Med t.ex. Ericsson Business Telephone 50/250 (ASB 150/02) så går det helt okej att köra fax/modem genom växeln vad jag förstått. Föregångarmodellerna (som verkar vara vanligast i 19"-utförande) kör bara 6 bitar för ljudet och funkar väl inte så bra för modem/fax.grottan skrev:dock hyser jag stora tvivel att det går köra modem genom en dylik tingest. Brukade sällan eller aldrig gå speciellt bra med faxar eller modem genom gamla tidens telefonväxlar
Riktigt gamla kontorsväxlar är säkert helt analoga och då lär ju modem funka bra.
Likaså torde långsammare modem kanske klara sig bättre än snabbare genom en halvbra växel.
Enklast för att bara koppla samman två modem är ett nätagg, ett motstånd och en kondensator:
http://www.researchsupporttechnologies.com/SP2.htm
Jag skulle väl eventuellt kunna tänka mig att skilja mig från nån av telefonväxlarna jag har. Jag har de tyvärr inte framför mig, både jag tänker på är köpta på ETA-auktion.
Efter lite funderande så tror jag att den ena är en DORO Hybrex 32. Den har uttag för ett gäng analoga anknytningar (kanske åtta?), och har också uttag för externa anloga linjer (kanske 8?) (där du kan ansluta ditt fasta abonnemang, ip-tele-boxar eller liknande) och uttag för ett gäng systemtelefoner. Det medföljer en systemtelefon. Som väntmusik kan den spela "vem kan segla för utan vind" extremt falskt. Den är baserad på V20/8088 (eller liknande 8-bit x86, minns inte exakt) och har typiska 80-talskomponenter av hålmonterat utförande, så den händige pysslaren kan säkert programmera om den på önskat vis. Växeln är rätt klumpig, skåpet är nog tänkt att väggmonteras. Typiskt så klumpig att man inte gärna tar den på buss/tåg om det inte krisar.
Jag hittade btw en fyra år gammal tråd här där nån vill skänka en sån växel:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... w=previous
Den andra är någon form av Panasonicväxel. Den har tyvärr endast ISDN för anslutning till externa linjer. Man kan ansluta ett antal systemtelefoner (jag har ingen alls), en seriekabel till dator (går även nödtorftigt att använda som isdn-modem med rätt drivrutiner om jag förstått rätt, men då bara i trött hastighet) men det går också att ansluta ett par analoga telefoner, jag tror det är fyra analoga. Den här är riktigt smidig, går lätt att stoppa ned i valfri väska. Komplett sånär som på att det kanske fattas något lock över anslutningarna. Efter lite googlande så är jag halvsäker på att det är en KX-TD612. Här finns ett blogginlägg på utrikiska, bilden är talande:
http://panasonictelefonkozpont.blog.hu/ ... fonkozpont
Min har helt vanlig 230V nätmatning. Manual:
http://www.overline.com/assets/Overline ... manual.pdf
Jag ser nu att jag mindes fel, de tre ISDN-portarna går att confa om, den första är alltid extern inkommande linje medan de två andra går att ställa om för att bli ISDN-anknytningar.
Om du är sugen på att snöa in på ISDN så har jag även två ISDN-linjeemuleringsburkar (en med två BRI-anslutningar (BRI = 2*64kbit), en som jag tror har två BRI och två PRI (PRI = 30/32*64kbit, ungefär E1/T1) som jag också ETA-fyndat för några år sen, som jag hittils inte orkat provköra. Jag har också en Zyxel router/bredbandsdelare med ISDN mot omvärlden, som kanske kan korsbefruktas med detta.

Jag tror det är tresiffriga anknytningsnummer på båda, och det är lättgissade nummer (typ serie som börjar på 100,101, 200 eller 201 och så får man räkna anknytningar, oftast är de systemtelefonspecifika anknytningarna först i nummerserierna så på Panasonicen är det säkert 105-109 eller nåt sånt för de analoga anknytningarna).
Om du är intresserad av någon av dessa så byter jag gärna till mig nåt kul, typ nåt 70-80-tals-mikrodatormässigt står högt i kurs. Även annan elektronik kan vara skoj, både hel såväl som trasig (både plocka-delar-skrot och renoverings/rep-objekt), fast då helst också typ som modernast början på 90-talet eftersom nyare saker ofta har ytmonterade saker som jag är för mossig för att ha utrustning att meka med.
Med extremt sällsynta intervall besöker jag Uppsala över dagen, så Panasonicen kan jag ta med dit om du ids vänta typ 6-12 månader.

Annars går transport säkert att ordna på annat sätt.
Jag har också två till växlar, men de är nog inte så intressanta eftersom den ena är trasig och den andra verkar vilja ha password för att man ska få konfigurera den. Jag tror att den ena är Alcatel och den andra nåt annat telecombolag som också börjar på A... (Den trasiga kör motorla 68000-processor och socklade DIL-kapslade EPROM'ar, så den är väl lite rolig att skrota/bygga/fixa/dona med sådär i allmänhet).