Läsa eeprom, eprom, prom?
Läsa eeprom, eprom, prom?
Hur läser man lättast av ett gammalt eeprom? Går det läsa med en enkel usb eeprom-programmerare?
Re: Läsa eeprom, eprom, prom?
eprombrännare brukar klara det, finns billiga kinesiska som tar väldigt många olika kretsar, men mjukvaran brukar vara sisådär..
Vad har det för beteckning ?
Vad har det för beteckning ?
Re: Läsa eeprom, eprom, prom?
skickar den till ngn snäll som har en programmerare som klarar kretsen... 

Re: Läsa eeprom, eprom, prom?
Jag har en läsare/programmerare av fabrikat Genius. Köpt på ebay för flera år sen. Den har funkat till många gamla, och även nya, eprom.
2716 är med i listan över vad den skall klara.
2716 är med i listan över vad den skall klara.
Re: Läsa eeprom, eprom, prom?
Lyfter frågan, hoppas det är ok!
Jag har ett flash-minne jag väldigt gärna vill ha avläst, ett flash "AN28F010" för att vara exakt...
hur går jag tillväga? vad behöver jag? jag är väldigt ny inom elektronik och har ingen koll alls på minnen, så tacksam för alla svar jag kan få! =)
MVH
Jag har ett flash-minne jag väldigt gärna vill ha avläst, ett flash "AN28F010" för att vara exakt...
hur går jag tillväga? vad behöver jag? jag är väldigt ny inom elektronik och har ingen koll alls på minnen, så tacksam för alla svar jag kan få! =)
MVH
Re: Läsa eeprom, eprom, prom?
Återigen, antingen köper du en e-prom programmerare eller så ber du någon snäll individ har på forumet läsa av den.
Re: Läsa eeprom, eprom, prom?
Så en eprom läsare funkar även till ett flashminne? är detta flashminne rent av ett eprom? (har som sagt väldigt dålig kunskap på skillnader i minnen osv...)
Re: Läsa eeprom, eprom, prom?
Jupp, Eprom betyder Erasable PROgrammable Memory.
Egentligen så den rätta beteckningen EEPROM, dvs Electrical Erasable PROgrammable Memory.
Flashminne är en variant av EEPROM.
Egentligen så den rätta beteckningen EEPROM, dvs Electrical Erasable PROgrammable Memory.
Flashminne är en variant av EEPROM.
Re: Läsa eeprom, eprom, prom?
Ok! tack så mycket för svar och förklaring så skall jag nog syna ebay efter en passande läsare!
Re: Läsa eeprom, eprom, prom?
Bara ett varningens finger: Flash-minnen fungerar på många sätt som ett EPROM/EEPROM-minne - men bara vid läsning!
MÅNGA EPROM/EEPROM-minnen behöver en spänning runt 12V (± beroende på fabrikat och storlek) vid radering och skrivning (inte radering för EPROM, det sker med UV-ljus) så programmera inget i minnet utan att veta att enheten klarar av det på korrekt sätt!
Men det är fullt möjligt att bygga det hela själv, i grunden behöver man bara en µC med pinnar nog och en UART på - samt såklart ett program i den. Men är man nybörjare utan erfarenhet i detta är det bästa att köpa färdigt eller låta någon med grejer göra det.
MÅNGA EPROM/EEPROM-minnen behöver en spänning runt 12V (± beroende på fabrikat och storlek) vid radering och skrivning (inte radering för EPROM, det sker med UV-ljus) så programmera inget i minnet utan att veta att enheten klarar av det på korrekt sätt!
Men det är fullt möjligt att bygga det hela själv, i grunden behöver man bara en µC med pinnar nog och en UART på - samt såklart ett program i den. Men är man nybörjare utan erfarenhet i detta är det bästa att köpa färdigt eller låta någon med grejer göra det.
Re: Läsa eeprom, eprom, prom?
Avläsning är nästan alltid problemfritt eftersom det är just detta MCU:n gör när den exekverar kod, men det är annat om man skall programmera Epromet
I gamla antik-Eprom med fönster så var programmeringsspänningen upp till 21 Volt på Vpp, senare typ 11-12 Volt, modernare EE-prom av '2716 - 27512' klass etc. har ofta en intern laddningspump som fixar nödvändig spänning och det är inte bra alls att skicka på 21 Volt i Vpp...
med andra ord programmeraren måste exakt veta vilken typ av eprom det sitter så att programmeringsspänningen blir rätt inom några 10-tals mV i och med att förtätningen som skett inom minnesteknologin så tål man allt mindre spänning och helt enkel går sönder om man grillar på för mycket.
även bränningsalgoritmerna har ändrats mycket för snabbare programmering och dessa måste också hållas efter tillverkarens anvisning om det skall hålla dom 10 åren som de normalt brukar garantera när det gällde eprom .
När det gäller EE-prom av 27xxx-modell så måste man köra sekvenser av kodning på adress och dataledare inom vissa tidsfönster för att låsa upp EE-prommet för skrivning (just för programmeringen inte styrs via Vpp längre eller möjligen som en chip select av programeringsläget) och alla tillverkare har sina metoder för att epromet inte skall programmeras av misstag under exekvering men ändå i många fall tillåta in-cirkuritprogrammering eller uppgradering av firmware på plats av processorn som använder eepromet.
med andra ord hänger det väldigt mycket på medföljade programvara på hur det kan hantera idag alla tusentals modeller av olika prom och programerbar logik och det är där bristerna ofta finns - inte i den fysiska adaptern som idag ofta är jättegeneriska med möjlighet att hantera en rad olika spänningar på pinnarna och logikfamiljers spänningsnivå och ofta också kan fungera som komponentprovare av tex. TTL-kretsar, olika programmerbara kretsar etc.
I gamla antik-Eprom med fönster så var programmeringsspänningen upp till 21 Volt på Vpp, senare typ 11-12 Volt, modernare EE-prom av '2716 - 27512' klass etc. har ofta en intern laddningspump som fixar nödvändig spänning och det är inte bra alls att skicka på 21 Volt i Vpp...
med andra ord programmeraren måste exakt veta vilken typ av eprom det sitter så att programmeringsspänningen blir rätt inom några 10-tals mV i och med att förtätningen som skett inom minnesteknologin så tål man allt mindre spänning och helt enkel går sönder om man grillar på för mycket.
även bränningsalgoritmerna har ändrats mycket för snabbare programmering och dessa måste också hållas efter tillverkarens anvisning om det skall hålla dom 10 åren som de normalt brukar garantera när det gällde eprom .
När det gäller EE-prom av 27xxx-modell så måste man köra sekvenser av kodning på adress och dataledare inom vissa tidsfönster för att låsa upp EE-prommet för skrivning (just för programmeringen inte styrs via Vpp längre eller möjligen som en chip select av programeringsläget) och alla tillverkare har sina metoder för att epromet inte skall programmeras av misstag under exekvering men ändå i många fall tillåta in-cirkuritprogrammering eller uppgradering av firmware på plats av processorn som använder eepromet.
med andra ord hänger det väldigt mycket på medföljade programvara på hur det kan hantera idag alla tusentals modeller av olika prom och programerbar logik och det är där bristerna ofta finns - inte i den fysiska adaptern som idag ofta är jättegeneriska med möjlighet att hantera en rad olika spänningar på pinnarna och logikfamiljers spänningsnivå och ofta också kan fungera som komponentprovare av tex. TTL-kretsar, olika programmerbara kretsar etc.
Re: Läsa eeprom, eprom, prom?
Ful-lösningen för att läsa ur vissa typer av eprom är att stoppa eprom'et i bootrom-sockeln på ett nätverkskort och sen bara spara ut innehållet med debug i dos...
Re: Läsa eeprom, eprom, prom?
Tackar än en gång för svar!
Det är endast läsning jag är intresserad av då jag vid ev. bränning kommer att göra det ?ISP? då det tydligen skall gå att bränna det på plats i ECUn och detta har jag program till (motronicsuite)
uC lät intressant, skall googla ifall möjligen ett arduino kan hjälpa till med detta =)
Jag har också googlat mig till att nätverkskort klarar detta, eller iaf Intel PRO serien, men det ända jag hittade i skrotlådan va ett D-Link DGE-528T som faktiskt har en socket av rätt typ men hittar ingen programvara för läsning på mätet...
För att förtydliga mitt mål med min fråga:
I min Volvo V70T5 sitter det motronic 4.4 ECU denna chippades direkt efter att den lämnade fabriken -97, men ägaren innan mig skröt hur den va mappad av en firma under hans ägo... detta tog jag med en nypa salt tills det började uppstå problem ifall man hade haft batteripolen borta en viss tid, symptom är att bilen får "disco" innerbelysning blinkar, mätare i tavlorna hoppar upp och ner, varningslampor ser ut som panelen i ett rymdskepp i en scifi rulle från 90 talet, reglerventiler och kylfläkt går till och från i motorn, under detta spektakel går bilen inte häller att starta... inget jag har brytt mig jättemycket om då ingen någonsin riktigt kunnat svara på varför... vrider man av tändningen och sedan på igen så är bilen normal...
Dock har jag på senare tid med säkra källor börjat förstå vad som händer med bilen... på något sätt har denna firma som lekt med mappen byggt in ett automatiskt system så ECU går i ett bootmode för skrivning av minnet ifall man tar bort batteriet en viss tid...
Så det jag vill veta är helt enkelt vad de har ändrat i min stackars bils mapp =)
Det är endast läsning jag är intresserad av då jag vid ev. bränning kommer att göra det ?ISP? då det tydligen skall gå att bränna det på plats i ECUn och detta har jag program till (motronicsuite)
uC lät intressant, skall googla ifall möjligen ett arduino kan hjälpa till med detta =)
Jag har också googlat mig till att nätverkskort klarar detta, eller iaf Intel PRO serien, men det ända jag hittade i skrotlådan va ett D-Link DGE-528T som faktiskt har en socket av rätt typ men hittar ingen programvara för läsning på mätet...
För att förtydliga mitt mål med min fråga:
I min Volvo V70T5 sitter det motronic 4.4 ECU denna chippades direkt efter att den lämnade fabriken -97, men ägaren innan mig skröt hur den va mappad av en firma under hans ägo... detta tog jag med en nypa salt tills det började uppstå problem ifall man hade haft batteripolen borta en viss tid, symptom är att bilen får "disco" innerbelysning blinkar, mätare i tavlorna hoppar upp och ner, varningslampor ser ut som panelen i ett rymdskepp i en scifi rulle från 90 talet, reglerventiler och kylfläkt går till och från i motorn, under detta spektakel går bilen inte häller att starta... inget jag har brytt mig jättemycket om då ingen någonsin riktigt kunnat svara på varför... vrider man av tändningen och sedan på igen så är bilen normal...
Dock har jag på senare tid med säkra källor börjat förstå vad som händer med bilen... på något sätt har denna firma som lekt med mappen byggt in ett automatiskt system så ECU går i ett bootmode för skrivning av minnet ifall man tar bort batteriet en viss tid...
Så det jag vill veta är helt enkelt vad de har ändrat i min stackars bils mapp =)