UPS:en låter för mycket. Finns det tysta som är snabba?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Dunderklumpen

UPS:en låter för mycket. Finns det tysta som är snabba?

Inlägg av Dunderklumpen »

Hej!
Vi behövde en UPS till en stationär dator på jobbet och jag kollade med batterielektronik och de föreslog en on-line-UPS som är helt avbrottsfri vid strömavbrott. Enklare UPS:er kan visst ge några millisekunders avbrott.

Modellen, EA902-II-S 2000 VA, ligger inte ute på deras hemsida men kan ses här:
http://apacelli.com/uninterruptible-pow ... st-ea902/

Vi betalade 5200 kr. Vad vi inte visste var att den här UPS:en låter mycket. Fläkten går konstant i och med att det är en on-line-modell. Att bygga in den i en låda gillas inte av dem som ska använda datorn/UPS:en.

Jag kollade också med ett annat storföretag som har en stor del av världsmarknaden, Eaton eller APC kanske, och de rekommenderade också on-line. Priset blev då en bit över 10.000 kr.

Frågan är, måste vi ha en UPS som låter? En enklare UPS har ingen fläkt men då kan det bli ett litet avbrott på några millisekunder när den kopplar över till batteriet. UPS:en ska bara leverera upp till ca 1 kW under säg 10 minuter. Och så behöver den vara tyst. Och så får datorn inte stanna när det blir strömavbrott. Vilken UPS ska man välja?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: UPS:en låter för mycket. Finns det tysta som är snabba?

Inlägg av FormerMazda »

Avbrottet vid växling är nog inget du behöver oroa dig för. För mig stannar inga datorer eller liknande när min UPS tar över.
Däremot är väl skydden bättre mot skit på nätet i en online.

Men här är en radikal idé: skarvsladd. Ställ den där den inte stör.
Dunderklumpen

Men här är en radikal idé: skarvsladd. Ställ den där den inte stör.
Jo vi har pratat om det också men i.o.m.a. det är ett nyköp så vill den som betalar (inte jag) att det ska bli rätt från början. Men bra att datorerna inte stannar. Vad har du för UPS?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

En gammal som gatan APC ups. Smart ups 600VA tror jag den heter.
Matar en dator, tv, fiber, router och allt sånt. Märks inget på något när den slår om.
Detta då de sakerna ju har nätagg som i regel klarar små duttar i spänningen.
Dunderklumpen

Ja, smart, det är ju likspänning ut från nätaggen så de hinner mata lite via glättningskondensatorerna om det blir en dutt i nätspänningen. Vi får nog gå ner till en sån variant som inte har fläkt vid tomgång. Det blir Offline/standby eller Line-interactive då. Antar att en Line-interactive är att föredra. De verkar ha bättre regleringsfunktoiner än en standbyenhet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vi har en APC Back-UPS 1500 på kontoret som driver en dator, ett par switchar, router, en NAS och lite annat, har aldrig varit så att det ens märkts att den byter över till batteri, allt bara rullar på.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Är inte det hela tanken med UPS:er (även billiga :humm:) Om vi vänder på frågan; har någon hittat en batteribackup som faktiskt stänger ner inkopplad utrustning vid byte till batteridrift..?
Dunderklumpen

Är inte det hela tanken med UPS:er (även billiga :humm:) Om vi vänder på frågan; har någon hittat en batteribackup som faktiskt stänger ner inkopplad utrustning vid byte till batteridrift..?
Jovisst är det så :) Men de enkla har en överkopplingstid på ett antal millisekunder medan en onlinemodell är helt avbrottsfri. En del utrustning tål inte minsta lilla millisekunds avbrott och då blir on-line-modell nödvändig om jag har förstått det hela rätt. Men jag hade inte koll på att en vanlig arbetsdator var så pass okänslig att den klarar de där millisekunderna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Uninterrup ... chnologies

Och så verkar det vara så att det faktiskt finns batteribackuper som stänger ner inkopplad utrustning vid byte till batteridrift, men gör det på ett kontrollerat sätt. Typ som att stänga av datorn "snällt" istället för att dra ur nätsladden. Båda stänger, men datorn blir inte glad av den andra varianten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har ofta flyttat onlineupser till utrymmen där dom inte stör, det är ju billigaste kösningen nu när ni redan köpt in en bra ups. Be elektrikern dra en kabel och sätta uttag i ena änden och intag i andra änden.
Dunderklumpen

Be elektrikern dra en kabel och sätta uttag i ena änden och intag i andra änden.
Det är en bra idé. Problemet kommer när vi ska flytta runt datorn för att vi är trångbodda och behöver stuva om i lokalerna o flytta kontorsplatser hyggligt ofta. Men jag ska absolut ta med idén i beräkningen.
Väntar på ett förslag från leverantören av den nuvarande ups:en och ett förslag från APC också. Den där smart ups 1500 va från apc verkar vara en lämplig kandidat. Oftast tyst, fläkt när den laddar. Låter som en bra kompromiss.
Dunderklumpen

Batterielektronik ville inte ta tillbaka UPS:en för mer än 25% av ordervärdet så vi hittade en annan användning för den istället. Nu ska vi köpa en tyst istället och APC ligger bra till.
Dunderklumpen

Hej igen!
Nu har sommaren gått och vi sålde UPS:en till en grannavdelning som inte behövde en tyst. Dags att köpa igen alltså... APC smart UPS 1500 eller SMT2200i. Databladet anger 45 dB ljudnivå men APC vet inte själva om det är 45 dB hela tiden eller 45 dB bara ibland när batterierna laddar.

Någon som har erfarenhet av en sån UPS?
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

Jag har en APC Smart UPS 1400 och en 1500 i drift.

Fläktarna går enbart vid batteridrift samt några minuter efter nätbortfall då den fortfarande är varm.
annars bara lite svagt svagt brum från trafon, inget man stör sig på om man inte har den brevid huvudkudden på nätterna :D

Edit:

Har även en Smart UPS 1000, den saknar fläkt helt!

Kanske även ska nämnas att dessa är inga On-Line UPSér, utan switchar mellan nät/bat drift med reläer.
Dock inget som är ett problem med vanliga datorer/servrar/nätverksutrustning mm....
ska man däremot belasta med känslig mät/styr utrustning eller tex sjukhusgrejer kanske On-Line är att rekommendera
Dunderklumpen

Tack för svaret! Det får bli en 1500 eller en 2200 då.
Skriv svar