Köprecension av 40 W Laser från Kina

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mippen

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av mippen »

Har det hänt något på Laser fronten sedan ni köpte era maskiner?
Tänker lite åt hållet att 3D printers har exploderat i varianter mm... Men laser kanske är lite mer "stabilt" i utvecklingen?

Ni som har haft en sådan här 40W, något ni skulle köpt annorlunda om ni köpte nytt idag?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Lite starkare laser och STÖRRE bearbetningsyta.

När man har fixat "etsning" för Lasersaur så kommer nog lasern att uppgraderas med ny styrelektronik och yta.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Lond, har du sett detta? http://www.artaylor.co.uk/laser_conversion.html

Där är lasersaur-mjukvaran portad till lite kralligare processor vilket är största problemet för att fixa rastergravyr/etsning med den mjukvaran, dom försöken som har varit har typ lagts ner då folk har problem med att arduinon inte orkar pulsa med hastighet nog, jag har läst den mailinglistan sedan lasersaurprojektet körde sin kickstarter :)

Ar.Taylor har dessutom en egen branch som ska ha stöd för detta. Vi har denna variant sittande i vår lilla laser på Stockholm Makerspace men vi har dock inte fått igång rastergraveringen (inte heller lagt fokus på det då vi haft så mycket andra icke styrkortsrelaterade problem med denna laser...)

mippen Vi kan väl lätt säga såhär, köp inte en sån här liten laser om du inte är villig att lägga en jäkla massa jobb på att byta ut delar, som exempel så gick vår laser inte ens att köra med originalstyrkortet och säljaren var väldig samarbetsvillig, lovade att skicka nya grejor osv och gick sedan upp i rök samma dag som paypal protection gick ut...
mippen

Inlägg av mippen »

mippen Vi kan väl lätt säga såhär, köp inte en sån här liten laser om du inte är villig att lägga en jäkla massa jobb på att byta ut delar, som exempel så gick vår laser inte ens att köra med originalstyrkortet och säljaren var väldig samarbetsvillig, lovade att skicka nya grejor osv och gick sedan upp i rök samma dag som paypal protection gick ut...
Är det ett bättre alternativ att bygga ihop en själv med delar än att "hoppas" på att en kina laser skall fungera?
Är kina lasrarna så dåliga vid leverans och kräver så mycket handpåläggning?
Lasersaur är högintressant. Misstänker att man kan anpassa deras lösning till en yta som kanske passar ens egna behov.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Min laser har fungerat klockrent sedan den kom 2011-06-18 http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5b#p711826 .

Har bara gjort följande: hemmabyggd air-assist och bytt effekt-ratten till en med 10-varvs skala.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vår laser gick inte ens att få att röra på sig med originalmjukvara + styrkort då kopieringsskyddet med hårdvarudongel för kinaprogrammet (som är lite skrattretande eftersom dom även bifogade en crackad coreldraw...) vägrade att acceptera laserns serienummer som godkänt och då kommunikationen är krypterad och säljaren skyllde på hundra irrelevanta saker så var vi fucked redan där, dessutom var bordet för att hålla arbetsstyckena helt värdelöst (man kan bara utnyttja 1/3 av den faktiska ytan) och hela vårt linjärsystem var några grader snett... för att inte tala om att dom kör helt utan säkerhetsfunktioner och originalfläkten för ventilationen la av efter typ 15-20 timmars användning...

Vi kan nog sammanfatta det som att har du tur och får ett bra exemplar så fungerar det säkert, får du ett dåligt exemplar kan du räkna med en hel del huvudvärk...

Lasersaur är väl ett bra projekt, enda problemet är att deras konstruktion är svinigt dyr, nära 40kkr bara i aluminiumprofiler är ett exempel, totalkostnaden att bygga en är typ 75-80kkr, vilket man får en färdig kina-laser modell större och bättre för, och att det verkar finnas mycket konst/designfolk och väldigt lite mjukvarufolk och tekniker i projektet.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag är nöjd med min maskin och har inte haft några problem.
Det är klart, jag fick spänna drivremmarna och justera in speglarna men det är småsaker.
Sen har jag gjort en del uppgraderingar som:
#Air-assist
#Rödpunkts laser som sikte
#Effektratten mot en flervarvig
#Nytt bord
#Utsugsfläkten är utbytt mot en kanalfläkt

Jag önskar ibland att den hade större arbetsyta och mer effekt.
När jag tänker efter så har jag aldrig kört på högre effekt än 60% av kapacitet.

Till min maskin medföljde tre olika programvaror att styra maskinen med, LaserDRW, WinsealXP och pluginet CorelLaser som är det enda jag använder och fungerar jättebra.
mippen

Inlägg av mippen »

Väcker en gammal fråga kring kretskortstillverkning.
Är dessa 40W kina lasrar ok att skära bort färg med?
https://www.youtube.com/watch?v=281OClY ... 2BF13#t=16
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Står ju i videon dels att han använder just en 40W laser, och dessutom att han kör den på låg effekt.

Så ja, det räcker garanterat. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur låg kan effekten tänkas vara?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

I videon skriver han att han kör med 25% lasereffekt & 7% rörelsehastighet när han bränner av färgen.

/// Marcus
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Om det är någon som fått ett måndagsexemplar och totalt gett upp på en mindre kina-laser eller ha en där själva laserdelen pajat och vill sälja linjärdelar/låda för en billig penning så hojta! Jag har ett par Synrads som jag skulle vilja labba med men har inte riktigt lust att bygga en plattform bara för lite tester.

maila på camp303(at)gmail.com!
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Är det någon som provat att skära ut EPS/XPS (rosa eller blå isolering "frigolit") med laser?
Tänker på sån 50mm tjock som går att köpa billigt på byggvaruhusen.
danielb

Inlägg av danielb »

Fokus punkten blir i nära timglas form, så beroende på vart man lägger fokus så får man ändock i.a.f. några mm avvikelse på 50 mm.
Har ingen skiva hemma och har inte provat dylik i min laser, men som smör kanske, toleranser som si och så.

OT. Hade en taskig start instruktion till mf 35, googlade fann en bild, inverterade och skalade in...

Långt från perfekt pga skev bild samt dålig upplösning, nåväl är det någon som sitter på en bättre högre upplöst bild av dylik?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sneaky

Inlägg av sneaky »

En sån bild kan du väl enkelt fixa på fem minuter med hjälp av valfritt ritprogram som PS/Gimp/Paint.Net/etc?
Skriv svar