Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
runsren

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av runsren »

JB Weld på http://jbweld.se (liger i Sthlm)
Har inte provat själv men tydligen fungerar denna och en sådan är beställd.
Den är tydligen magnetisk av sig (metal i sig) och är 24 timmars härdning.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Jämför pris med köp i England!
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

G4jm0r skrev:Skulle skruva i stålkulorna jag limmat skruvar på idag och limmet lossnade direkt, även fast jag slipat till ytorna med sandpapper för att få bättre fäste.

http://www.loctite-consumer.co.uk/en/pr ... ottle.html är limmet jag använde, undvik det :)

Blir nog till att löda istället, är bara 6st så då gör det inte om det är så jobbigt.
Jag limmade fast mina stålkulor med http://www.bostik.se/Products/Adhesive/ ... sive/P0155 och de sitter fast väldigt bra.
Terho

Inlägg av Terho »

Löst, mätt spänningen på fel ställe så nu funkar det....
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Fick låna en webkamera av en arbetskamrat för att kunna göra time-lapse filmer, så jag designade ett fäste till den.
Ursäkta den dåliga bildkvaliten, att fota svart plast med mobilkamera är omöjligt :(
Capture.PNG
IMG_20140613_205903.jpg
IMG_20140613_212521.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Hej, instalerade EEPROM till min skrivare idag men har lite problem. Jag hittar EEPROMet i repetier utan problem och kan ändra värden etc, men så fort jag startar om repetier eller anslutningen till skrivaren så resettas alla inställningar jag gjort.
Vad gör jag för fel?

Edit: Missade att skicka M500, nu fungerar det fint.

snubblade föresten över denna filmen som kanske kan vara till hjälp
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Någon som känner till någon bra guide för hur jag gör för att sätta upp EEPROM korrekt? blir galen på detta.
Kan läsa ut värdena med M205 och skriva med M206 utan problem, om jag kör M500 får jag Configuration stored to EEPROM.
Men så fort jag trycker på skrivarens resetknapp eller startar om mjukvaran försvinner alla mina inställningar.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Hur gick det, löste det sej?

Tänkte berätta lite kort om de senaste erfarenheterna kring att använda fsr för att ställa in avståndet mellan nozzlen och heatbed.

Först måste jag säga att det fungerar otroligt bra numera och stabilt.
Jag har sett att nollvärdet på sensorerna ändrar sej med temperatur och kan ändra sej allt eftersom man mäter in bordet eftersom glasskivan kan rubba sej lite. Egentligen väldigt känsligt.
Det jag sett som bästa metoden är att mäta in nollvärdet alldeles innan varje mätning, alltså mätningen sker inom en sekund efter nollningen. Det är det som fungerar allra bäst och tillförlitligast. På det sättet kan gränsen för kontakt göras väldigt känslig, det klarar ändå av olika temperaturer och rubbningar av bordet osv. Och man vill ha en känslig fsr, inga stora krafter ska behövas för "kontakt".

När jag printar PLA så limmar jag fast utskrifterna med PVA-lim och 60 grader värme. PVA-limmet blir några tiondelars mm lager efter ett tags användning. Nozzlen verkar gå igenom limmet eller i alla fall delvis igenom så att i praktiken ändras nozzlens avstånd till limmets yta. Här behöver jag vara observant och eventuellt justera offseten för hand en tiondels mm eller så. Med PLA är det ett manuellt inslag pga av detta.

När jag printar ABS gör jag det på Kapton-tejp i 130 grader. Då behövs ingen manuellt justering, det är stabilt från utskrift till utskrift.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Tack för att du delar med dig, har funderat lite på att införskaffa fsr för att slippa massa onödigt på skrivhuvet men det får bli ett senare projekt.

När det gäller EEPROM biten så har jag inte lyckats få rätt på det, efter att jag slösat hela fredagskvällen och lördagen på massa skrivar problem så fick jag nog och bestämde mig för en paus. SKa nog ge mig på det imorgon igen.
Kör med ett 24xx64 chip som jag kopplat in enligt denna guiden http://www.instructables.com/id/Adding- ... duino-Due/ ser ut att få kontakt men eftersom eeprom viewer alternativet i repetier blir aktivt med minnet ikopplat.
Såg precis att EEPROM_PAGE_SIZE är 64 och mitt chip stödjer max 32, till skilnad från 24xx256. så ska prova ändra det imorgon. Är helt ny vad gäller EEPROM så har inte en aning om det kommer hjälpa.

edit: kunde inte vänta tills imorgon så jag ändrade page size till 32, men det fungerade fortfarande inte. Så här använder jag repetier:
1.Connect
2.Config->Firmware EEPROM Configuration
3.Ändrar tower y offset
4.Ok
5.Manual Control->M500->"Info:Configuration stored to EEPROM.wait"
6.Reset på RampsFD
7.Config->Firmware EEPROM Configuration
8. Ändringen jag gjorde är borta
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag tittade runt lite i Repetier-koden, men det går inte hitta något så direkt, det vore ett mirakel.

M205 och M503 ska läsa från Eeprom-et, det är inget cashat värde eller nåt utan en riktigt läsning från Eeprom via I2C.
M206 skriver det nya värdet till eeprom. Sedan läses ALLA parametrar från Eeprom (via I2c osv) och uppdaterar konfigurationen.
Så detta måste vara riktiga skrivningar och läsningar.
Skriver du ett värde med M206 och läser ut det med M205. Ja då tycks det som eepromet funkar.
Får du ut ändringen om du gör M503 som punkt 5.1?
Varför får du inte med värdena vid omstart, ja det kan man undra.
M501 borde läsa från Eeprom och uppdatera konfigurationen därifrån.

Lider med dej, det kan vara tröttsamt när det krånglar.
Har lyckligtvis haft en period när allt funkat. Det börjar nästan bli
jobbigt många utskrifter på bordet nu och lite idétorka på
vad jag ska skriva ut. Har ingen lust att sitta och cadda egna saker
när det är så fint väder ute heller.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Tack för all hjälp hawkan, min backlog på saker jag behöver skriva ut bara växer, hjälper inte att jag jobbar på ett spelföretag med väldigt många personer som kan modellera :)

Jag testade precis att skriva testmjukvara för att skriva till och läsa från EEPROMet och det fungerar utan problem, tänkte ändra i programmet så jag kan dumpa all data i EEPROMet till seriell output så jag kan se om det sparas via repetier.

Edit: testade lite mer, och värdena sparas i EEPROMet från repetier. Nästa steg blir att list ut varför de inte blir laddade
hawkan

Inlägg av hawkan »

Men M503 (och M205) gör faktiskt det, det läser direkt från Eeprom och skriver ut det.
Det är det som står i Eeprom som dumpas.

Efter omstart borde du kunna se rätt värden i Eeprom med M503
och ladda in värdena med M501. Varför görs inte det automatiskt?
Tja, i värsta fall får du väl göra det för hand direkt efter start.

Jag erbjöd mina kollegor att skriva ut det de kunde modellera själva.
Det har inte blivit något hittills...
Bkrr

Inlägg av Bkrr »

Ville bara informera om http://www.think3dprint3d.com för er som varit sugen på en delta. De tar 461 pund, med frakt till sverige och moms.

Bkrr
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Värt att tänka på är att den skrivaren levereras med V-rollers och inte linjärskenor, vilket bör vara anledningen till det lägre priset.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Dagens tips:
Skriv svar