klar i OTG till standard USB adapter.
Ej standard micro-USB utan OTG-USB 5 stift i stället för 4.
Sista stiftet är alltid systemnolla så stift 4 är OTG extra.
http://en.wikipedia.org/wiki/USB_On-The-Go
Hur stift 4 är kopplad bestämmer 'slav' eller 'master' ej anslutet eller systemnolla.
Denna koppling borde var klar i OTG till standard USB adapter.
- Klas-Kenny
Det enklaste och mest universella torde väl vara att köpa en blåtandsmodul för seriekommunikation (Typ Den här), bygga ihop den med ett litet batteri, en FT232 el. motsvarande och på med en DB9 på det, så har du en universell enhet för att prata serie trådlöst med genom de flesta enheter (surfpkattor, telefoner, datorer etc).