Hjälp med ACS758 Hallgivare
- SeniorLemuren
Hjälp med ACS758 Hallgivare
Skall använda en ACS758 100 Amp. för strömmätning av en 1.5 Kw inverter. Den skall kopplas till A/D ingången på en PIC16Fxx. Vad är lämpligt värde på Cf resp. Rf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med ACS758 Hallgivare
Det beror ju på hur ofta du samplar, hur noggrannt du vill ha det och hur långsam/fasförskjuten du kan tänka dig ha utsignalen. Du vill ju vid varje samplingstillfälle få ett medelvärde av strömmen under den senaste perioden. Sen vill man ju kanske inte ha den allt för långsam, särskilt inte om man måste analysera kurvformen för att räkna ut energiåtgång t.ex. Om det är på DC-sidan du ska mäta så funkar det ju med ett rejält långsamt filter.
R ska helst inte ha värden över 33k för då kan ADC:n påverka utspänningen. (Allt över 10k påverkar, men det är marginellt upp tii ca 33k). Vill du ha högre resistans kan du buffra med en OP, men då får du ju ta med OP:ns offsetspänning i beräkningarna.
Rent generellt om jag skulle mäta en DC-ström skulle jag satt dit 33k + 1µF och samplat ca 100 ggr/sek. Men då får du inte med korta strömtoppar (< 10ms).
R ska helst inte ha värden över 33k för då kan ADC:n påverka utspänningen. (Allt över 10k påverkar, men det är marginellt upp tii ca 33k). Vill du ha högre resistans kan du buffra med en OP, men då får du ju ta med OP:ns offsetspänning i beräkningarna.
Rent generellt om jag skulle mäta en DC-ström skulle jag satt dit 33k + 1µF och samplat ca 100 ggr/sek. Men då får du inte med korta strömtoppar (< 10ms).
- SeniorLemuren
Inte så noga med frekvensen. Kanske 0,1 sek. mellan läsningar är Ok. Det är alltså på DC-sidan jag vill mäta och den ändras ju bara när man slår av på någon utrustning.
Välj då 33k + 10 µF så får du ett lågpassfilter som duger ganska bra. Se bara till att välja en kondensator som inte läcker för mycket ström, dvs. en keramisk eller kanske en tantal.
- SeniorLemuren
Jag kanske fattat lite fel, men om jag vill läsa varje 0,1 sekund så blir ju läsfrekvensen 10 Hz. Ett lågpass filter med en resistans på 33 k och en kondensator på 10 µF får ju så vitt jag förstår, en cutoff på 0.48 Hz. Det skulle ju betyda att det inte går att läsa av med 10 Hz, eller tänker jag fel?
Du tänker fel! Man kan alltid läsa av med högre frekvens än cut-off frekvensen utan problem.
Det går givetvis att läsa av, men signalen blir något filtrerad. Detta är ofrånkomligt eftersom man annars skulle missa fluktuationer i strömmen mellan samplingarna. Vill du ha en avläsning med högre brytfrekvens så måste du sampla oftare och då kan du ha ett mindre RC-filter.
- SeniorLemuren
Just. Hade otur när jag tänkte. Vände på det där med högpass och låpass-filter. Då är jag med.