Hjälp med rep. av nätagg till LG TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Hjälp med rep. av nätagg till LG TV

Inlägg av Klas-Kenny »

För några dagar sedan stod en TV i trapphuset, på den stod en lapp "Trasig, laga den".
Så jag tog det som en utmaning, inte för att jag behöver en TV men för att det är kul att laga grejer. :D

I vilket fall som helst, TV'n är en LG 37LB1R-ZE.

Felet ligger i nätagget, så långt är klart (eller ja, jag vet ju inte säkert att där inte är fler fel, men nätagget är kass, så långt är säkert.
Samt att nätagget heter lgp2637td.

Jag har hittat så långt som att de har ett vanligt fel, att en stor regulatorkrets exploderar. Så hade även den här gjort. Så jag blev glad och beställde en reparationssats (fanns mängder på Ebay, tex. http://www.ebay.com/itm/271120827648 ) och när den kom fram igår så löddes alla komponenter på plats - utan framgång.

Fortfarande stendött, inget lyser på TV'n och samtliga spänningar ut från PSU'n är stendöda, även 5V_ST (vilket är stand-by spänning som alltid ska finnas när kortet är spänningssatt).

Har även hittat ett par svullna kondingar på kortet, vilka är utbytta med tillfälliga ersättare (en av de två 1000µF ersattes med 2200µF och den andra med fem parallellkopplade 220µF), "rätt" kondensatorer är beställda men jag är helt säker på att problemet inte ligger i de kondingarna just nu.

Ett par foton på kortet:
DSC_0109.jpg
DSC_0111.jpg
Någon som råkar sitta på någon information om nätagget? Ett schema vore ju underbart, har inte lyckats hitta något i mitt sökande.
Eller om någon har några tips på vad som är värt att kolla?

Har mätt fram att spänning kommer så långt in på kortet som jag kan lyckas att följa fas och nolla utan problem, inga avbrott fram till den stora likriktarbryggan, mer än att där sitter ett relä före den, som ska dras när man trycker igång TV'n. Så där kommer ingen spänning ända fram till den likriktaren, men fram till reläet precis innan, och är kontakt från reläet.

Men, något annat är ju dött som gör att man aldrig kan "starta" nätagget, eftersom att även standby-spänningen är död. Och exakt hur den ska genereras lyckas jag inte att luska fram genom att bara kolla på kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Hjälp med rep. av nätagg till LG TV

Inlägg av Danny »

Trafo pos T901 är största sannolikhet för 5volten (standby).
Konding C939 troligtvis glättning av 5Volten.
Egentligen kan du bara följa 5volten baklänges från kabelkontakten.
står printat på kortet vid kontakten.
En misstänkt komponent är switch ic'n IC901.
Kondingen som sitter till höger om dioden D931 är troligtvis glättning av likriktad 230V.
Där ska du ha runt 320VDC.
Har du 320V där och komponenterna runt IC901 är hela och likriktardiod på sekundärsida och ingen spänning ut,
så brukar jag byta ic'n och optokopplaren PC904.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Glöm inte heller att kolla upp eventuella småsäkringar!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Danny: Tack för ett väldigt bra svar!

Har följt 5V-linan ett tag nu och kommit fram till lite saker.

Får 320V in till IC901 precis som sig bör. Får dock inte någon Vcc till kretsen, eller ja, 1V, enligt databladet bör den vara runt 17,5V. Den spänningen ska väl på något vis genereras av kretsen själv, så det pekar ju på att något är fel på den, eller kanske att det inte heller ordnas om inte switchningen kommer igång av annan anledning.

Och mäter jag över primären på spolen så är där 0V, så uppenbarligen drar switch-IC'n aldrig igenom någon ström genom trafon.

I övrigt så verkar alla andra "huvudkomponenter" som dioder och liknande runt omkring vara hela.
Så, det lutar emot att beställa en STR-A6151, dvs. IC901.

Ingen som råkar sitta på en sådan? :)
Verkar svårt att köpa i Sverige, Digikey har men blir ju dyr frakt för bara den, finns på Ebay men det tar sån tid från Kina.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Du bör mäta upp optokopplaren. Det är så pass vanligt att den skadas
när ic'n dör, att jag byggt en liten testramp enbart för optokopplare.
Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Japp, ska testa optokopplaren framöver.
Dock är det en vanlig PC817, så det finns hemma om den behövs. :P

Den testaren var ju smart. Får bygga en och lägga i bra-att-ha-lådan. :)
Skriv svar