12 V laddare för 12 V batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

12 V laddare för 12 V batteri?

Inlägg av Nerre »

D.v.s. om jag har ett 12 V-blybatteri som jag enkelt och smidigt vill kunna ladda i bilen (från ciggtändaruttaget).

Enklaste lösningen är väl en sladd med diod, räcker det?

Jag har inför semestern köpt ett 12 V 9 Ah batteri på Biltema och en av deras solpaneler (säkerligen inte det bästa man kan hitta, men eftersom det finns risk att grejerna går sönder är det "bättre" med en billigare som dessutom enkelt kan köpas på valfritt Biltema). Men jag tänkte att det kan ju också vara smidigt att kunna ladda det där batteriet i bilen när man kör.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: 12 V laddare för 12 V batteri?

Inlägg av Icecap »

Nej, det är inte nog med en diod! Men på många bilar är cigg-uttagen kört via tändningen varför en direktkoppling inte laddas ut när tändningen är av.

Och då det är en 6Ah ackumulator måste laddningsströmmen begränsas, jag hade helt enkelt tagit ett motstånd med ett rimligt lågt värde och sedan fick det vara nog.

Det finns ju tricket med en P-MOSFET som man "kör baklänges", då kan man skapa en backdiod "utan förlust" men det är frågan för om det behövs.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kan små ackar alltså inte laddas med konstant spänning så som man laddar stora?

Och hur stort är då "rimligt lågt"?

Det känns nästan som det blir för krångligt då, får nöja mig med att ladda batteriet från solpanelen när vi står still.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Och vilken spänning ska man beräkna motståndet efter?

Efter lite googlade verkar det som det är 0,2 C som gäller, på 9 Ah så handlar det alltså om 1-2 A.

Om vi räknar med att batteriet inte är heltomt så borde det ligga på minst 11 V, och så säger vi 14 V från generatorn (eller är det lågt räknat?). Det ger 3 ohm och det verkar räcka med ett motstånd på 1 W?

Men problemet är ju då att om batteriet är nästan fullt så blir laddströmmen mycket lägre, så jag kommer inte kunna "toppa" det med en timmes bilkörning om det nästan är fullt? Så om jag vill kunna "toppa" det måste jag fixa en konstantströmsladdare, och det blir som sagt var alldeles för komplext.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Du kan kanske använda två 6V batterier i stället för ett 12V batteri för att få ihop något?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Varför skulle det bli enklare? Då blir det väl ännu mer avancerad laddning?

Och nu har jag ju redan köpt ett 12 V batteri. Och byggt ett fint "lock" till det med fyra stycken uttag (och säkring under locket). Och bärhandtag.

Edit: Och batteriet fungerar jättebra till den fina 99-kronors kompressorn från Clas O som jag köpt till vattenraketerna! :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att ladda en mindre acc. av samma typ (blyacc.) parallellt med det större. Den inre resistansen i en litern acc står ju i proportion till den större. Det innebär ju att samma spänning ger proportionellt rätt laddningsström.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, kanske kan börja testa med en amperemeter i serie och se vad det blir för laddström...

Fast jag måste kolla om uttaget bak i bagageutrymmet verkligen går på tändningen... (kom på att dit måste det ju vara rätt lång kabel, så det blir kanske automatisk strömbegränsning på grund av det:).
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Om det är en färdig lösning du är ute efter så är Jamara x-peak 3 en otroligt bra laddare som kan ladda många olika typer av batterier, drivs av 12V och kan ladda ett annat 12V batteri med 14V laddspänning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Njäe, jag är mest intresserad av nåt "så billigt och enkelt som möjligt":)

När solcell, batteri och övriga delar kostade under en tusenlapp totalt vet jag inte om det känns så kul att betala en tusenlapp bara för att kunna ladda det i bilen också.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... nel-31631/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reserv ... ter-80810/ (12 V 9 Ah)
Uttagen från 2 såna här http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rgr ... mm/36-3902
http://www.clasohlson.com/se/S%C3%A4kri ... re/36-3899

Och så ett par 5-poliga WAGO som jag hade hemma (men de är nog köpta på Clas O förut).

Ok, det gick åt ett par kabelskor, lite silvertejp och en decimeter sladd också.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Nu gav jag ca 700 kr för en Jamara X-peak 3 och inte en tusenlapp men jag förstår vad du menar, det drar lätt iväg med alla småsummor här och där.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Nu har du i och för sig redan köpt ett 12V batteri, men om du inte gjort det så skulle det nog inte ha behövt va så krångligt/ dyrt att ladda ett uppdelat batteri (2x6V) på 9Ah från bilens batteri, även om motorn skulle va avstängd.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej men eftersom jag enkelt vill kunna ladda både från bilen och solpanelen så skulle jag behöva krångla med nån form av omkoppling mellan parallellt och seriekopplat. Jag behöver som sagt var inte ladda när motorn inte går, det är snarare dumt (jag vill inte dra ur bilens startbatteri).

Det ska ju helst vara enkelt också, när vi packar ihop tält och grejer för att åka iväg så går det fort, då vill jag bara kunna ställa in batteriet i bilen och koppla in en sladd ungefär. Sen när vi sätter upp tältet ska övriga familjen kunna ta ur batteriet och koppla upp det med solcellen utan att behöva "få utbildning":)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går att ladda det direkt parallellt med ditt bilbatteri. Det är värre om man vill ladda även när motorn är avstängd. Även om man har ett lite större batteri i en husvagn kan det bli problem med låg spänning, då kan man behöva något som knuffar upp spänningen lite för att få en snabbare laddning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att ladda det när motorn är avstängd är inget behov jag har.

Men det slog mig att det finns såna här "starthjälpkablar" som man kopplar mellan två bilars ciggarettändaruttag, kan en sån vara nåt som funkar? Jula hade en Black & Decker för 299, det är ju nästan överkomligt (och kostar B&D 299 så kanske det går att hitta nån no-name lite billigare).

Jag funderade på det mest för att få lite skydd mot kortslutning och så, för annars kommer jag ju att ha en sladd med en "hane" i vardera ände. Kopplar jag in den i bilen först så har jag 12 V på mittstiftet i den andra, så kommer den mot chassit så blir det kortis. Det blir alltså kinkigt med att koppla in sakerna i rätt ordning och det kanske inte resten av familjen har diciplin för...

Fast lite mer googlande visar att den verkar köra med konstantström 5 A och då blir det nog lite mycket för mitt lilla MC-batteri.

Håller på att använder upp batteriet hemma nu (laddar mobilen och surfplattan från det istället för vägguttaget:) så jag kan provladda i bilen sen. Det är en månad kvar innan semestern börjar så det finns tid.
Skriv svar