Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Hur gick det med detta?
Mitt förslag är att du provar med ett labbaggregat vilken spänning som ger noll, halv respektive full tank vid några olika temperaturer, t.ex. inomhus, i kylskåpet och i frysboxen.
Nästa steg som är jobbigare är att prova hur tankgivaren fungerar när det är olika utomhustemperaturer. Det blir ju genast jobbigare, jag antar att du inte är sugen på att skruva loss tanken från bilen och prova att ha den inomhus, i kylen respektive i frysen med tom/halv/full tank...
En variant för att mäta upp det här är att ställa bilen strax invid huset och dra en lååång förlängningskabel till bilens tankgivare, så att du kan ha instrumentet och variabelt nätagg inne i huset, och på så vis prova att ha instrumentet i inomhustemp, i kylen respektive i frysen vid ett antal olika utomhustemperaturer. För en sånhär övning så bör du alltså sätta ute-givaren för en vanlig inne-ute-termometer invid tankgivaren på bilen.
Problemet med sånahär grejer är att det tar sån rackarns lång tid att testa, så egentligen vill man väl automatisera det hela på något vis.
Om du lyckas på något sätt mäta upp detta så bör det gå att bygga en spänningsstabilisator som är beroende av både temperaturen vid mätarna och temperaturen vid tankens givare.
Helst bör man väl ha två regulatorer, där en bara är beroende av temperaturen vid mätaren eftersom kylvattentemperaturgivaren givetvis har just den temperatur som den ska mäta och inte lär påverkas av omgivningen.
Att få rätt visning för kylvattentempen är alltså enklast, eftersom man inte behöver kalibrera den givaren för olika utomhustemperaturer. Det är kanske viktigast att den visar rätt?
Mitt förslag är att du provar med ett labbaggregat vilken spänning som ger noll, halv respektive full tank vid några olika temperaturer, t.ex. inomhus, i kylskåpet och i frysboxen.
Nästa steg som är jobbigare är att prova hur tankgivaren fungerar när det är olika utomhustemperaturer. Det blir ju genast jobbigare, jag antar att du inte är sugen på att skruva loss tanken från bilen och prova att ha den inomhus, i kylen respektive i frysen med tom/halv/full tank...
En variant för att mäta upp det här är att ställa bilen strax invid huset och dra en lååång förlängningskabel till bilens tankgivare, så att du kan ha instrumentet och variabelt nätagg inne i huset, och på så vis prova att ha instrumentet i inomhustemp, i kylen respektive i frysen vid ett antal olika utomhustemperaturer. För en sånhär övning så bör du alltså sätta ute-givaren för en vanlig inne-ute-termometer invid tankgivaren på bilen.
Problemet med sånahär grejer är att det tar sån rackarns lång tid att testa, så egentligen vill man väl automatisera det hela på något vis.
Om du lyckas på något sätt mäta upp detta så bör det gå att bygga en spänningsstabilisator som är beroende av både temperaturen vid mätarna och temperaturen vid tankens givare.
Helst bör man väl ha två regulatorer, där en bara är beroende av temperaturen vid mätaren eftersom kylvattentemperaturgivaren givetvis har just den temperatur som den ska mäta och inte lär påverkas av omgivningen.
Att få rätt visning för kylvattentempen är alltså enklast, eftersom man inte behöver kalibrera den givaren för olika utomhustemperaturer. Det är kanske viktigast att den visar rätt?
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Det gick inte så bra, köpte två olika spänningsregulatorer, en på 10V och en på 9V utspänning: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &q=lm2940T
När jag har den inkopplad i bilen så blir den för det första väldigt varm men har skruvat fast den mot metall så den ska få så mycket kylning som möjligt. När jag mäter den inkopplad och bilen igång så får jag ingen (synlig) spänning på utgående med någon av dom, mätarna rör på sig så något händer iaf. Behöver regulatorn 12v eller mer för att funka?
Testade den i "bänk" men min trafo som ska ge 12V DC ger 21V utan belastning så regulatorerna gav 13 resp 14V ut?? Spänningsregulatorerna ska väl ge 9 resp 10 volt oavsett inspänning, iaf upp till 26V om jag fattat det rätt.
Får väl satsa på en reglerbar regulator. Men en sak är anmärkningsvärd och det är att jag får inte ens 12V på den positiva sidan på spänningsregulatorn när den är inkopplad i bilen och motorn är igång. Jag har väl så dåligt elsystem så det är väl så mycket spänningsfall fram till instrumentet, har något över 11 volt bara, generatorn laddar det har jag kollat. Ska fixa med bättre matning fram till instrumenteringen så kanske det funkar bättre sen, ska besikta bilen om ngr dagar och jag får ut och provköra så motorn blir riktigt varm så´jag ser om tempmätaren visar någotsånär rätt, nu går tempmätaren upp lite när jag sätter på tändningen, tankmätarnålen rör sig en aning men inte ens upp till reserven, har tom tank nu så det är svårt att säga, ska tanka upp den imorrn så får vi se, ska hälla i halv tank ca 30L och utgå därifrån.
När jag har den inkopplad i bilen så blir den för det första väldigt varm men har skruvat fast den mot metall så den ska få så mycket kylning som möjligt. När jag mäter den inkopplad och bilen igång så får jag ingen (synlig) spänning på utgående med någon av dom, mätarna rör på sig så något händer iaf. Behöver regulatorn 12v eller mer för att funka?
Testade den i "bänk" men min trafo som ska ge 12V DC ger 21V utan belastning så regulatorerna gav 13 resp 14V ut?? Spänningsregulatorerna ska väl ge 9 resp 10 volt oavsett inspänning, iaf upp till 26V om jag fattat det rätt.
Får väl satsa på en reglerbar regulator. Men en sak är anmärkningsvärd och det är att jag får inte ens 12V på den positiva sidan på spänningsregulatorn när den är inkopplad i bilen och motorn är igång. Jag har väl så dåligt elsystem så det är väl så mycket spänningsfall fram till instrumentet, har något över 11 volt bara, generatorn laddar det har jag kollat. Ska fixa med bättre matning fram till instrumenteringen så kanske det funkar bättre sen, ska besikta bilen om ngr dagar och jag får ut och provköra så motorn blir riktigt varm så´jag ser om tempmätaren visar någotsånär rätt, nu går tempmätaren upp lite när jag sätter på tändningen, tankmätarnålen rör sig en aning men inte ens upp till reserven, har tom tank nu så det är svårt att säga, ska tanka upp den imorrn så får vi se, ska hälla i halv tank ca 30L och utgå därifrån.
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Synd att det strulade.
Har du kopplat in kondensatorer enligt exempliet i pdf'en som finns på Elfa-sidan?
Utan dessa kondensatorer så kan vissa regulatortyper självsvänga och bli rätt varm samtidigt som en vanlig multimeter kan ge konstig visning om man spänningsmäter samt att utspänningen givetvis också blir felaktig.
Med 9 eller 10V ut så får du vid 14V in en värmeutveckling om 4-5W vid 1A last, och vid 11V in så får du 1-2W vid 1A last. (14V = ungefär full fart på laddningen, 11 = ungefär nästan urladdat batteri utan laddning igång). (Jag vet inte hur mycket ström instrumenten drar).
Har du kopplat in kondensatorer enligt exempliet i pdf'en som finns på Elfa-sidan?
Utan dessa kondensatorer så kan vissa regulatortyper självsvänga och bli rätt varm samtidigt som en vanlig multimeter kan ge konstig visning om man spänningsmäter samt att utspänningen givetvis också blir felaktig.
Med 9 eller 10V ut så får du vid 14V in en värmeutveckling om 4-5W vid 1A last, och vid 11V in så får du 1-2W vid 1A last. (14V = ungefär full fart på laddningen, 11 = ungefär nästan urladdat batteri utan laddning igång). (Jag vet inte hur mycket ström instrumenten drar).
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Om jag nu vill satsa på en reglerbar regulator, vilken ska jag ha?
Och jag skulle vilja ha hjälp med ett enkelt schema om jag ska ha in kondensatorer på den fasta regulatorn, är ju inte elektriker även om jag klarar bilel så fixar jag inte elektronik. Vad för kondensator ska jag ha?
Det var inte så enkelt som exemplet med Volvon från Kalifornien:http://www.k-jet.org/articles/projects/ ... egulators/
Mina mätare funkar med den gamla regulatorn men bara sporadiskt och tar man av locket på regulatorn förstår man varför, så fort det blir varmt lägger den av om den nu funkar alls i år.
Och jag skulle vilja ha hjälp med ett enkelt schema om jag ska ha in kondensatorer på den fasta regulatorn, är ju inte elektriker även om jag klarar bilel så fixar jag inte elektronik. Vad för kondensator ska jag ha?
Det var inte så enkelt som exemplet med Volvon från Kalifornien:http://www.k-jet.org/articles/projects/ ... egulators/
Mina mätare funkar med den gamla regulatorn men bara sporadiskt och tar man av locket på regulatorn förstår man varför, så fort det blir varmt lägger den av om den nu funkar alls i år.
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Du bör nog kolla över den lösning du har nu, så att du har en ide om varför den inte funkar innan du testar nästa lösning. Hur mycket ström drar prylarna? Vet du det?
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Kan nog inte kolla hur mycket ström mätarna drar med min enkla multimeter, får nog införskaffa en bättre. Men vet att temp och tankgivare funkar iaf. Ska sätta på originalregulatorn och mäta vad den ger ut idag nu när det blivit lite svalare ute.
Någon som vet hur man kan mäta hur mycket ström mätarna drar med en enkel multimeter typ biltema eller på ngt annat sätt?
Ska även åka och tanka upp bilen, första provturen på över ett år då får jag bättre koll på grejorna. Lite jobbigt att ha instrumentet inkopplat och samtidigt mäta då kablarna är lite korta men det går, ännu jobbigare att få det på plats riktigt igen så har ingen lust att skruva dit och loss hela tiden.
Någon som vet hur man kan mäta hur mycket ström mätarna drar med en enkel multimeter typ biltema eller på ngt annat sätt?
Ska även åka och tanka upp bilen, första provturen på över ett år då får jag bättre koll på grejorna. Lite jobbigt att ha instrumentet inkopplat och samtidigt mäta då kablarna är lite korta men det går, ännu jobbigare att få det på plats riktigt igen så har ingen lust att skruva dit och loss hela tiden.
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Man sätter matsladdarna i hålen för 10A mätområdet. Sedan sätter man vredet på mätläget 10A dc och kopplat multimetern i serie med lasten. Jag har nog inte sett någon multimeter som inte klarar det.
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Ok, det ska jag testa. Skruvade precis dit panelen med mätarna, synd att jag inte hann läsa ditt inlägg innan. Jag fick iaf mätt originalregulatorn och den gav 7,7 volt ut vid 12v in vid 20 grader om nu temperaturen spelar ngn roll. Sen när den/det blir varmare lägger den ju av som sagt. Tar loss mätarhuset när jag fått tag på en regulator som ger 7 volt resp en som ska ge 8 volt ut och testar med det, de ska ju inte vara temperaturkänsliga. Nu sitter originalet där och ska precis starta upp bilen och ut och provköra samt tanka upp den.
Jag har nog gjort ngt fel eftersom spänningsregulatorn jag satte dit blev så varm, den ska ju göra jobbet oavsett temperatur i bilen om jag kopplar rätt. Vänsterledaren till 12v när tändningen är på och högerledaren till jord och mitten ska mata mätarna.
Testade 10v regulatorn direkt på bilbatteriet och den blev så varm så jag tror den brann upp, vad har jag gjort fel? Allt troligen!
Jag har nog gjort ngt fel eftersom spänningsregulatorn jag satte dit blev så varm, den ska ju göra jobbet oavsett temperatur i bilen om jag kopplar rätt. Vänsterledaren till 12v när tändningen är på och högerledaren till jord och mitten ska mata mätarna.
Testade 10v regulatorn direkt på bilbatteriet och den blev så varm så jag tror den brann upp, vad har jag gjort fel? Allt troligen!
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Hmmm??
Vänsterpinnen = +12V
Mittpinnen = jord/chassie
Högerpinnen = till mätarna
Vänsterpinnen = +12V
Mittpinnen = jord/chassie
Högerpinnen = till mätarna
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Om du jordat högerpinnen så kör regulatorn så mycket den orkar rakt mot en kortslutning, men den överlever förhoppningsvis tack vare överhettningsskydd + strömbegränsning. (Jag gissar bara på just den här regulatorn, de flesta regulatorer brukar vara sådana).
Det vanliga är också att mittenpinnen är ihopkopplad med kylningen.
Det vanliga är också att mittenpinnen är ihopkopplad med kylningen.
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Hmmm, så var det ja
Nu känner jag mig lite dum men schemat jag tittade på visade så.
Nu kanske jag kan få det att funka men behöver ändå köpa en regulator på 7 resp 8 volt.

Nu kanske jag kan få det att funka men behöver ändå köpa en regulator på 7 resp 8 volt.
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Jag misstänkte att det var någon kortslutning med din beskrivning. Så bra att du hittade den.
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Fick in handen under panelen så jag slapp skruva loss instrumenthuset och tog loss originalregulatorn och kopplade in 9 volt regulatorn (som ju redan satt där) enligt era anvisningar och det verka funka bra. Tempmätaren visar riktigt och tankmätaren visar ju iaf att det är bensin i nu även om den kanske inte visar helt rätt, visar nog lite för låg nivå mot den verkliga.
Instrumenten är av den tröga typen och det tar några minuter innan tankmätaren/visarnålen går upp till den nivån den vill visa.
Nu sitter det ju som sagt en 9 volt regulator där, vad händer med instrumenten om jag testar en 7 rsp 8 volt regulator, tänker att det är logiskt att visarnålarna visar mindre med lägre spänning? Ska testa om 10 voltregulatorn höll för min omilda behandling nu när jag vet hur det ska kopplas
Här håller man på med mycket elektriskt i bilar och kan inte ens koppla tre trådar rätt, känns ganska dumt men kopplade enligt ngt schema som kom upp tidigare i tråden.
Instrumenten är av den tröga typen och det tar några minuter innan tankmätaren/visarnålen går upp till den nivån den vill visa.
Nu sitter det ju som sagt en 9 volt regulator där, vad händer med instrumenten om jag testar en 7 rsp 8 volt regulator, tänker att det är logiskt att visarnålarna visar mindre med lägre spänning? Ska testa om 10 voltregulatorn höll för min omilda behandling nu när jag vet hur det ska kopplas

Här håller man på med mycket elektriskt i bilar och kan inte ens koppla tre trådar rätt, känns ganska dumt men kopplade enligt ngt schema som kom upp tidigare i tråden.
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Ja, lägre spänning = lägre utslag på mätarna, högre spänning = högre utslag på mätarna. (Det förutsätter att mätarna står på "minsta" när allt är avstängt. Om man stöter på mätare som står på "högsta" när allt är avstängt så blir det tvärt om).
Det kluriga är ju temperaturberoendet hos tankgivaren (om det nu finns nåt sånt). Du får helt enkelt prova att t.ex. parkera bilen när det är gassande sommarvärme och t.ex. ta kort på tankmätaren då, och sen ställa väckarklockan på 05 på morgonen (eller när det nu är som kallast), gå ut och slå på nyckeln så mätarn går igång och se vad mätaren visar då. Eller på vintern kan du testa vad mätaren visar dels precis när du rullat in en kall bil i varmgarage, och dels vad den visar när bilen stått i garaget.
Tempmätaren lär ju bara styras av just vattentempen, så om du väl bestämt dig för vilken regulator du ska ha så borde det gå rätt bra att kalibrera mätaren (typ mät vattentempen med nån känd termometer och jämför med vad mätaren visar). Dessutom räcker det ju oftast att veta vad som är normal visning på tempmätaren, går den högre vet man ju nästan säkert att det antingen redan kokar eller är påväg att koka...
Det kluriga är ju temperaturberoendet hos tankgivaren (om det nu finns nåt sånt). Du får helt enkelt prova att t.ex. parkera bilen när det är gassande sommarvärme och t.ex. ta kort på tankmätaren då, och sen ställa väckarklockan på 05 på morgonen (eller när det nu är som kallast), gå ut och slå på nyckeln så mätarn går igång och se vad mätaren visar då. Eller på vintern kan du testa vad mätaren visar dels precis när du rullat in en kall bil i varmgarage, och dels vad den visar när bilen stått i garaget.
Tempmätaren lär ju bara styras av just vattentempen, så om du väl bestämt dig för vilken regulator du ska ha så borde det gå rätt bra att kalibrera mätaren (typ mät vattentempen med nån känd termometer och jämför med vad mätaren visar). Dessutom räcker det ju oftast att veta vad som är normal visning på tempmätaren, går den högre vet man ju nästan säkert att det antingen redan kokar eller är påväg att koka...
Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare
Ja dessa mätare försvinner ner till "noll" när tändningen är avslagen.
Jaså tankgivaren är oxå tempberoende? Ska kolla som du skriver vid olika temperaturer, men som det är nu har jag ju lite koll på läget, förut så sjönk mätarna som ett blysänke i en svart sjö så fort det blev varmt i kupén och det gick inte att lita på dom alls. Nu verkar det vara ganska stabilt med den nya regulatorn.
Får väl utvärdera och hålla koll ett tag nu då, lättaste sättet om man inte vill koppla instrumenten som föreslagits förut i tråden.
Tack för all hjälp, utan er hade jag inte klarat det
Jaså tankgivaren är oxå tempberoende? Ska kolla som du skriver vid olika temperaturer, men som det är nu har jag ju lite koll på läget, förut så sjönk mätarna som ett blysänke i en svart sjö så fort det blev varmt i kupén och det gick inte att lita på dom alls. Nu verkar det vara ganska stabilt med den nya regulatorn.
Får väl utvärdera och hålla koll ett tag nu då, lättaste sättet om man inte vill koppla instrumenten som föreslagits förut i tråden.
Tack för all hjälp, utan er hade jag inte klarat det
