Laddning av kapslade blybatterier, strömbegränsning?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Laddning av kapslade blybatterier, strömbegränsning?

Inlägg av blueint »

Om man laddar ett blybatteri som så ofta förekommer i larmsystem och UPS:er. Då det kan acceptera en konstant spänning över sig under långa perioder, sägs det. Men fungerar det verkligen så utan att det blir strömrusning och fyrverkeri? dvs att blybatteriet själv begränsar strömmen vid en konstantspänning på cirka 2,23 V/cell ..?

Kikar man på denna artikel så ger blybatteri snarast har en laddningskurva likt Li-ion, vilket innebär att detta med konstantladdning går bort:
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... id_battery

Där tipsas också att det mest optimala för livslängden är 1 laddning per vecka och att batteriet övrig tid lämnas oanslutet. Vilket kanske kan lösas med halvledarswitch och en mindre kondensator för att kompensera för omkopplingstiden.

(Kapacitet för sammanhanget är cirka 35 kJ och oavbruten elektricitet pga mikrokontroller)
Niklas-k
Inlägg: 354
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: Laddning av kapslade blybatterier, strömbegränsning?

Inlägg av Niklas-k »

Enligt bilden på din länk så i steg 1 så laddas blyaccen med konstant ström upp till ett visst spänningsvärde. I steg 2 så laddar man med konstant spänning och strömmen minskar själv successivt ner till visst värde. Steg 3 sänker man ytterligare spänning till ett visst värde och hålls konstant för undvika självurladdning.


Edit
dvs att blybatteriet själv begränsar strömmen vid en konstantspänning på cirka 2,23 V/cell ..? Ja men självfallet så bör man strömbegränsa vid urladdat batteri
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laddning av kapslade blybatterier, strömbegränsning?

Inlägg av xxargs »

Blybatteriladdare (liksom LiIon/LiPol) måste alltid ha en fungerande strömbegränsningsfunktion med konstantström där spänningen stiger sakta (från urladdat batteri) allt efter kemi mättas i batteriet och sker tills man uppnått önskad maxspänning, så reglerar man på spänning istället och strömmen går ned allt eftersom batterikemin blir fullmättad.

sedan har man lite detaljer som skiljer i process mellan LiIon/LiPol och blybatterier där tex LiIon/Lipol inte kan ligga på underhållsladdning obegränsad tid utan måste stängas av helt efter typ 3 timmar eller när strömmen går under 5% av strömgräns vilket av dessa som kommer först.

blybatteri tål att underhållsladdas men är mycket känslig på vald spänning relativt livslängd och även här kan batteriernas livslängd bli längre om man helt avbryter laddningen när det är fulladdat och låter den stå med helt olastade anslutningar och polspänningen får landa till nivån efter vad batterikemin ger och sedan kort laddas då och då - och det precis vad många batteriladdare typ CTEK och liknande intelligenta laddare gör.
DanG
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 januari 2013, 10:22:32

Re: Laddning av kapslade blybatterier, strömbegränsning?

Inlägg av DanG »

Hej!

Bifogar Christer Svenssons artikel om hur man hanterar blyaccar.
Står ungefär samma saker men lite mer detaljerat som på länken nedan vid en snabb koll, men kan vara värd att läsa.
Accar är dyra ...

M.v.h DanG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laddning av kapslade blybatterier, strömbegränsning?

Inlägg av xxargs »

Och ändå inte tillräckligt detaljerade då olika batterier har olika krav på tex. maximal laddspänning innan de blir fulladdade

Det han refererade till spänningsmässigt är klassiska antimon-legerade batterier med skruvpropp

idag med kalciumlegering som används i MF-batterier med friflytande elektrolyt och utan skruvpropp så är gasningsspänningen snarare uppe vid 14.7 Volt

AGM och gelbatterier har ytterligare andra avvikelse och en AGM-telecom batteri vid fulladdad status har vilospänning kring 13.0 och tom. 13.2 Volt, ibland rekommenderas laddas upp till 15.0 Volt vid cyklisk drift och vid lagring bör dessa laddas vid lägst 12.6 Volt och inte 12.4 Volt som det står i texten.

mao. rekommendation som följer med batteriet man köper gäller i första hand.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Laddning av kapslade blybatterier, strömbegränsning?

Inlägg av blueint »

Låter iaf som att direkt parallellkoppling av förseglat blybatteri i strömförsörjningsdelen är olämpligt.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laddning av kapslade blybatterier, strömbegränsning?

Inlägg av xxargs »

fast det är så de används i tex. 48 Volt system, där vill man inte ha extra dioder etc. som kan sänka utrustningens MTBF och där batteriernas åldring och förslitning är planeringsbara.
Emil71
Inlägg: 67
Blev medlem: 1 mars 2007, 20:26:31
Ort: Stockholm

Re: Laddning av kapslade blybatterier, strömbegränsning?

Inlägg av Emil71 »

Generellt begränsar man strömmen till en tiondel av dess kapacitet.

Tex: 12Ah laddas med max 1,2A...
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laddning av kapslade blybatterier, strömbegränsning?

Inlägg av xxargs »

I praktiken sköter det sig själv - du har en inledande strömrusning när det kopplas in och då är det bra att matande aggregatet har en välfungerande strömbegränsning (det är därför det _inte_ går att ta vanliga switchade köpeaggregat eller omjusterade PC-aggregat som Bly-batteriladdare - de har inget strömbegränsning - bara ett överlast och strömrusningsskydd och spärrar sig helt när det inträffar och man måste stänga av nätströmmen en god stund (kan vara timmar) innan de försöker igen eller går i 'hick-mode' och aldrig kommer igång)

När de första 30 sek - 3 minuter har gått vid fri strömtillgång och rimlig spänning (13.8 - 14V för 12V-block) så brukar laddningsströmmen ha sjunkit till 10-20 % av C och sakta avklingande till allt lägre ström.

bilgeneratorn till en modern bil kan ge en bit över 100 Ampere utan att det är ett problem med direktinkoppling mot batteriet.

Däremot snabbladdare som man har i bilverkstäder och bilhandlare med > 100 Ampere kapacitet inte så bra - inte den andra halva av laddningen vart fall då de är urselt till obefintligt reglerade och med relativ hög spänning (> 15V i periodtopparna) och pulserande/ripplig ström då dessa är i stort sett en trafo med hög läckinduktans som strömbegränsning och en likriktarbrygga...

idag finns det bra intelligenta laddare med laddprogram och underhållsladdningsfunktioner som CTEK och liknande och det finns ingen anledning att köpa en gammal design oreglerad transformatorladdare för en hundring mindre då en bortglömd sådan några dagar på laddning kan kosta dig ett nytt batteri...
Skriv svar