Felsökning av en 15V/33A power supply

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Felsökning av en 15V/33A power supply

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte sätta tänderna i det här aggregatet som jag fått av en vän. Har har använt det till att ladda batterier till sina RC-prylar men har helt lagt av.
Jag är väl medveten om man har med nätspänning samt höga DC-spänningar att göra så jag tar det lite lugnt och fint samt ser till att alla kondingar är urladdade innan mätning.

För att komma igång lite själv så följer jag denna guide.

Tillgänglig utrustning:
Multimeter x2
Oscilloskop 25MHz
Labbagg 3-30V, 1A

Felsökningsoffer:
No-name Power Supply, W500
AC in: 100-240
DC ut: 15V 33A
(har för mig någon sagt att detta är eftergångaren

Fel:
Ingen spänning ut samt LED:en på framsidan lyser inte vid påslag

Hittills verifierat:
Säkring ok
NTC-motståndet reagerar vid tempskillnad
Effektresistor ok
Visuell kontroll gjord men med tanke på ovana ögon kan man inte lita 100 på det

Det jag hittat var en sprucket hörn i någon slags svart lack dom lagt över ett av de två stående kretskorten (bild nedan). Pillade bort den lösa biten för att kika på komponenten under. Kan inte visuellt verifiera om den är trasig.

Är det någon som har erfarenhet av liknande aggregat och kan ge några tips?
Tack på förhand!

EDIT: Lagt till bild 2.
Översikt1.jpg
Översikt med komponentnummer.jpg
Ovan.jpg
Litet kort med spräckt lack.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 13 juni 2014, 00:37:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: Felsökning av en 15V/33A power supply

Inlägg av Magnus_K »

Har lagt upp en ny bild i första inlägget. Tänkte uppdatera den bilden allt eftersom felsökningen fortlöper. Förhoppningsvis innehåller den till slut alla oläsbara siffror och namn.

Felsökning gjord ikväll:

* Av/På switchen uppmätt - OK
* 230 VAC in på likriktarbryggan - OK
* 380 VDC över filterkondensatorn - OK

Nu ska jag bara klura ut vilken den så kallade "Power IC'n" kan tänkas vara...
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Mät upp alla diskreta halvledare först. Switchtrissorna på primär kan ha rykt.

Jag skulle tro att den helt igentejpade klumpen är PFC spolen, den hypersnabba dioden hör dit . Det kortet som är nära den har nog sthrkretsen för aktiv PFc korrigeribg.

Det andra kortet hör till huvudtransformatorn, som är lite mindre tejpad.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tack för tipsen rikki!
Ska se om jag klarar mäta upp halvledarna ikväll.
Hur kan jag veta vilka trissor som sköter switchningen och vad för komponent i denna SMPS kan tänkas sköta switch-frekvensen?

Mätte lite på sekundärsidan igår och den är verkligen stendöd så felet måste ligga på primärsidan.
Nerre

Inlägg av Nerre »

De flesta switchade nätdelar har väldigt lika grunduppbyggnad, tittar du på några scheman så ser du rätt snabbt likheterna. Då kan man relativt enkelt lista ut vad som är vad.

Antagligen har du dina 380 V DC på ett stift på primärsidan på trafon, ett annat stift på trafon jordas via switchtransistorn. Och sen ser du då vilken krets som driver den transistorn.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Har bara hunnit att ta en snabbkik men jag hänger med på vad du säger Nerre.
Ska kolla mer på det här ikväll men så länge så har jag försökt hitta rätt datablad till triacarna som sitter där. Har ni någon idé om tillverkare och eventuellt mer info baserat på bilden nedan?
"Figuren" ovanför K4012 ser ut som någon slags nedåtbockad pil.

Har försökt säkert 15 grr att ta ett bra kort men pga placering så är det svårt att fota. Vill inte heller böja kapseln då benen sitter som en triangel vilket gör att något lär sträckas om jag böjer i den.
TRIACS.jpg
Tekko

Inlägg av Tekko »

2SK4012 mosfets. Triacar används aldrig i switchade nätdelar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tack Tekko!
När jag googlade på K4012 igår så gav det några träffar på just triac. Ska läsa mer om triacs senare!
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Finns där några komponenter under kortet?

T2 verkar sköta feedbacken.

När trissorna dör brukar de kortslutas och utlösa säkringen.
Är dioderna och kondingarna hela, så sitter felet troligtvis i switch-ic'n.
Den sitter på det stående kortet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man ser ju under trafon som har en beteckning som slutar på T3 att där är det frästa spåret över isolationssnittet.

Den lilla T2 tror jag inte är nån ren transformator utan det lutar åt nån slags drossel (för pulsformning?), den sitter ju inte över isolationssnittet. Eller vänta nu, är det lite fräst spår man ser bredvid den blå Y-kondingen där?

Jag undrar om inte den där T3 ger en spänning som bara driver fläkten?

Jag tror det som heter IC2 är styrningen av PFC, och det som heter IC1 är styrningen av switchningen.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

feedback.jpg
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Hyggligt att ni hjälper till!
Ska försöka svara er båda efter bästa förmåga. Och ursäkta dom dåliga korten!!

>Finns där några komponenter under kortet?
Ja. Dumt att jag inte gjorde detta i första inlägget men bild märkt "Hela kortet baksida med kommentarer" är en överblicksbild med några kommentarer. 8P-IC'n nere till vänster på sekundären tycker jag heter LM398. Har inte klurat ut funktion än men det ska tydligen vara en "Sample-and-hold IC".

>Eller vänta nu, är det lite fräst spår man ser bredvid den blå Y-kondingen där?
Den kantiga vita formen man ser på kortet i första inlägget är den vita tjocka linjen som separerar sidorna åt. Däremot är nog den runda formen precis ovanför ett "isolationshål", om jag tror rätt. Ja, tror nedan bifogat kort besvarar era undringar.

>Jag tror det som heter IC2 är styrningen av PFC, och det som heter IC1 är styrningen av switchningen.
Det här vet jag inget om men eftersom lacken på IC1 hade spruckit så säger min 2-dagar långa erfarenhet av SMPS-felsökning att här ska det grottas vidare.
Kan inte bättre utan resistansmätte mellan Drain-Source på dom 4 MOSFET:arna och ingen var det kortis i. Gick då vidare till IC1. Lödde loss kortet och spenderade ca 1 timme med skalpell och försiktigt knäppte bort lacken. Foto ser ni nedan.

Den större IC:n heter CM6900G (datablad) och verkar vara en "Resonant Controller".
Tror ni detta kan vara Switching IC:n som styr MOSFET:arna?
Min fundering var att rita av kortet på papper så jag får rätt pinout på IC1. Förhoppningsvis kan jag ta hjälp av "Typical Application Circuit" från sidan 2 i databladet. Löda dit det igen och under spänning göra lite mätningar. Dum idé?

EDIT: Uppdaterat först bilden i detta inlägg. Blev lite fel.
Hela kortet baksida med kommentarer.jpg
IC1 nästan rent.jpg
IC1 rent.jpg
IC1 baksida.jpg
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Om jag förstått det rätt, så är det IC2 som styr switchningen.
IC1 har med PFC'n att göra (även funktion som feedback och strömbegränsning).
Är IC1 defekt så borde du höra ett tickande ljud från nätdelen när den försöker starta upp.

Vad sitter där för komponenter på IC2?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Hör absolut inget när jag startar upp, inte ens ett klick.

Tyvärr kan felsökningen vara över. Det gick inte alls lika bra med skalpellen på IC2. Lacken satt som f-n!
Nåja, postar den bäst bild jag kunnat ta i förhoppning om att någon av er kanske känner igen något.
DSC_0717.JPG
xxargs

Inlägg av xxargs »

som sagt siffrorna hade varit väldigt bra att få fram.... bra bilder - fotoshoppa med kontraster för att försöka få fram några läsbara tecken - när man uttömt den möjligheten så kan man med torr vattenfri ättiksyra mjuka upp epoxit som jag gissar är översmetat det hela - med risken att texten på komponenten också försvinner - en variant är att ha ättiksyran på en tuss som man lägger emot en kort stund - hyvlar av en bit på epoxyt som mjuknat lite - fotograferar (från exakt samma ställe i fixtur) - tussen kort stund till - hyvla av - fotograferar osv.

med uppsättningen foton kan man då resturera det som senare blev bortskrapat i en senare hyvling.

torr ättiksyra är inte så lätt att få tag på utanför kemilabben - men förr i tiden när man höll på med SV fotografering och framkallade själv så kunde man köpa koncentrerad avbrytningsbad (som just var ättiksyra) med relativt låg vattenhalt och det funkade för att ingutningsepoxy skulle börja svälla och mjukna

Obs! Torr ättika är väldigt farligt för huden och kan ge svåra och svårläkta frätskador då den inte blir syra förrän det är långt insuget i huden när det späds ut med kroppsvätska - och syran sugs upp lätt av huden med närmast svampliknade kraft . mao. heltäkande skyddsglasögon, badda med tops med lång skaft och håll fingrarna (med engångshandske av rätt sort) på behörigt avstånd från stänk av vätskan - räkna inte att diskhandskar etc. håller sig tät för ättiksyra någon längre tid då organiska syror har oväntad mjuknande och genomträngade effekt på många gummi, elaster och epoxy-plaster.

Lite lustigt att något som äts med välbehag med inlagda sillen, i sin koncentrerade form är närmast livsfarlig och definitivt kroppskadande...

---

Håller med om att IC2 står för huvudjobbet och T2 är pulstransformatorerna för FET-trissorna, T3 verkar vara strömtransformator medans den stora som inte är helt gultejpade förmodligen är huvudtrafon - dock blir jag inte klok på var (aktiva) likriktarna finns någonstanns på sekundärsidan då det trots allt är ganska stora strömmar och förmodligen behöver kylning...

(edit: såg nu på andra bilden att de blå-grå sakerna som jag trodde var konding verkar vara MOSFET - där har vi den aktiva likriktaren)

Men IC1 för PFC bootstrappar/strömförsörjer också IC2 via en hjälplindning på PFC-transformatorn (den helt gultejpade) och det man skulle kolla är om någon spänning kommer till IC2 över huvudtaget - annars startar den inte och problemet är kanske i grunden härrör från PCF-kretsen inte ger ström alls eller har grillat IC2 (iom lacken hade lossnat)

LM390 är en samplande OP-amp och lösningen har förmodligen tagits fram att man bara mäter spänningen under en del av switchperioden (synkat av IC2) då spänningen är relativt stabilt då ringningar och annat i andra delar av switchperioden stör mätningen för mycket och överskuggar den verkliga mätvärdet på 15-volt utgången och gör den ostabil och lastkänslig.
Senast redigerad av xxargs 14 juni 2014, 13:16:22, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar