Styra ventilslid med RC servo

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Nerre

Re: Styra ventilslid med RC servo

Inlägg av Nerre »

Ja i princip så måste ju själva manöverdonet (knappen, spaken, hjulet?) lösas först. Det är i mina ögon den svåraste biten, just eftersom den typen av grejer oftast specialtillverkas för att passa.
mattgus

Inlägg av mattgus »

Helt riktigt gissat, mikrokontroller är en by i Mongoliet, därav min fråga om vilken typ som är mest lämpad. Programmeringen av detta löser jag under resans gång.

Jag formulerar om frågan. Jag skall styra ett RC servo modell större med en form av mikrokontroller , insignalen om hur mycket det skall vrida sig skall skötas av länkad tumrulle (inlägg #14) denna tumrulle är återfjädrande och har en inspänning på 5V, den ger 2,5V i mittläge. 0,5V vid fullt utslag åt ena hållet. 4,5V vid fullt åt andra hållet, vilken mikrokontroller är lämplig att prova?

Eftersom jag är en idiot som inte fattar något om dessa så måste jag fråga, orkar inte läsa på och sätta mig in i alla olika system. Bara jag vet vilket som anses vara det bästa så kan jag sätta mig in i detta system och ta det därifrån.

Helt bakom flötet på styrsystem är jag ändock inte, plc-programmering och felsökning på dessa ingår i jobbet. Dock ej dessa mikrosystem.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag skulle tveklöst satsat min energi på arduino det finns mycket hjälp att få på bla tuben. Och många här verkar behärska programmeringen rätt okej, det är inte så dyrt och man kan nästan köpa ett shield arduino i samma affär som dom säljer mjölk.
Sök på arduino +RC och du får nog hyfsat många tips.
mattgus

Inlägg av mattgus »

Tänkte över problematiken med inputen rulle/knapp etc nu i duschen, kanske man skulle gå vägen som Icecap nämnde. Återfjädrande 3-läges brytare och i tillägg ställbar slagbegränsning mha en pot.
Säkert lättare programmering och enklare uppbyggnad.
Nerre

Inlägg av Nerre »

mattgus skrev: Jag formulerar om frågan. Jag skall styra ett RC servo modell större med en form av mikrokontroller , insignalen om hur mycket det skall vrida sig skall skötas av länkad tumrulle (inlägg #14) denna tumrulle är återfjädrande och har en inspänning på 5V, den ger 2,5V i mittläge. 0,5V vid fullt utslag åt ena hållet. 4,5V vid fullt åt andra hållet, vilken mikrokontroller är lämplig att prova?
En mikrocontroller som du är van vid och som har minst en A/D-ingång och en digital utgång.

Ska man vara petig så är uppgiften för controllern väldigt enkel, det är programmeringen och testandet av programmet som är de svåra bitarna.

Din fråga är ungefär som "Jag ska åka tilll jobbet och ibland åka och handla, vilken bil är bäst till det?"
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Här kan du kolla hur jag löste fram neutral back på mitt hydrauliska backslag. Det går visserligen inte att reglera hastigheten på omslaget via spakarna. Vill man ha med även det så kan du kolla hur jag löst gaspådraget på motorerna och kombinera lösningarna. Du tar stegmotorn med snäckväxel från backslaget och styrningen av stegmotorn från gaspådraget så har du en färdig lösning. :)
mattgus

Inlägg av mattgus »

Tackar för länkarna Lemuren, jag visste att jag läst om dessa projekt men hittade inte trådarna.
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

säger också arduino, kostar inget och har mer än vad dina behov behöver (och intresset kanske ökar så finns det utrymmer för massor av utbyggnader på samma arduino)

och det finns mycket färdig kod för servon osv...

knåpade endast lite fort ihop ett som bygger på ett färdigt exempel...

i mitten på pot så står båda servona i viloläge på 90grader, börjar man dra åt höger så börjar servo 1 vrida sig (2 står still) släpper man går den tillbaka, och sedan vise versa med servo 2...

Jag är dödstrött för tillfället så koden kanske inte är 100, och givetvis krävs finjustering, men det bör vara en bra grund...

Kod: Markera allt

#include <Servo.h>

Servo myServo1;
Servo myServo2;
int const vridpot = A0;
int vridpot_d;
int angle1; 
int angle2;

void setup() {
  myServo1.attach(9);
  myServo2.attach(10);
}

void loop() {
  vridpot_d = analogRead(vridpot);
  angle1 = map(vridpot_d, 0, 511, 0, 90);
  angle2 = map(vridpot_d, 512, 1023, 90, 179);
  myServo1.write(angle1);
  myServo2.write(angle2);
  delay(15);
}

mattgus

Inlägg av mattgus »

Tack för inspel Xoffis. Men nu har jag mera konkreta idéer och kritiska delar ligger här på bordet.
En Arduino UNO och två nya spakar till grävmaskinen är inhandlade, spakarna har 5 tryckknappar på varje spak, två av knapparna på höger spak får funktionen tilt höger/vänster.
Sen har jag en önskan om att få två av knapparna på vänster spak att fungera som servobegränsning +\- alternativt två fasta begränsningar. (Dessa begränsningar styr farten på hydrauliken genom att öppna ventilsliden mer eller mindre)

Inspel/tankar?
Känns iaf att jag kommit en bit på väg då vissa delar är inköpta, då vet man ju vad man skall jobba med.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Intressant... vad köpte du för spakar och vad kostade dom? Har du någon länk att bjuda på?
mattgus

Inlägg av mattgus »

Spakarna är Volvo ec35 original som en kompis hade liggande.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Precis vad jag skulle vilja komma över till min EC15... Men dom är ju så hiskeligt dyra att köpa nya och jag har inte sett några beganade till bra pris :(
Skriv svar