Har gjort en hand i trä som kan röra sig exakt som en mänsklig hand, Men det fattas 27-30 muskler =/
Det som jag kommer på är ju nå slags slangar som innehåller Luft/olja som pumpas in/ur något slags små behållare som kan utvidgas.
Men skulle man kunna göra en muskel som fungerar som en mänsklig muskel t.ex något geggigt matrial med någon procent järn så när man skickar en stöt drar den ihop sig, Eller finns det en enklare väg? eller är det luft/olja som gäller?
Billigast är servon. Är du snål kan du köpa dom för 100kr/st. Men du ska styra dom oxå så en eller flera PIC måste du har. Troligen även servo-drivers för att det är så många.´
Som billigas 27 x 100 plus ca 500kr ... 3200kr.
hydralik/penumatik är troligen bara dubbelt upp om man använder dela från LEGO eller svarvar egna.
Visst finns det "muskel motorer", men då kanske dom går på 5000kr/st...
Jag tror nog att servon är det mest realistiska alternativet. Annars är det nog hyralulik som gäller. Men det lär bli både dyrare och svårare att få att funka. Läs gärna regletråden. Den ligger under katagorin forumet.
om servon inte klarar det vet jag inte om du kan hitta något bättre i den storleken du pratar om. Jag kan ju ha fel men ett standard servo klarar ju 3kg/cm och det är nog svårt att komma upp i dom krafterna med såpass liten hydraulik.
Går du hydralik/pneumatik/minnestråd(eller vad det heter) -vägen så tänk på att du då också måste ha någon form av vinkelgivare för varje led för att veta vilken utslag du har. Med ett färdigt servo (som jag iofs håller med om är himla tråkigt) så är den biten klar, så länge servo'na hänger med.