Hyperions saliga blandning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hyperion

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Jo det hade varit en idé men då måste man komma ihåg:
Vad satte jag klockan på?
Är tiden som visas minus tiden jag satte larmet på att anse vara tidigt eller inte?
Är det verkligen en nedräkning eller är klockan 00:13?
Vad gör jag på golvet?
Vilka är det som ligger i min säng?

osv osv :)

Jag föredrar att veta vad klockan är för att det är det första jag kopplar ihop det till, just aktuell tid.

Annars är ju en idé att köra en gigantisk 7-segment display som någon redan gjort här på forumet, och bygga den så den liknar en sådan som de har på Kennedy Space Center i Cape Canaveral och som, likt deras, ropar ut: " 'rasp-sprak' TEEEE MINUS TEN NINE EIGHT..." :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är väl en smaksak, men jag föredrar röd display på saker som lyser i ett sovrum.

Anledningen är enkel - människans syn uppfattar inte rött ljus ur ett "hur starkt lyser det"-perspektiv, så därför störs inte sömnen. (Kanske hemsnickrad övertolkning av hur jag tror synen fungerar :wink: ).
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Helt baserat på egen erfarenhet och ingenting annat så skulle jag vilja påstå att vi visst uppfattar rött ljus som störande om det är för starkt.
till min växelindikator som finns tidigare i denna tråd hade jag först en vanlig röd alphanumeric LED display, den var inte stark nog och syntes knappt utomhus. Så jag skaffade samma display fast nu i super bright red. Utan att dimma ner den med PWM och bara köra den på "full" styrka blir iaf jag lite yr och nästan smått illamående om jag tittar rätt in i den när den står på skrivbordet.

Vårt mörkerseende kanske inte påverkas utav rött ljus på samma sätt som andra våglängder gör (iaf enligt diverse actionfilmer :) )
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Annars, hur gick det med nätdelspanelerna infrästa i bänken? Skulle vara kul hur helheten blev till slut. :)
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jadu på den fronten intet nytt kan man ju lugnt säga :( Eftersom jag ska sänka ner de i en bänkskiva som kostar dryga 3000kr och har 8 veckors leveranstid så tänkte jag prova på lite spillbitar först :) Och eftersom jag bor i lägenhet där fräsning i MDF inte lämpar sig speciellt jättebra så blir det att öva på sommarstället när det är lite varmare ute. Ska även beställa ESD mattor och vill ha de först så jag ser vart de hamnar och vart jag lämpligast kan placera uttagspanelerna.

De är med andra ord inte bortglömda och de ligger brevid här som en konstant påminnelse :)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Något att se fram emot :)
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Äntligen kom jag ihåg min ej färdiga hörlursförstärkare samtidigt som jag inte gjorde någonting annat! :)
Hade ju inga 1M motstånd när jag lödde ihop den men det lyckades jag komma ihåg förra gången jag beställde saker från Mouser så ett mindre antal 0.1% 1M 0805:or lades i kundkorgen innan kassan.

Nu fungerar den som den ska (vilket den inte gjorde med 390K motstånd av förklarlig anledning :) )
PCB_PrtScr.jpg
20140511_113030.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Snickrade ihop en hot wire foam cutter i helgen. Fungerar fint men skulle vilja ha ett riktigt anhåll (fence) som är lätt att justera samt en yta som har lägre friktion än MDF. Ett Air hockey-bord skulle nog vara optimalt ;)
20140601_151050.jpg
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Börjar få ordning på mina små displayer. Här med en IR temp-sensor.
20140606_123423.jpg
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Nu uppdateras endast de pixlar som ändrats så det är absolut flimmerfritt och känns som 200000 fps ungefär :) sååå snyggt!

Edit: Ändrade länken till en nyare video.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Har gjort lite ändringar så nu visar jag aktuell tid, IR-temperatur samt thermocouple-temperatur.
Dessutom läser jag inte av temperaturen helatiden då det är väldigt onödigt.

Video på detta:
Svårt att få till skärpa och så när displayen är så liten men denna gång lyckades jag riktigt bra.
superx

Inlägg av superx »

Var köper du displayen?
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

De finns lite varstans typ Ebay och Alibaba osv.
Jag köpte mina på www.buydisplay.com

Sen gjorde jag egna kretskort till dom.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Även om avrundning inte stöds av BoostC så fixade jag iaf så att endast 2 decimaler visas.
20140610_222411.jpg
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Har labbat lite med Google Charts API och tills dess att jag byggt en logger till min egen elmätare så har jag exporterat tidigare värden till min MySQL-databas och skapat denna graf över månadsavläsningarna sedan jag bytte elleverantör: http://www.level6.se/EL/el.html

Vart stor skillnad när man började stänga av datorn och inte hade slutsteget igång längre.
Skriv svar