PaNic och KriJu, har ni löst problemet med extruderingen? Jag har liknande problem och blir inte klok på det. Efter ett tag verkar det som att filamentet går trögt och extrudermotorn börjar tugga. Motorn är så stark att den börjar riva sönder plasten vilket betyder att jag måste riva isär extrudern varje gång för att få ut skiten. Blir duktigt trött på det...PaNiC skrev:Har testat två olika. Innofil och FilamentPrint. Den senare funkar något bättre, men samma problem. Blir inte helstopp iallafall.
Min setup är E3D v5, 45cm bowden, 5:18 extrudermotor, slic3r och config från blomker som är nästan original.
Har lyckats printa alltifrån 2mm - 20mm på en 24mm kalibreringskub.
Kuben blir rätt bra i övrigt, exakta mått och rätt mängd filament. Extruderar jag 100mm så får jag 100mm.
Temperaturen har jag också lekt med, verkar inte göra någon skillnad.
När jag drar upp filament från hot enden har endast 2-3mm smält, så inga problem med att värmen vandrar uppåt antar jag?
Hittills har jag testat:
- Tre olika PLA, två olika no-name och Colorfabb PLA/PHA. Colorfabb är värst, kommer inte längre än 5-6 lager.
- Olika fläkthastigheter (som är på hela tiden) och även en extra fläkt.
- Två nätagg, ett 12v 20A och ett 550W ATX. Båda ger runt 12.2V under utskrift. Temperaturen diffar +/- 1,5C så jag tror jag har tillräckligt med ström.
- Dragit upp bowdenslangen så att den inte går ned så djupt i kylflänsen. Då kom jag till 20mm på kuben, men vet inte om det faktiskt hjälpte eller om det var något annat random...
- Monterat isär hot enden, såg inga problem där...
Några tips på vad jag kan testa mer?
Ska prova lite lägre hastigheter nu. Men 80mm infill borde den väl klara?