Trådlösa sensorer
Trådlösa sensorer
Planerar att bygga några mindre sensorer som kollar om växterna behöver vattnas och lite andra saker. Tanken är att dessa ska vara trådlösa och så billiga som möjligt. Tänkte mig att det ska göras en mätningen i minuten kanske men detta är såklart inte så viktigt då värdena inte ändras så ofta.
Har några frågor om detta som jag hoppas någon vill hjälpa mig svara på.
1) Jag tänkte använda mig av billiga RF sändare och mottagare kommer detta fungera om jag har flera stycken? Tänkte mig att varje sensor har en sändare och alla har samma frekvens. Detta kan ju skapa problem om två sensorer börjar sända samtidigt. Vad är bästa sättet att lösa detta på?
2) Vilken microprocessor är mest lämplig? Tänkte mig antingen en Arduino Nano(dyr lösning och borde dra en del ström) eller en attiny85. Finns det några andra passande alternativ?
3) Några tips för att göra systemet så energieffektivt som möjligt då de ska drivas på batterier. Jag vet att Attiny85 kan sleepa vilket gör att de iprincip inte drar något alls. Men då måste det passa in i den trådlösa lösningen.
4) Några andra tips som kan hjälpa mig?
Har några frågor om detta som jag hoppas någon vill hjälpa mig svara på.
1) Jag tänkte använda mig av billiga RF sändare och mottagare kommer detta fungera om jag har flera stycken? Tänkte mig att varje sensor har en sändare och alla har samma frekvens. Detta kan ju skapa problem om två sensorer börjar sända samtidigt. Vad är bästa sättet att lösa detta på?
2) Vilken microprocessor är mest lämplig? Tänkte mig antingen en Arduino Nano(dyr lösning och borde dra en del ström) eller en attiny85. Finns det några andra passande alternativ?
3) Några tips för att göra systemet så energieffektivt som möjligt då de ska drivas på batterier. Jag vet att Attiny85 kan sleepa vilket gör att de iprincip inte drar något alls. Men då måste det passa in i den trådlösa lösningen.
4) Några andra tips som kan hjälpa mig?
Re: Trådlösa sensorer
Hur många är "några"? 2-3 st? 20-30 st?
En Ardunio känns kanske OK för en enstaka "proof-of-concept" pryl
men knappast för en sensor "per blomkruka" eller liknande. Sen så
kan du ju ha en en enhet "per fönsterbräda" med flera mätpunkter.
En Ardunio känns kanske OK för en enstaka "proof-of-concept" pryl
men knappast för en sensor "per blomkruka" eller liknande. Sen så
kan du ju ha en en enhet "per fönsterbräda" med flera mätpunkter.
Just nu har jag 5st växter som jag vill övervaka (olika krukor). Sen tänkte jag mig även temp, lufttryck och kanske andra kul saker. Så tanken är att det blir en billig platform som jag kan placera olika typer av sensorer på som inte kräver en kontant kontakt med mottagaren.
Men jag har arduinos för att bygga ett prof of concept men tror de kommer dra en del ström och det är inte så kul att byta batterier
.
Men jag har arduinos för att bygga ett prof of concept men tror de kommer dra en del ström och det är inte så kul att byta batterier
Ta en titt på vad som skrivits nyligen,
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=71547
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=71547
Alla Atmel-processorer har väl sleep-lägen, så även en Ardunio borde väl kunna köras strömsnålt. Eller sitter det andra komponenter som drar mycket ström på plattformen?
Vad det gäller kommunikationen i din applikation skulle jag lösa det genom att varje enhet skickar ett paket med mätdata med checksumma med olika (helst slumpmässiga) tidsintervall. Då kan du se att ett korrekt paket har tagits emot och det lär ju inte spela någon roll om du tappar några paket, det är bara att se till att de skickas tillräckligt ofta för att tåla att lite tappas bort.
Vad det gäller kommunikationen i din applikation skulle jag lösa det genom att varje enhet skickar ett paket med mätdata med checksumma med olika (helst slumpmässiga) tidsintervall. Då kan du se att ett korrekt paket har tagits emot och det lär ju inte spela någon roll om du tappar några paket, det är bara att se till att de skickas tillräckligt ofta för att tåla att lite tappas bort.
Tror något av Universiteten kör en kurs i trådlösa sensornätverk,
kan vara värt att kolla upp. Efter en sådan kurs blir man nog en
hejare på sånt här.
kan vara värt att kolla upp. Efter en sådan kurs blir man nog en
hejare på sånt här.
Tja slumplmässig kommunikation kan ju använda sig av sleep funktionen. Men vet inte om jag tycker det är helt idealt.
Jag läser till civlilingengör i datorteknik så har läst en del kurser i trådlöskomunikation (inget om trådlösa sensor nätverk). Men http://www.mysensors.org/ verkar ju idealt för mina behov. Ska testa det när jag fått sändarna. Alltid smidigt när någon annan har funderat ut det knepiga först så man kan fokusera på övriga problem.
Jag läser till civlilingengör i datorteknik så har läst en del kurser i trådlöskomunikation (inget om trådlösa sensor nätverk). Men http://www.mysensors.org/ verkar ju idealt för mina behov. Ska testa det när jag fått sändarna. Alltid smidigt när någon annan har funderat ut det knepiga först så man kan fokusera på övriga problem.