Brum i fast telefon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Krillo

Brum i fast telefon

Inlägg av Krillo »

I huset jag bor så är elen dragen på 60-talet. Markkabeln till huset består av tre ledare och en skärm :!: Alltså 3 faser samt gemensam nolla och jord. Jag trodde inte man gjorde så ens på 60-talet, men tydligen. Jag antar att detta är relaterat till det blir brum i bl a den fasta telefonen, om man inte använder trådlös. Jag tycker det dock är lite konstigt, men tanke på att telefonen ju är helt skild från elnätet. Finns det nåt man skulle kunna göra för att bli av med brummet om man nu skulle ha lust. Inte så viktigt, men skumt fenomen.
limpan4all

Re: Brum i fast telefon

Inlägg av limpan4all »

Byt ut telefonkablarna från parallel tvåtrådig (troligen spikad i listerna med spikar mellan ledarna) till tvinnad tvåtrådig. Se till att dra telefonkabeln längre från elkablarna. Två enkla och konkreta tips. För din beskrivning tyder på att du har passivt matade telefoner dvs från telestationen (utan egen strömförsörjning från elnätet (om dom är lokalt strömförsörjda så sitter felet där istället)).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Se speciellt upp med elledningar som ligger parallellt med telefonkabeln.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

OCH om du har en sådandär list till datorerna där man kan koppla in telefonen för att ge ett litet åskskydd eller rädda från mindre strömspikar. Se till att det är ordentligt jordat!! Done that :oops:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Krillo skrev:Markkabeln till huset består av tre ledare och en skärm :!: Alltså 3 faser samt gemensam nolla och jord. Jag trodde inte man gjorde så ens på 60-talet, men tydligen.
Så gör man väl än i dag?
Krillo skrev:Jag antar att detta är relaterat till det blir brum i bl a den fasta telefonen
Jag har massvis med 3-faskabel och tele-ledningar blandat, och har aldrig varit med om brum i telefonen.
Har du något annat än telefon anslutet?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Skärmen i matarkablarna är tillräckligt många för att få ihop till drygt arean av fasledarna. Där de är inkommande har en hyfsad bit skalats upp och skärmtrådarna försetts med gröngul slang och tejpats. Har inte sett nån annan lösning faktiskt.
Kablarna mellan fastighetens huvudsäkringar och efterföljande centraler har däremot i regel separat PEN-ledare.
Såklart finns det ju installationer där det är separat PE och N ända från fördelningsstationen, och då är det ju 5 ledare i kabeln som går in i huset.
Krillo

Inlägg av Krillo »

säter skrev:Så gör man väl än i dag?
Nä, idag separerar man nolla och jord för att förhindra jordströmmar, alltså att det går returström i skyddsjorden.
säter skrev:Jag har massvis med 3-faskabel och tele-ledningar blandat, och har aldrig varit med om brum i telefonen.
Har du något annat än telefon anslutet?
Jag har ju normalt ADSL-modemet inkopplat, men har provat att koppla bort det, men det gör ingen skillnad. Min poäng med att nämna att jag inte har separat nolla och jord är ju att den jord jag har i kåken "flyter" ju på spänningsfallet som blir på returledaren. Ingen ren jord alltså.
Krillo

Inlägg av Krillo »

MadModder skrev:Skärmtrådarna i matarkablarna är tillräckligt många för att få ihop till drygt arean av fasledarna. Där de är inkommande har en hyfsad bit skalats upp och skärmtrådarna försetts med gröngul slang och tejpats. Har inte sett nån annan lösning faktiskt.
Kablarna mellan fastighetens huvudsäkringar och efterföljande centraler har däremot i regel separat PEN-ledare.
Såklart finns det ju installationer där det är separat PE och N ända från fördelningsstationen, och då är det ju 5 ledare i kabeln som går in i huset.
Åfan, jag trodde att min var onormal :o
Millox

Inlägg av Millox »

Krillo skrev:
säter skrev:Så gör man väl än i dag?
Nä, idag separerar man nolla och jord för att förhindra jordströmmar, alltså att det går returström i skyddsjorden.
Jo, PEN används idag också, jag nyinstallerar det i mitt nybygge. Har man någon lokal generation är det bäst med PEN, för då slipper man cirkulerande jordströmmar. På det hela taget är det bättre med PEN, om man ser upp med lossad anslutning av ledaren.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det kanske kan vara något? Bygeln mellan jord- och nollskenan i centralen. Råkade se den i brorsans lägenhet och den lilla kabelstumpen var mer än lovligt bränd. Inte så värst åtdragna skruvar. :shock:
Undrar hur högt spänningsfallet var när de körde spisen för fullt... (enfas)
Tog bort gamla och satte dit en ny och fräsch mellan skruvhålen bredvid. Huruvida detta kan orsaka brum har jag ingen aning om.
Däremot fick jag brum i min gamla telefon ibland när jag bodde hemma, men då var sladden intrasslad i elkablarna under bänken.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Idag förekommer både gemensam ledare för nolla+skyddsjord (PEN) = 4-ledarsystem = TN-C och separata ledare för nolla (N) och skyddsjord (PE) = 5-ledarsystem = TN-S

Kraven har ökat ett par vändor, numera måste man ha minst 10mm2 ledararea på en nyinstallerad PEN-ledare. Ett antal år har det varit 6mm2 och före det kanske 2,5mm2. Det har mig veterligen aldrig varit okej att ha PEN sista biten mellan elcentral och förbrukare/uttag, även om det säkert förekommit en och annan fulgjordning förr.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

PEN ledare hela vägen var väl standard tills ganska nyligen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Mig veterligen har det aldrig funnits PEN ända fram till en förbrukare, utan det har delats upp som absolut senast i närmsta elcentral, dvs oftast den som man själv byter proppar i.
Millox

Inlägg av Millox »

PEN är bara tillåtet för huvudledningar, gruppledningar måste ha separat nolla och jord. Det har aldrig varit tillåtet att använda skyddsjorden som nolla, men det har inte alltid varit jord framdraget i alla uttag. Dessutom användes ofta de gamla trefasuttagen för enfaslaster geno att fulkoppla mellan fas och skyddsjorden i handsken.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har det alltid varit så? (typ sedan 1920 och frammåt?)

Vad är annars lämplig installation för nolla och skyddsjord om det finns reservaggregat?
Skriv svar