Om du tycker att blinkfrekvensen (hastigheten) och förhållandet mellan till/från är bra, så behöver du inte byta C3.
Enligt beskrivningen på MK111 så är det dock lite långsamt i mina ögon, med en kortaste periodtid på ca 0,5+2,5=3sek (0,33Hz).
Byter man C3 från 100->22uF (dvs ca en faktor 0,2x) så kan man justera hastigheten till max 0,33Hz/0,2=1,5Hz.
Pulstiderna blir alltså ca en femtedel av tidigare.
Och nej, det spelar ingen roll om resistorerna sitter på plus- eller minussidan.
/J
Blinkrelä/intervalltimer
Re: Blinkrelä/intervalltimer
Bara för att förtydliga det som redan skrivits: Du skriver att du har *EN resistor på 18 ohm och *ETT motstånd på 560 ohm
Du menar väl att du har en resistor för varje rad med tre dioder, för annars är det lite tokigt. Det kan gå med fyra i rad men det är lite för nära gränsen för att bli bra i längden...
Jag vet inte data för dina lysdioder, men rätt sätt att koppla dessa (som jag gissar är för 2,8V-3,4V och kanske 20 mA om du köpt dom hos Kjell?) är att koppla dom i serie om TRE stycken dioder (enligt jah:s bild).
Om vi räknar på olika scenario med ohms lag (R=U/I), traktormotor på (ca:13,5V) och motor av (ca:12V), lysdioder 2,8V och 3,4V @20mA:
1. Vi har 12V och dioderna tar 2,8V@20mA (2,8V*3 = 8,4V) 12V-8,4V = 3,6V/0,02A = 180 ohm
2. Vi har 12V och dioderna tar 3,4V@20mA (3,4V*3 = 10,2V) 12V-10,2V=1,8V/0,02A= 90 ohm
3. Vi har 13,5V och dioderna tar 2,8V@20mA 13,5V-8,4V = 5,1V/0,02A = 255 ohm
4. Vi har 13,5V och dioderna tar 3,4V@20mA 13,5V-10,2V = 3,3V/0,02A = 165 ohm
Värdet på motstånden blir då mellan 90-255 ohm. Ett lämpligt värde kan då vara 180-220 ohm, och du behöver bara montera motstånd i lampan och inget vid kretsen. Dessa slingor med TRE dioder och ett motstånd kopplar du parallellt precis som jah har ritat...
Edit: lite stabokster som saknades, tror att mitt TB håller på att ge upp

Jag vet inte data för dina lysdioder, men rätt sätt att koppla dessa (som jag gissar är för 2,8V-3,4V och kanske 20 mA om du köpt dom hos Kjell?) är att koppla dom i serie om TRE stycken dioder (enligt jah:s bild).
Om vi räknar på olika scenario med ohms lag (R=U/I), traktormotor på (ca:13,5V) och motor av (ca:12V), lysdioder 2,8V och 3,4V @20mA:
1. Vi har 12V och dioderna tar 2,8V@20mA (2,8V*3 = 8,4V) 12V-8,4V = 3,6V/0,02A = 180 ohm
2. Vi har 12V och dioderna tar 3,4V@20mA (3,4V*3 = 10,2V) 12V-10,2V=1,8V/0,02A= 90 ohm
3. Vi har 13,5V och dioderna tar 2,8V@20mA 13,5V-8,4V = 5,1V/0,02A = 255 ohm
4. Vi har 13,5V och dioderna tar 3,4V@20mA 13,5V-10,2V = 3,3V/0,02A = 165 ohm
Värdet på motstånden blir då mellan 90-255 ohm. Ett lämpligt värde kan då vara 180-220 ohm, och du behöver bara montera motstånd i lampan och inget vid kretsen. Dessa slingor med TRE dioder och ett motstånd kopplar du parallellt precis som jah har ritat...
Edit: lite stabokster som saknades, tror att mitt TB håller på att ge upp

Senast redigerad av PeterH 13 juni 2014, 16:41:46, redigerad totalt 2 gånger.
Jah:
Nja, de pulstiderna stämmer inte helt. Jag kan köra 0,5+0,5s. Det går även att skruva upp lite till men det är en hårfin gräns mellan de korta och de längre pulstiderna.
PeterH.
Nej, jag har EN 18 ohm resistor för alla rader med 4 dioder. Allt jag har lärt mig har jag läst i fysikboken då jag inte har hittat någon bra sida på internet (tills jag hittade denna för några dagar sedan), och resistorn räknade jag ut med en hemsida som heter ledcalc.com.
Se bifogad bild hur jag har kopplat serierna.
Tror du att det kan fungera som det är kopplat nu? För jag har redan lödigt ihop allt och placerat i lampan så det känns väldigt omständligt att koppla om dem, men behövs det så gör jag det
Dioderna är köpta på Kjell & co, och de är 3-3,4V enligt förpackningen.
Vad står U och I för i ohm:s lag?
Motståndet på 560 ohm ska inte användas till saftblandaren, det ska sitta till en diod innanför fönstret på denna låda, där även MK 111:and ska sitta:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ts_id=1208
Även den dioden är med på bilden.
Jag ska även använda dessa dioder (har dock ej kommit) till en annan sak:
http://www.aliexpress.com/snapshot/6076852762.html
Hur många av dessa bör jag seriekoppla max då, och vad borde jag använda för resistor (spänningen är fortfarande 12V)?
Nja, de pulstiderna stämmer inte helt. Jag kan köra 0,5+0,5s. Det går även att skruva upp lite till men det är en hårfin gräns mellan de korta och de längre pulstiderna.
PeterH.
Nej, jag har EN 18 ohm resistor för alla rader med 4 dioder. Allt jag har lärt mig har jag läst i fysikboken då jag inte har hittat någon bra sida på internet (tills jag hittade denna för några dagar sedan), och resistorn räknade jag ut med en hemsida som heter ledcalc.com.
Se bifogad bild hur jag har kopplat serierna.
Tror du att det kan fungera som det är kopplat nu? För jag har redan lödigt ihop allt och placerat i lampan så det känns väldigt omständligt att koppla om dem, men behövs det så gör jag det

Dioderna är köpta på Kjell & co, och de är 3-3,4V enligt förpackningen.
Vad står U och I för i ohm:s lag?
Motståndet på 560 ohm ska inte användas till saftblandaren, det ska sitta till en diod innanför fönstret på denna låda, där även MK 111:and ska sitta:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ts_id=1208
Även den dioden är med på bilden.
Jag ska även använda dessa dioder (har dock ej kommit) till en annan sak:
http://www.aliexpress.com/snapshot/6076852762.html
Hur många av dessa bör jag seriekoppla max då, och vad borde jag använda för resistor (spänningen är fortfarande 12V)?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du bör ha en resistor för varje rad, vidare bör du ha max tre dioder i varje rad efterssom annars riskerar spänningsfallet att bli för stort.
I = ström (ampere), U = spänning (volt)
I = ström (ampere), U = spänning (volt)
Du bör absolut bygga om din lampa om du vill få den att fungera en längre stund. Det behöver inte vara så komplicerat, motståndet kan sitta var som helst i varje slinga (ex. mellan två dioder i slingan. OBS! seriekopplade), men du måste ha en resistor till varje slinga annars har du ingen koll på hur mycket ström dioderna får!
Det är det så nära spänningsgränsen med fyra dioder i rad att du inte med säkerhet kan sätta strömmen i varje slinga (med 4 x 3,4V behövs ju 13,6V vilket som du förstår inte fungerar speciellt bra med 12V). Om du ger varje lysdiod rätt strömstyrka så kommer dom dessutom att lysa mycket starkare utan att gå sönder, en lysdiod skall alltid kontrolleras med ström och för att göra detta måste tillräckligt med spänning finnas.
Jag förstår att det blir lite jobb, men du kommer inte att ångra dig när du ser (och vet) att resultatet blir bättre och lampan håller längre.
Din andra diod som du vill sätta i lådan räknar du såhär:
1. Kolla databladet för dioden, du ser att den vill ha 2,0 -2,1V och 20mA
2. Du vill veta motståndsvärdet och vet att strömmen skall vara 20mA, dvs. 0,02A (räkna alltid med Ampere i ohms lag, 1A = 1000mA)
2. Ohms lag som säger att R=U/I (motståndet R (i ohm) är lika med spänningen U (i volt) delat med strömmen I (i ampere))
3. Du tar nu 12V minus den spänning lysdioden vill ha dvs. 2,1V vilket ger 9,9V.
4. Nu vet vi att spänningen över motståndet är 9,9V (resten hamnar ju över dioden) så då tar vi (R=U/I) vilket blir 9,9 / 0,02 = 495 ohm
5. Närmaste standardvärde är 470 eller 560 ohm, välj det högre värdet.
6. Om du räknar med "worst case" blir det istället 13,5V - 2,1V = 11,4V vilket ger 11,4 / 0,02 = 570 ohm, här bör ett 560 ohm funka.
Det är det så nära spänningsgränsen med fyra dioder i rad att du inte med säkerhet kan sätta strömmen i varje slinga (med 4 x 3,4V behövs ju 13,6V vilket som du förstår inte fungerar speciellt bra med 12V). Om du ger varje lysdiod rätt strömstyrka så kommer dom dessutom att lysa mycket starkare utan att gå sönder, en lysdiod skall alltid kontrolleras med ström och för att göra detta måste tillräckligt med spänning finnas.
Jag förstår att det blir lite jobb, men du kommer inte att ångra dig när du ser (och vet) att resultatet blir bättre och lampan håller längre.
Din andra diod som du vill sätta i lådan räknar du såhär:
1. Kolla databladet för dioden, du ser att den vill ha 2,0 -2,1V och 20mA
2. Du vill veta motståndsvärdet och vet att strömmen skall vara 20mA, dvs. 0,02A (räkna alltid med Ampere i ohms lag, 1A = 1000mA)
2. Ohms lag som säger att R=U/I (motståndet R (i ohm) är lika med spänningen U (i volt) delat med strömmen I (i ampere))
3. Du tar nu 12V minus den spänning lysdioden vill ha dvs. 2,1V vilket ger 9,9V.
4. Nu vet vi att spänningen över motståndet är 9,9V (resten hamnar ju över dioden) så då tar vi (R=U/I) vilket blir 9,9 / 0,02 = 495 ohm
5. Närmaste standardvärde är 470 eller 560 ohm, välj det högre värdet.
6. Om du räknar med "worst case" blir det istället 13,5V - 2,1V = 11,4V vilket ger 11,4 / 0,02 = 570 ohm, här bör ett 560 ohm funka.
Då ligger 20st motstånd med 220 ohm i varukorgen hos swech.
Sedan ska jag koppla in några flera orangea dioder. Så det blir väl också i serie om tre stycken då.
Så nu ska vi se om jag kan räkna rätt med motståndet, och ställa upp det som matteläraren säger
R=U/I
R=?
U=12V-3*2V
I=20mAh=0,02A
10V/0,02=300
Resistorn ska alltså vara på 300 ohm, om jag har räknat rätt (någon som kan dubbelkolla?).
Och då blir 330 närmsta värdet på resistor om man räknar uppåt.
Nu har jag iallafall klippt bort en diod från alla serierna, och ska löda ihop dem imorgon. Sedan måste jag vänta på nya motstånd innan jag kan fortsätta och göra klart...
Sedan ska jag koppla in några flera orangea dioder. Så det blir väl också i serie om tre stycken då.
Så nu ska vi se om jag kan räkna rätt med motståndet, och ställa upp det som matteläraren säger

R=U/I
R=?
U=12V-3*2V
I=20mAh=0,02A
10V/0,02=300
Resistorn ska alltså vara på 300 ohm, om jag har räknat rätt (någon som kan dubbelkolla?).
Och då blir 330 närmsta värdet på resistor om man räknar uppåt.
Nu har jag iallafall klippt bort en diod från alla serierna, och ska löda ihop dem imorgon. Sedan måste jag vänta på nya motstånd innan jag kan fortsätta och göra klart...