Jag undrar om det finns någon som har byggt en batteritestare med Arduino och display, som både laddar och sedan laddar ur och i senare fallet även mäter kapaciteten på batteriet.
Resultatet ska sedan visas på displayen och finns det även fär logging i datorn så är det ett plus.
Batterispänningen kan variera från 1.2V - 12V. Likaså kan Ah variera.
Det kan sedan vara både Li-Ion/NiMH/NiCD/Pb i batterierna.
Helst ser jag att det går att välja strömmen för belastningen vid urladdning. Man vill ju inte vänta hur länge som helst om man har ett stort batteri.
Finns det någon som har något att dela med sig av när det gäller detta, schema koder mm??
Jag hoppas på det bästa då jag har kommit över ett stort antal bärbara komradio som jag måste kolla över alla batterierna på.
Annars blir det att starta upp alla radiona, sätta på dem och sedan mäta tiden till de stannar.
Batteritestare
Re: Batteritestare
va inne och funderade på ett sådant projekt för något år sedan
men upptäckte att en rc-laddare med datorövervakning kostar under 1000kr
så det blev en sådan istället för att lägga ner tid och pengar på något som redan fanns färdigt/billigt
//Ola
men upptäckte att en rc-laddare med datorövervakning kostar under 1000kr
så det blev en sådan istället för att lägga ner tid och pengar på något som redan fanns färdigt/billigt
//Ola
Re: Batteritestare
Det är kanske bättre att först ladda ur och sen mäta hur mycket man kan trycka in i batteriet (och sen kompensera med en fast konstant för hur mycket förluster batteritypen i fråga har)?