Styra ventilslid med RC servo

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mattgus

Styra ventilslid med RC servo

Inlägg av mattgus »

Jag har en minigrävare(3,5 t) med pedal för att styra hammarhydrauliken (enkelverkande uttag) detta kärvar och är oprecist.
Nu har jag börjat grunna på alternativa lösningar, tänker mig ett monster RC-servo monterat på ventilpaketet i stället för vajern till pedalen, hur löser jag styrningen av servopositionen enklast? Vill ha typ en potensiometer på ena spaken för att styra servot och växla en 6/2 ventil för att göra ett dubbelverkande uttag isf enkelt.
Någon som fattar mitt surr? :roll:
mattgus

Re: Styra ventilslid med RC servo

Inlägg av mattgus »

Edit, menar ju 4/3 eller 4/2 ventil, inte 6/2...

Förtydligande, med "typ potensiometer" menar jag tumrulle eller liknande. Funktionen ska bli -
Dra rulle mot höger, magnetventil öppnar A-port och drar i servot proportionellt med rulle.
Dra rulle mot vänster, magnetventil öppnar B-port och drar i servot proportionellt med tumrulle.
Observera att servot skall DRA i båda fallen då ventilen i paketet är enkelverkande.
Terho

Inlägg av Terho »

En kompis till mig byggde om sin palfinger kran med en 6 kanalig RC dosa och 10 kg servon. Funkade hur bra som helst :)
Sök på RC servo tester om du kan använda dig om något sådant.

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Så här fast hydraulisk, inte min hittade bilden på maskinisten.se
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det krävs väl lite elektronik för det där, men annars är det ju ungefär samma grundfunktion som gasreglage på en båt. Både framåt och bakåt gasar man, vilket håll han drar åt väljer bara vilken växel som läggs in. I ditt fal blir då "växeln" magnetventilen och "gasen" servot.

En spontan tanke är att poten kopplas som en spänningsdelare mellan positiv och negativ spänning. I mitten har du då noll volt, åt ena hållet får du positiv spänning och åt andra hållet negativ. Den spänningen väljer i vilket läge magnetventilen ställs. Sen likriktar du spänningen för styrning av servot.

Du får alltså en krets som har tre utgångar:

1. "Framåt" (digital signal)
2. "Bakåt" (digital signal)
3. "Pådrag" (analog signal)

3:an trycker du in i en servotestarkoppling medans 1:an och 2:an (egentligen behövs ju bara en av dem, magnetventilen har väl inget mittenläge) får styra magnetventilen.

Men sen krävs det väl lite trixande för att få till en relativt enkel koppling och dessutom se till att det verkligen "står still" i mitten. Men jag tänker mig att det borde räcka med ett par OP-stärkare med lite kringkomponenter (så man får komparatorer och nivåanpassning).

Men var det inte nån som gjorde liknande till sin båt? Inte med servo kanske, men det var väl för att kunna köra dubbelkommando?
mattgus

Inlägg av mattgus »

tack för tankarna kring detta, mekaniken och hydrauliken har jag koll på.
Det är värre med elstyrningen av detta, tänkte att jag är tvungen att programmera en arduino eller dyligt.
Servoarna skall ju ha PWM signaler.
Har sett och nästan beställt servo med metalldrev och aluminiumhus med dragkraft på 40 kg, mäts dragkraften 1 cm ut från centrum?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om jag inte missuppfattar är det två lägen som gäller:
* Inget
* Allt

Detta kan enkelt fixas med en timer-krets. Har man ett motstånd som styr pulsbredden kan man - via en brytare - lägga ett annat motstånd parallellt och då få en annan pulsbredd. Detta betyder att du behöver en brytare som du betjänar på något vis och styr signalen till servon på det vis.

Ska du ha "mellanlägen" blir det inte så mycket svårare - men potentiometer är i deras uppbyggnad inte ägnad till vibrationer, smuts och besvärliga miljöer så det mekaniska kan strula.

Med en µC-styrning av pulserna kan du ha en stor frihet i hur du ger styrsignalerna och vad de utlöser - men är det av/på som gäller känns det lite väl ambitiöst med en µC.
mattgus

Inlägg av mattgus »

Magnetventil av/på. Servo skall vara proportionellt med "tumrulle"
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då hade jag direkt vald en vettig µC och som tumrulle en rotary-encoder, då är det lätt att anpassa respons mot input utan att behöva löda om saker.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Med en rotary encoder är det väl lite svårt att ha en "nolla" i mitten?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Att tänka på, detta är "leksaker" och bör inte styra farliga rörelser utan ytterligare säkerhetslösningar. Jag skulle inte vilja stå bredvid en grävmaskinsarm som endast kontrolleras av ett RC-servo exempelvis.
mattgus

Inlägg av mattgus »

Det är inte grävmaskinen som skall kontrolleras, bara en planeringsskopas vinkling. Börjar detta leva sitt eget liv så är det tillbaks till pedal och wire.
mattgus

Inlägg av mattgus »

@Icecap, har du lust att lista upp en inköpslista åt mig, vilken mikrokontroller lämpar sig, vilken typ av signaler ska Tumrullen/joysticken ge?
mattgus

Inlägg av mattgus »

Såg denna typ på farnell, är det något som kan användas för att styra insignal till controllern?

http://www.farnell.com/datasheets/483617.pdf
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

mattgus: Nej, det kommer jag inte att göra.

Om du inte redan vet vilken µC som är lämplig är det för att du antingen har stenkoll och "kan alla" - varför du inte behöver hjälp alls - eller för att du är totalt nollställd och vilken som helst µC kan vara en by i yttre Mongoliet - vilket betyder att du inte har ett suck om hur den ska programmeras osv.

Samtidig är det frågan för hur saker och ting ska styras, jag anser att det finns så pass mycket oavklarat att det bara är dumt att köpa grejer i nuläget. Ett exempel är pulsgivaren, jag hade missat att det ska finnas mittläge på den och då antar jag att det betyder "automatisk återfjädrande".

Detta kan betyda att potentiometer är enda möjligheten och då blir det en massa frågor:
* Hur blir monteringen? Detta bestämmer möjlig storlek.
* Hur ska avstörningen klaras av?
* Kan det istället fungera med en 3-läges brytare som är automatisk återfjädrande? Oftast en betydlig mer stryktålig mekanik.
* Ett annat alternativ kan vara en pulsgivare med tryckknapp, då kan man rulla som det behövs och "centrera" med tryckknappen.

Så innan det är 110% säkert hur det ska lösas kommer "alla" inköp att vara bortkastade per definition.

EDIT: den tumknapp ser ut till att vara användbar, den är även IP 68.
Senast redigerad av Icecap 12 juni 2014, 16:12:00, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar