Läsa eeprom, eprom, prom?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Läsa eeprom, eprom, prom?

Inlägg av MiaM »

Programvara för läsning: debug, medföljer ms-dos från stenåldern. Ja, eller valfritt program som kan läsa på rätt ställe, borde gå ganska enkelt att skriva med nån gammal dos-utvecklingsmiljö. (T.ex. tror jag att både turbo c och turbo pascal av gamla dosmodeller finns som abandonware eller liknande).

Nätverkskortets setup måste först köras så att bootromsockeln slås på, lämplig adress väljs och rätt storlek/typ av rom väljs.
grottan

Inlägg av grottan »

Xoffis skrev:I min Volvo V70T5 sitter det motronic 4.4 ECU denna chippades direkt efter att den lämnade fabriken -97, men ägaren innan mig skröt hur den va mappad av en firma under hans ägo... detta tog jag med en nypa salt tills det började uppstå problem ifall man hade haft batteripolen borta en viss tid, symptom är att bilen får "disco" innerbelysning blinkar, mätare i tavlorna hoppar upp och ner, varningslampor ser ut som panelen i ett rymdskepp i en scifi rulle från 90 talet, reglerventiler och kylfläkt går till och från i motorn, under detta spektakel går bilen inte häller att starta... inget jag har brytt mig jättemycket om då ingen någonsin riktigt kunnat svara på varför... vrider man av tändningen och sedan på igen så är bilen normal...

Dock har jag på senare tid med säkra källor börjat förstå vad som händer med bilen... på något sätt har denna firma som lekt med mappen byggt in ett automatiskt system så ECU går i ett bootmode för skrivning av minnet ifall man tar bort batteriet en viss tid...
Låter som du har något annat fel på din bil, Motronicstyrenheten har inget att göra med instrumenthus eller invändig belysning i bilen - dessa gamla maskiner har ingen CAN buss som kan spöka utan motorstyrningen är förhållandevis isolerad med ett fåtal externa anslutningar utanför motorns kabelhärva. Den kommunicerar dock med imobilizer.

Ett förslag är att du skaffar ett elschema och felsöker utifrån det, eftersom du har så utspridda felsymptomer så borde det vara ganska enkelt att hitta någon ledtråd - borde inte vara allt för många komponenter som är gemensamma.
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Bil-el har jag väldigt bra koll på då det är den största biten i mitt intresse! =) avsaknaden av can-bus är jag bara fruktanstvärt glad för då tidiga modeller av CAN i volvo är ett skämt... =)

M4.4 har direkt kontakt med motorfelslampa (den som blinkar) och sedan temp och varv (de som leker) innerbelysningen är lite av det intressanta, varför den blinkar är jag inte 100 på...

Citat från volvospeed.com om bootmode:
volvospeed.com skrev:"Yeah fans at full blast, interior map lights slowly fading on and off, and the CEL flashing. Kind of a weird set up. When you go to flash, the tach will drop to 0, the cel will stop flashing, and then the tach should come back up and the CEL will i think go solid, or flash really slow. I can't remember been a while since I've flashed."
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Inte så enkelt att elen blir knasig strax efter man kört i en tillräckligt stor vattenpöl? :)
Skriv svar