Jag köpte billigt en Lka 180 Esab som trådmatningen strulade på, tänkte bära eller brista, kan ju vara ett simpelt fel men....
Matarmotorn snurrar fint med bilbatteri, så det lutar mot att kortet är sönder. Jag trodde att det var som förr att det fanns folk som kunde reparera kretskort,men
dom börjar tydligen bli bristvara nuförtiden,är det någon här på forumet som har haft liknande problem som jag med att försöka hitta felet på kortet.
Lite ledtrådar, när jag kopplar ur motorn och trycker in knappen på handtaget och kopplar in motorn så går motorn i gång ca ett halvt varv sen död, verkar som en uppladdad kondensator som släpper ut spänning .Om jag mäter spänningen vid motorkontakten så är den 39volt om motorn är urkopplad men efter att motorn är ikopplad med knappen ner så är det 0 volt. Jag är för dålig på elektronik för att fixa detta på egen hand fastän jag har elritning av kortet
Esab LKA 180 Trådmatningen är död.
Esab LKA 180 Trådmatningen är död.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- frownlayer
Re: Esab LKA 180 Trådmatningen är död.
Jag skulle leta efter var spänningen/strömmen till motorn kommer ifrån, alltså inte på kortet utan i svetsen, och sedan göra samma mätning. fungerar det på samma sätt(39v utan motor 0v med) så är det inte kortet som det är fel på utan transformatorn som ska förse motorn med ström. men ligger den på en konstant spänning så är det kortet som det är fel på.
Vad jag nu har testat är att åtminstone en del av kortet får nån typ av spänning för att när jag aktiverar knappen i hantaget så drar 3 fas kontaktorn och relät på kortet
och så finns det en funktion för att punktsvetsa tunnplåt genom att man ställer in en tidsintervall för korta svets fogar och den fungerar oxå
hastigheten på motorn fungerar tydligen med en puls width modulator.
Jag skall kolla och mäta transformatorn i morgon.
Här är några bilder av schemat.
och så finns det en funktion för att punktsvetsa tunnplåt genom att man ställer in en tidsintervall för korta svets fogar och den fungerar oxå
hastigheten på motorn fungerar tydligen med en puls width modulator.
Jag skall kolla och mäta transformatorn i morgon.
Här är några bilder av schemat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ok.
Jag har testat med mätaren i kväll och tror att jag hittat felet av en ren slump.
som förord, en kollega på jobbet mätte potentiometrarna och påstod att dom var i skick, så jag har inte kollat dom sedan.
Men i kväll när jag höll på att mäta så hamnade jag av misstag med fingret på mittbenet på potentiometern för trådmatningen och med ett annat finger på en annan
komponent och plötsligt började motorn gå, sen efter lite testande kom jag fram till att det var min kropp som fungerade som motstånd.
Och sedan jag tagit lös potentiometern och kollat den med mätaren konstaterade jag att mittersta benet var helt dött, så "fingers crossed" skall jag köpa ny potentiometer
i morgon, och hoppeligen är svetsen hel igen.
Jag har testat med mätaren i kväll och tror att jag hittat felet av en ren slump.
som förord, en kollega på jobbet mätte potentiometrarna och påstod att dom var i skick, så jag har inte kollat dom sedan.
Men i kväll när jag höll på att mäta så hamnade jag av misstag med fingret på mittbenet på potentiometern för trådmatningen och med ett annat finger på en annan
komponent och plötsligt började motorn gå, sen efter lite testande kom jag fram till att det var min kropp som fungerade som motstånd.
Och sedan jag tagit lös potentiometern och kollat den med mätaren konstaterade jag att mittersta benet var helt dött, så "fingers crossed" skall jag köpa ny potentiometer
i morgon, och hoppeligen är svetsen hel igen.
Fallet löst: Det var potentiometern till trådmatning som var sönder, svetsen fungerar igen.
Tack för hjälpen!!
Tack för hjälpen!!
-
limpan4all
Lita aldrig på andras mätningar eller slutsatser när man felsöker något...