Finn 555 fel
- Magnus_K
- EF Sponsor
Finn 555 fel
Ibland tappar man modet men då får man koppla in eliten!
Sitter och leker lite med en 7555'a och blir inte riktigt klok, som vanligt.
Enligt beräkningar med R1 = 10kΩ, R2 = 10kΩ och C = 100nF så ska den oscillera med en frekvens av ca 480Hz, alltså ca 2ms per cykel.
Med tanke på att varken resistorerna eller kermamikkondingarna jag nyttjar har speciellt låg tolerans så tar jag den exakt frekvensen med en nypa salt men att mäta upp den dubbla frekvensen går jag inte med på.
Nedan är en bild på uppkopplingen, displayen och hur jag har ställt in oscilloskopet. Ser ni något fel?
Måste tillägga att jag är en verklig nybörjare med oscilloskop så att ens få upp en fyrkantsvåg är en bedrift för mig.
Sitter och leker lite med en 7555'a och blir inte riktigt klok, som vanligt.
Enligt beräkningar med R1 = 10kΩ, R2 = 10kΩ och C = 100nF så ska den oscillera med en frekvens av ca 480Hz, alltså ca 2ms per cykel.
Med tanke på att varken resistorerna eller kermamikkondingarna jag nyttjar har speciellt låg tolerans så tar jag den exakt frekvensen med en nypa salt men att mäta upp den dubbla frekvensen går jag inte med på.
Nedan är en bild på uppkopplingen, displayen och hur jag har ställt in oscilloskopet. Ser ni något fel?
Måste tillägga att jag är en verklig nybörjare med oscilloskop så att ens få upp en fyrkantsvåg är en bedrift för mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: Finn 555 fel
Felsökte vidare utan framgång.
Bytte ut C samt den lilla avkopplingen (?) mellan pinne 5 och jord i förhoppning om att någon av dom var defekt. Tyvärr ingen skillnad.
Lite klyven också över spänningen; med AMPL/DIV inställd på 0,5V så borde väl fyrkanten gå över 10 rutor då jag har 5VDC som inspänning till 7555:an? Vad jag kan tyda så har jag bara 0,5V ut...
Jag är förlorad. Mäter 3,2VDC ut från pinne 3 med Fluken.
Kan det ställa till det att jag matar med en switchad adapter tro?
Bytte ut C samt den lilla avkopplingen (?) mellan pinne 5 och jord i förhoppning om att någon av dom var defekt. Tyvärr ingen skillnad.
Lite klyven också över spänningen; med AMPL/DIV inställd på 0,5V så borde väl fyrkanten gå över 10 rutor då jag har 5VDC som inspänning till 7555:an? Vad jag kan tyda så har jag bara 0,5V ut...
Jag är förlorad. Mäter 3,2VDC ut från pinne 3 med Fluken.
Kan det ställa till det att jag matar med en switchad adapter tro?
Låter som du har en 10x-prob, en inställning någonstans, iaf på digitalskåp. (för 0.5V - 5V problematiken då).
Du har ingen garanterat känd signal du kan mäta på och kolla så det inte är nått vajsing på tidsinställningarna i skåpet?
Brukar finnas en "analog"-inställningsratt inuti "steg"-ratten som för "nollad" ska vara i sin ena ända.
MVH: Mikael
Du har ingen garanterat känd signal du kan mäta på och kolla så det inte är nått vajsing på tidsinställningarna i skåpet?
Brukar finnas en "analog"-inställningsratt inuti "steg"-ratten som för "nollad" ska vara i sin ena ända.
MVH: Mikael
Det finns en probtest-utgång på oscilloskopet (oftast under skärmen) med en känd signal. Används för att kalibrera proben, men kan även användas till att få ett hum om inställningarna på oscilloskopet.
/// Marcus
/// Marcus
Nej den sitter uppe till vänster på bilden. Det står 1,2V jag förutsätter att det är 50Hz.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Tack för era svar!
Japp, det fanns en kalibreringspunkt fram på skopet. Det syns längst upp till vänster på min tredje bild.
Enligt manualen är det 1,2V och 2kHz.
Jag mätte upp det till 0,12V och ganska pinsamt när man hittar ett ganska dolt litet skjutreglage på proben som heter " 1X - 10X", ni kan ju gissa hur den stod!
Tack för det!
Vet inte om jag ska skratta eller gråta men jag mätte också upp kalibreringen till 2kHz (0,5ms/cykel). Alltså ligger felet på min labbplatta.
Ska se över min koppling och mäta upp allt igen.
Japp, det fanns en kalibreringspunkt fram på skopet. Det syns längst upp till vänster på min tredje bild.
Enligt manualen är det 1,2V och 2kHz.
Jag mätte upp det till 0,12V och ganska pinsamt när man hittar ett ganska dolt litet skjutreglage på proben som heter " 1X - 10X", ni kan ju gissa hur den stod!
Vet inte om jag ska skratta eller gråta men jag mätte också upp kalibreringen till 2kHz (0,5ms/cykel). Alltså ligger felet på min labbplatta.
Ska se över min koppling och mäta upp allt igen.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ah, du hann emellan danei. Så här står det i manualen:
Då var jag ute och cyklade när det gällde frekvensen. Men nu vet du i alla fall hur skopet mäter.
Nu är det kanske inte så viktigt än, men jag har för mig det fanns flera anledningar att köra med 10x istället för 1x.
Det har för mig känts mer naturligt att köra prob:ar i 1x-mode, men tror den drygröstade killen på eevblog pratade om varför 10x är bättre....
http://www.eevblog.com/forum/blog/eevbl ... -revealed/
MVH. Mikael
Det har för mig känts mer naturligt att köra prob:ar i 1x-mode, men tror den drygröstade killen på eevblog pratade om varför 10x är bättre....
http://www.eevblog.com/forum/blog/eevbl ... -revealed/
MVH. Mikael
- Magnus_K
- EF Sponsor
@danei: Precis! Det är så fruktansvärt lärorikt det här. Ska ta och märka upp kalibreringsporten med frekvensen också, dock hade 50Hz varit mycket lättare att komma ihåg!
@adent: Den ska jag kolla på. Den där Dave är rätt frän men jag blir lite trött i skallen av rösten men i små portioner går det bra.
Vidare felsökning så skiftade jag till ett annat värde på C med samma resultat, dubbla frekvensen. Provade en ny 7555 utan framgång. Gav min adapter till jycken för att gnaga på och trodde i min envishet att mitt gamla labbagg skulle göra underverk men inte då. Hund vs Husse 1-0.
Nej, vad som skulle bli en lite snabb verifikation om att jag kunde få till önskad frekvens och duty cycle på 555'an visade sig bli ett världsproblem för Magnus.
Åter till detta när det är fred på jorden.
@adent: Den ska jag kolla på. Den där Dave är rätt frän men jag blir lite trött i skallen av rösten men i små portioner går det bra.
Vidare felsökning så skiftade jag till ett annat värde på C med samma resultat, dubbla frekvensen. Provade en ny 7555 utan framgång. Gav min adapter till jycken för att gnaga på och trodde i min envishet att mitt gamla labbagg skulle göra underverk men inte då. Hund vs Husse 1-0.
Nej, vad som skulle bli en lite snabb verifikation om att jag kunde få till önskad frekvens och duty cycle på 555'an visade sig bli ett världsproblem för Magnus.
Åter till detta när det är fred på jorden.
ICM7555 har en ANNAN uträkning av tider än en "ursprunglig" 555! Med samma komponentvärden ger en ICM7555 den dubbla frekvens...
Kör alltid i 10x läge för att inte påverka kretsen i onödan, lär dig att räkna om i huvudet.
- Magnus_K
- EF Sponsor
@Icecap: Jag blir så fruktansvärt glad om du har rätt men då måste jag få be om lite assistans för att bekräfta detta.
I databladet för min ICM7555IPAZ så tycker jag mig ha kopplat enligt fig 2B på sidan 6 vilket ska vara "Alternate astable configuration".
Enligt detta så ska jag räkna frekvensen enligt den här ekvationen:
Om jag lägger in mina värden (10k, 10k, 100nF) så får jag det till:
1,44/(10000+(2*10000))0,0000001
vidare
1,44/30000*0,0000001
vidare
1,44/0,003
vilket blir
480Hz, alltså ca 2ms per cykel
Vad jag förstår så är det också precis så här man räknar på en icke CMOS 555'a?
Snälla, säg att jag har fel.
@RoPa: Jag ska ta en kik på Dave ikväll men det du säger tar jag åt mig. Inte direkt svårt att räkna om så länge man vet varför värdet som visas är 10ggr mindre än verkligt, vilket jag inte hade en aning om innan...
I databladet för min ICM7555IPAZ så tycker jag mig ha kopplat enligt fig 2B på sidan 6 vilket ska vara "Alternate astable configuration".
Enligt detta så ska jag räkna frekvensen enligt den här ekvationen:
Om jag lägger in mina värden (10k, 10k, 100nF) så får jag det till:
1,44/(10000+(2*10000))0,0000001
vidare
1,44/30000*0,0000001
vidare
1,44/0,003
vilket blir
480Hz, alltså ca 2ms per cykel
Vad jag förstår så är det också precis så här man räknar på en icke CMOS 555'a?
Snälla, säg att jag har fel.
@RoPa: Jag ska ta en kik på Dave ikväll men det du säger tar jag åt mig. Inte direkt svårt att räkna om så länge man vet varför värdet som visas är 10ggr mindre än verkligt, vilket jag inte hade en aning om innan...
Enl. databladet är det ju formeln och jag får samma resultat. Men jag kan inte låta bli att undra om pinne 5 är avkopplad?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Jo det är den. Provat både med och utan. Du kan se den i första bilden i mitt första inlägg. Jag satte en 10nF där... Är det för mycket kapacitans tro?