Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
gundam

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av gundam »

PaNiC skrev:Har testat två olika. Innofil och FilamentPrint. Den senare funkar något bättre, men samma problem. Blir inte helstopp iallafall.
PaNic och KriJu, har ni löst problemet med extruderingen? Jag har liknande problem och blir inte klok på det. Efter ett tag verkar det som att filamentet går trögt och extrudermotorn börjar tugga. Motorn är så stark att den börjar riva sönder plasten vilket betyder att jag måste riva isär extrudern varje gång för att få ut skiten. Blir duktigt trött på det...

Min setup är E3D v5, 45cm bowden, 5:18 extrudermotor, slic3r och config från blomker som är nästan original.

Har lyckats printa alltifrån 2mm - 20mm på en 24mm kalibreringskub.
Kuben blir rätt bra i övrigt, exakta mått och rätt mängd filament. Extruderar jag 100mm så får jag 100mm.
Temperaturen har jag också lekt med, verkar inte göra någon skillnad.

När jag drar upp filament från hot enden har endast 2-3mm smält, så inga problem med att värmen vandrar uppåt antar jag?

Hittills har jag testat:
- Tre olika PLA, två olika no-name och Colorfabb PLA/PHA. Colorfabb är värst, kommer inte längre än 5-6 lager.
- Olika fläkthastigheter (som är på hela tiden) och även en extra fläkt.
- Två nätagg, ett 12v 20A och ett 550W ATX. Båda ger runt 12.2V under utskrift. Temperaturen diffar +/- 1,5C så jag tror jag har tillräckligt med ström.
- Dragit upp bowdenslangen så att den inte går ned så djupt i kylflänsen. Då kom jag till 20mm på kuben, men vet inte om det faktiskt hjälpte eller om det var något annat random...
- Monterat isär hot enden, såg inga problem där...

Några tips på vad jag kan testa mer?

Ska prova lite lägre hastigheter nu. Men 80mm infill borde den väl klara?
Senast redigerad av gundam 1 juni 2014, 12:42:25, redigerad totalt 1 gång.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

80mm/s infill ska absolut inte vara några problem, jag har testat runt 120 med lyckat resultat, med E3D V5 ~50cm bowden och 5:18 extruder
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

gundam: Nope, har inte fått rätt på det. Exakt samma fel som du beskriver och jag fattar ingenting.
Har beställt en V6 nu så får vi se vad som händer.
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Nu kör jag en "brainstorm"...
När jag ska få etslayout på kretskortet så använder jag mig av lamineringsmaskin, och när kortet är kall i början så är det inget som är märkvärdig.
Det är förän kortet blir varmare som man märker att laminatmaskinen har svårt(den gnisslar när kortet trycks igenom öppningen "där bak") att mata den fram. Kortet har blivirt tjokare av värmen, det handlar inte många hundradelar men tydligen räker det för att det ska ta imot..

Så om man drar paralleller med filament problematiken, är röret klämd (olika lösnigar för rörmonteringar) för hårt (fungerar när det är kallt men med lite värme så tajtas den) eller finns det mindre bättre bowden rör som inte klarar värme (några grader typ 10-40 grader över)

Själv tror jag inte på detta med tanken på att ni har provar allt, men det kan ju hända...... :humm:
gundam

Inlägg av gundam »

Tycker det är en ganska bra parallell ändå :D
Något med värmen måste det ju nästan vara?
Konstigt att flera har samma problem medan andra inte har märkt något överhuvudtaget...

Ingen som vill sälja en j-head som jag kan testa med? ;)

PaNiC, har du sett något på te x reprap-forumet om detta?
Idag lyckades jag printa 23mm av kuben. Bara de solida topplagren som fattades. Sen bytte jag färg på filamentet och printade ett större hjul, då började det tugga på första lagret redan.

EDIT
Printar lite i detta nu och äntligen lite framgång hoppas jag. Provat två saker. Först att lätta lite på skruven som spänner lagret i extrudern så att filamentet deformeras mindre. Andra var att mäta tempen med en lite opålitlig sensor jag fick med till multimetern. Den visade 30 grader mindre på nozzlen än det jag specat i Pronterface. Lite för mycket för vara inom toleranser tänkte jag och provar nu att printa PLA i 230C. Har fungerat i 20min nu!
Dock missar den att printa infill på samma ställe vid varje lager...
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

gundam: Nej, det är inget forum jag läser på. Har sett fler med samma problem, men inga lösningar.
KriJu

Inlägg av KriJu »

gundam Jag löste mina extruderingsproblem genom att:
1. plocka isär hot-enden (inte ordentligt åtskruvad)
2. dra åt idler-skruven på extrudern (hade skakat loss lite)
3. kalibrera termistorn (PID-Tuning M303)

Innan tuningen hade jag stora temperatur skillnader och nu ligger den stabilt runt +/- 0.2grader
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Vad ungefär har era byggen kostat?
KriJu

Inlägg av KriJu »

Jag la runt 5000kr initialt. Sen dess har jag lagt lite mer för uppgraderingar (som jag inte ännu installerat)
Flog

Inlägg av Flog »

sir88alex skrev:Vad ungefär har era byggen kostat?
Är uppe i över 7000kr inklusive frakt och eventuell tull/moms.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Jag la nog ut 5500-6000 initialt, sen har de ju köpts in lite småprylar i efterhand, men det är ju "underhåll" och räknas inte ;)

//
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Det blev nog ca 6500:- riksdaler.. Har BOM listan för den som vill ta titt på den.
ampen

Inlägg av ampen »

Första utskriften med E3Dv6 är i full gång klar om 3 tim :D

Tror jag har lagt ut 5000-5500 men sen har jag köpt till andra prylar som man vill ha, som jag inte räknat med.
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Vi har byggt en delta inspirerad av RichRap. Hittills har vi lagt 2476 kr.

Dock har vi fått tag på en del material gratis (Pneu slang, Glas till skrivyta och plåt till chassi)

Skrivaren är färdig men vi gillar inte riktigt att använda fiskelinor som richrap så det blir uppgradering till kuggremmar vilket kommer att lägga på några hundra på budgeten. Vi satte som mål att hålla oss under 3000 och det ska vi nog klara utan större ansträngningar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den där får du gärna lägga upp mer information om.
Skriv svar