Hur bygga undervattenshögtalare för musik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Hur bygga undervattenshögtalare för musik?

Inlägg av hanzibal »

Hej alla!

Jag har emellanåt funderat på att (mest för skojs skull) skaffa undervattenshögtalare att sänka ner i poolen som att man kan lyssna på musik medan man flyter eller på annat sätt har öronen under vattnet.

Jag är ute efter en högtalare och alltså inte hörlurar och har jag ställer inga höga krav på ljudkvalitet även om jag inbillar mig att det bör gå att få hyggligt ljud med undantag för basen som jag tror blir särskilt problematisk i vatten. Mono lär vara en självklar begränsning.

Har hittat en del kommersiella produkter men priserna är höga och det kan man ju förstå med tanke på att volymerna är små och att kravet på absolut vattentäthet sannolikt försvårar konstruktionen.

Har närt vissa lösa funderingar på att kanske bygga något själv vid tillfälle. Tänker mig att principen är densamma förutom att det handlar om att få vatten att svänga/vibrera snarare än luft vilket kanske t.o.m är enklare eftersom ju vatten har mycket högre täthet.

Poolen är liten, bara ca 12 kubikmeter vatten så effektkraven är förmodligen inte jättestora. Det bästa vore såklart om det gick att tillkoppla en vanlig audioförstärkare som förväntar sig 4 - 8 ohm och kanske ger uppåt 30 - 50W.

Någon som har några ideér eller förslag - stoppa ner en vanligt högtalarelement i en plasthink och limma igen locket?
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Hur bygga undervattenshögtalare för musik?

Inlägg av frownlayer »

en vanlig högtalare i en vattentät låda kan fungera. alternativt så byter du ut en vägg mot något tunnare som kan röra sig.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hur skulle en hornhögtalare där bara hornet stoppas ner i vattnet funka tro? :humm: Skulle ju rent konstruktionsmässigt kunna flyta på en frigolitplatta/skiva eller liknande med hornet riktat neråt...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

De undervattenshögtalare jag har sett så har det varit en i princip vanlig högtalare med ett lite grövre gummimembran istället för en vanlig kon. Inget jätteavancerat.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lekte med detta för 30 år sedan, och i efterhand så vet jag varför jag inte fikt det att fungera vettigt

impendansanpassning, eftersom vattnet är extremt mycket tyngre per kubik så behöver man högtalare som klarar av att jobba med den saken

tror inte det skulle fungera men motsatsen till ett horn, som är en impendansapassning

eller tar man det fetaste djävla bashögtalaren man hittar med aluminium dom på, annvänder domen, och spolen med magnet och gör ny upphängning och man har en ganska vettig sak att börja med

ev en sådan där stolsparkare skulle man kunna annvända
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gissning/förslag:

Prova att bara helt enkelt montera en högtalare i ena änden av ett plaströr, och sänk ned andra änden av röret i vattnet.

Det kan nog vara en bra idé att bygga en sluten låda för högtalaren men ha ett litet "läck" mellan högtalarelementets båda sidor för att tryckutjämna, och sen kan du laborera med att trycka ned röret en bit ned i vattnet för att öka lufttrycket på båda sidor av högtalarelementet. Jag vet inte hur lufttrycker påverkar men antar att luften blir lite mer lik vattnet vid högre tryck.

Tänk på elsäkerheten! Det är nog en bra idé att antingen ha en batteridriven signalkälla eller ha isoleringstransformator på högtalarsignalen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

just den saken var en av dom jag provade då och det funkade uselt
xxargs

Inlägg av xxargs »

skall man ha bra ljudöverföring så behöver membranet vara i direktkontakt med vattnet vilket förstås ger en annan utformning på högtalaren och helt andra mekaniska impedanser...
RoPa

Inlägg av RoPa »

Tänk på att man måste ha samma statiska tryck på båda sidorna om membranet.
Att ha vatten på ena sidan och "luft i burk" på andra sidan kommer trycka in membranet så det bottnar redan vid ganska modesta vattentryck.
Vatten är inte komprimerbart som luft så rörelsen på membranet kommer att vara nästan obefintligt, därför blir det bättre på att förmedla diskant än bas. Motsvarande ljudtryck uppnås redan vid mycket mindre rörelse.
Om ni har simmat under vatten när en motorbåt varit i närheten vet att det högfrekventa ljudet hörs på långt håll.
Att lyssna på musik medans man är i vatten blir absolut bäst med hjälp av hörlurar avsedda för vatten.

Men en kul ide!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Då kanska man kan arbeta med en "butt kicker" istället, den är ju designad för att mekaniskt överföra ljud till stommen på en soffa eller fåtölj... Den arbetar visserligen bara i dom lägre frekvensområdena men man lär ju inte få någon diskant att tala om i vatten ändå?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

förslag, skaffa piezo för ultraljudstvättar, och prova under vatten, dom är i häradet vettigt redan från början
finns på ebay
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men vist finns det "högtalare" som är avsedda att monteras på fönster eller motsvarande som ska använda glaset eller motsvarande som membran. Det kanske är en enkel väg att gå.

EDIT: En sådan här
Det borde gå att bygga en sådan av en högtalare utan membran. Fast man vill kanske invertera massorna så att magneten rör sig och spolen är still.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tack för alla tips och bra synpunkter, massor av good stuff som skall smältas.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Detta dokument kanske kan ge en del hintar?

http://www.lubell.com/FAQ.html
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, mycket - tack!

En intressant detalj i texten:

"Bass frequencies below 200Hz are avoided with swimmers and divers, as they are Navy documented as leading to swimmer and diver disorientation."

Undrar vad det kan bero på?

EDIT: Tur att inte detsamma gäller billjud :-)
Skriv svar