Finn 555 fel
Re: Finn 555 fel
Har du labbat med lite olika värden och verifierat att
du får samma "fel" oavsett det? Har du
> Kan det ställa till det att jag matar med en switchad adapter tro?
Sätt något rejält över matningsspänningen, bara "för att".
En 10-100 uF elyt + en 100nF keramisk. Det kan du sittandes på
kanten av plattan mellan röd/blå helt oavsett vad du håller på med.
Är kretsen omärkt? Det går inte att se någon märkning på bilden.
du får samma "fel" oavsett det? Har du
> Kan det ställa till det att jag matar med en switchad adapter tro?
Sätt något rejält över matningsspänningen, bara "för att".
En 10-100 uF elyt + en 100nF keramisk. Det kan du sittandes på
kanten av plattan mellan röd/blå helt oavsett vad du håller på med.
Är kretsen omärkt? Det går inte att se någon märkning på bilden.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Sitter lite dumt till så kan inte testa men med tanke på vad du säger sodjan så står följande på min att-göra-lista för ikväll:
* Montera en elyt och en keramisk mellan railarna vid spänningsmatningen
* Byta ut resistorerna mot andra värden samt ändra C och verifiera om det fortfarande är dubbla frekvensen (testat tidigare att ändra C med samma resultat men ändå)
* Mäta upp så spänningsdelningen blir vad den ska vara in på pinne 7
* Tvätta av alla ledningar (givetvis ändarna). Kanske finns limrester kvar eftersom det är nya grejer
* Verifiera så jag fått rätt produkt då jag beställde dessa 7555:or från eBay
Ja just det, märkningen på kresten. Det står "7555 IPAZ L323ANZ". Måste ha blivit en knepig vinkel när jag fotade.
* Montera en elyt och en keramisk mellan railarna vid spänningsmatningen
* Byta ut resistorerna mot andra värden samt ändra C och verifiera om det fortfarande är dubbla frekvensen (testat tidigare att ändra C med samma resultat men ändå)
* Mäta upp så spänningsdelningen blir vad den ska vara in på pinne 7
* Tvätta av alla ledningar (givetvis ändarna). Kanske finns limrester kvar eftersom det är nya grejer
* Verifiera så jag fått rätt produkt då jag beställde dessa 7555:or från eBay
Ja just det, märkningen på kresten. Det står "7555 IPAZ L323ANZ". Måste ha blivit en knepig vinkel när jag fotade.
- prototypen
Avkoppling på 5:an är inte så viktig, i 99% av fallen är den onödig. Med dålig drivspänning och höga krav på timing så sätter man dit avkoppling. Om jag skulle sätta dit en så skulle det bli en 0,1 uF.
Mät spänningen på 5, ska vara 2/3 Vcc, mät också var trekantvågen pinnarna 2 och 6 slår om, ska vara 1/3 och 2/3 av Vcc.
Protte
Mät spänningen på 5, ska vara 2/3 Vcc, mät också var trekantvågen pinnarna 2 och 6 slår om, ska vara 1/3 och 2/3 av Vcc.
Protte
- Magnus_K
- EF Sponsor
@Protte: Ska ändå göra dom mätningar du föreslår ikväll men jag har nog hittat felet:
Igår testade jag med en ny keramisk konding med samma värde på plats "C". Ingen skillnad eller i alla fall liten.
Testade med något annat värde och konstaterade att det var väldigt långt bort men inte med hur mycket.
Nu har jag provat mer. Monterat avkoppling på matningen vilket nog är en väldigt bra "standard practice" så dom kommer sitta kvar. Tack för det tipset sodjan!
Valde nya värden på resistorerna och klippte bort den del som varit limmad. Ingen skillnad.
Tänkte göra en liten tabell med hur mycket frekvensen diffade mellan uppmätt frekvens och beräknad. Dock avslutade jag efter två försök då jag nog insett att det är min jäkla kinapuffar till keramiska kondingar jag köpte till vrakpris som ligger så fruktansvärt fel i toleranserna!
Monterade ett 6,8nF och skulle beräknat bli ~141 µs per cykel, mätte till ~145 µs. Monterade ett 68nF och beräknat ~664 µs och uppmätt ~650 µs.
Vad jag Magnus lärt sig av det här?
* Avkoppla med elyt och keramiskt vid matningen, en god sed som bara innebär gott för vidare störningar i kretsen
* Hantera sitt oscilloskop MYCKET bättre, samt proberna
* Räkna aldrig med de värden som komponenterna är märkta med, verifiera alltid genom att mäta
* Lärt sig räkna/koppla en 555 lik en dåre, samt funktion
* Sluta mata bajsmaskinen med labbutrustning då de alltid kommer tillbaka i värre skick än vid "utlånet"
TACK ska ni ha alla som lade tid på detta!
Igår testade jag med en ny keramisk konding med samma värde på plats "C". Ingen skillnad eller i alla fall liten.
Testade med något annat värde och konstaterade att det var väldigt långt bort men inte med hur mycket.
Nu har jag provat mer. Monterat avkoppling på matningen vilket nog är en väldigt bra "standard practice" så dom kommer sitta kvar. Tack för det tipset sodjan!
Valde nya värden på resistorerna och klippte bort den del som varit limmad. Ingen skillnad.
Tänkte göra en liten tabell med hur mycket frekvensen diffade mellan uppmätt frekvens och beräknad. Dock avslutade jag efter två försök då jag nog insett att det är min jäkla kinapuffar till keramiska kondingar jag köpte till vrakpris som ligger så fruktansvärt fel i toleranserna!
Monterade ett 6,8nF och skulle beräknat bli ~141 µs per cykel, mätte till ~145 µs. Monterade ett 68nF och beräknat ~664 µs och uppmätt ~650 µs.
Vad jag Magnus lärt sig av det här?
* Avkoppla med elyt och keramiskt vid matningen, en god sed som bara innebär gott för vidare störningar i kretsen
* Hantera sitt oscilloskop MYCKET bättre, samt proberna
* Räkna aldrig med de värden som komponenterna är märkta med, verifiera alltid genom att mäta
* Lärt sig räkna/koppla en 555 lik en dåre, samt funktion
* Sluta mata bajsmaskinen med labbutrustning då de alltid kommer tillbaka i värre skick än vid "utlånet"
TACK ska ni ha alla som lade tid på detta!
med värden kring 10nF som du labbat med så har labbdäcket antagligen inte så stor inverkan, men om du går ner till ännu lägre kapacitansvärden ("pF-områden") så har kapacitansen mellan ledningarna i labbdäcket också betydelse. Det går säkert att googla på hur mycket kapacitans de har. Speciellt de långa banorna (="matningsspännings-banorna") har också en inte helt försumbar induktans. Åtminstone den lilla kondingen för avkoppling bör med fördel sitta nära komponenten den ska avkoppla.
Tror du läst av fel värde på din keramiska kondensator.
102 betyder 1nF, 103 10nF osv.
102 betyder 1nF, 103 10nF osv.
- Magnus_K
- EF Sponsor
@MiaM: Hade detta i bakhuvudet men hade för mig att det bara rörde sig om några pF. Klantigt att aldrig överväga att kolla upp det på riktigt...
@4kTRB: Trodde du hade slått huvudet på spiken men är "rädd" att jag har tagit rätt. Jag köpte dessa från eBay och har också utgått efter listan som säljaren gjort (urklipp nedan).
Att det sedan sitter en 103 som avkoppling och 104 som "C" vågar jag lova då jag trippelkollat detta.
God tanke dock!!
@4kTRB: Trodde du hade slått huvudet på spiken men är "rädd" att jag har tagit rätt. Jag köpte dessa från eBay och har också utgått efter listan som säljaren gjort (urklipp nedan).
Att det sedan sitter en 103 som avkoppling och 104 som "C" vågar jag lova då jag trippelkollat detta.
God tanke dock!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Vi kör vidare!
Testade 10 st keramiska på plats C med samma värde. Enligt beräkningarna skulle frekvensen bli 1036Hz. Jag mätte upp det till allt mellan 1136 och 1470 Hz, med andra ord precis värdelöst.
Gjorde även mätningarna du nämnde Protte och trekantsvågen mellan 2 och 6 stämde rätt bra. Mellan 1,4V och 3,2V, detta med 5V verifierat på matningen. Trekantsvågen börjar alltså lite för lågt men vänder spot-on.
Det som förundrar mig mest var mätningen på pinne 5, provade både med och utan avkoppling och varje mätning blev 2,8V, borde alltså vara kring 3,2V.
Kan något av detta påverka frekvensen? Kan det påverka att lägga på en liten belastning? Funderar på ett 270R seriemotstånd vid utgången för att få ~20mA genom IC:n.
Funder hela tiden om det kan vara mitt skop men varje gång jag kontrollmäter det mot kalibreringspunkten så är det spot-on.
Testade 10 st keramiska på plats C med samma värde. Enligt beräkningarna skulle frekvensen bli 1036Hz. Jag mätte upp det till allt mellan 1136 och 1470 Hz, med andra ord precis värdelöst.
Gjorde även mätningarna du nämnde Protte och trekantsvågen mellan 2 och 6 stämde rätt bra. Mellan 1,4V och 3,2V, detta med 5V verifierat på matningen. Trekantsvågen börjar alltså lite för lågt men vänder spot-on.
Det som förundrar mig mest var mätningen på pinne 5, provade både med och utan avkoppling och varje mätning blev 2,8V, borde alltså vara kring 3,2V.
Kan något av detta påverka frekvensen? Kan det påverka att lägga på en liten belastning? Funderar på ett 270R seriemotstånd vid utgången för att få ~20mA genom IC:n.
Funder hela tiden om det kan vara mitt skop men varje gång jag kontrollmäter det mot kalibreringspunkten så är det spot-on.
Billiga/enkla keramiska kondingar kan ha ett ganska bredd tolleransområde.
Ta t.ex några 100 nF kondingar från ELFA:
65-656-59, 100 nF -20% - +80%, 0:58 /st.
65-772-93, 100 nF +/- 10% 2:38 /st.
65-460-06, 100 nF +/- 1%. 20:- /st.
De man köper som satser från Kina liknar nog den första.
För timingändamål använder man kanske den sista...
Ta t.ex några 100 nF kondingar från ELFA:
65-656-59, 100 nF -20% - +80%, 0:58 /st.
65-772-93, 100 nF +/- 10% 2:38 /st.
65-460-06, 100 nF +/- 1%. 20:- /st.
De man köper som satser från Kina liknar nog den första.
För timingändamål använder man kanske den sista...
jo det beror ju på vad man ska ha dem till, för avkoppling duger det ju i allmänhet. Annars för man mäta upp dem om det är nogrannare, det funkar ju i hobby sammanhang.
Så är det ju. Min poäng var att den variation som Magnus_K ser inte alls
behöver vara oväntad med de komponenter som används...
behöver vara oväntad med de komponenter som används...
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ja ni har säkert precis rätt, båda två. Om det här skulle vara timingkritiskt så skulle man ju inte välja en konding med de toleranser jag antagligen köpt, 80% (!), jösses...
Snällt av dig att göra sammanställningen sodjan.
Nåja, det har varit fruktansvärt lärorikt i alla fall! Skitkul att meka lite med en 555'a!
EDIT: Belastningen gjorde ingen skilllnad.
Snällt av dig att göra sammanställningen sodjan.
Nåja, det har varit fruktansvärt lärorikt i alla fall! Skitkul att meka lite med en 555'a!
EDIT: Belastningen gjorde ingen skilllnad.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Tänkte bara posta en sista bild med kommentar.
Skulle ändå beställa lite från ELFA så jag tänkte; va fasen, jag måste bara se det här med egna ögon för att sluta fundera.
Valet av lågtoleranskonding hamnade på exakt den du skrev sodjan (tack för det!) och med den monterad så blev resultatet som nedan.
Kalkylerna säger att en cycle ska ta 2,075 ms och här är en bild med 0,5 ms/DIV. Tror inte jag kan mäta så mycket bättre. Dock får man ju inte glömma det MiaM har varit inne på med kapcitansen i labbdäcket samt att det är ju faktiskt fortfarande 1% tolerans på kondingen.
Så, nu känner jag mig nöjd! Tack alla hjälpsamma!
Ps. Kikade nyligen på EEVblog där han visar hur spänning påverkar kapacitansen i vissa keramiska kondingar. I alla fall jag tyckte det var väldigt intressant. Länk_till_klippet Ds.
Skulle ändå beställa lite från ELFA så jag tänkte; va fasen, jag måste bara se det här med egna ögon för att sluta fundera.
Valet av lågtoleranskonding hamnade på exakt den du skrev sodjan (tack för det!) och med den monterad så blev resultatet som nedan.
Kalkylerna säger att en cycle ska ta 2,075 ms och här är en bild med 0,5 ms/DIV. Tror inte jag kan mäta så mycket bättre. Dock får man ju inte glömma det MiaM har varit inne på med kapcitansen i labbdäcket samt att det är ju faktiskt fortfarande 1% tolerans på kondingen.
Så, nu känner jag mig nöjd! Tack alla hjälpsamma!
Ps. Kikade nyligen på EEVblog där han visar hur spänning påverkar kapacitansen i vissa keramiska kondingar. I alla fall jag tyckte det var väldigt intressant. Länk_till_klippet Ds.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.