Söker enkelt oscilloskop

jodeen

Söker enkelt oscilloskop

Inlägg av jodeen »

Hejsan! jag är som sagt på jakt efter ett lättanvänt enkelt oscilloskop, och var kan vara ett bättre ställe att slänga ut en sån fråga, än här??!
Jag är inte särskilt elektronikkunnig, men pysslar mycket med motorfordon, både privat och proffessionellt.
På förra jobbet som bilmek på en mekonomenverkstad hade jag tillgång till diagnosverktyget autocom 186 som hade inbyggt oscilloskop kopplat via usb till en laptop, och det hade två kanaler som man fick upp på skärmen och visades på en rullande tidsaxel, iom att oscilloskopet drevs av bilens eget 12v system så hade man alltid en minus/jord som referens, och vidare så fanns i princip bara mätalternativen: "signal" p1, "signal" p2, diff p1-p2, och mätområden -5v-+5v, 0v-+5v, -12v-+12v, 0v-+12v, och sedan möjligheten att "dra ut och trycka ihop" tidsaxeln, som helt novis funkade detta riktigt bra till den mesta bilelektronika felsökningen man kan råka ut för, om man inte är ute efter att laga styrenheter osv. nu kommer då frågan: finns det nåt sånt här att köpa? jag är naturligtvis medveten om begränsningarna men enkelheten är vad jag är ute efter. alltså plug and play, med väldigt enkelt gränssnitt. skulle gärna vilja höra era funderingar kring detta.

/Johan
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Söker enkelt oscilloskop

Inlägg av Icecap »

Finns det på bilverkstäder finns de helt säkert att köpa - om man har pengar nog!

Men är det "bara " ett USB-oscilloskop du behöver finns det gott om sådana, då kan du istället lägga lite krut på att ha rätt prober åt dom.

Och med det menar jag att du kan säkra att det inte kan komma överspänning in till oscilloskopet (på lågspänning av tändspolen har jag mätt 800V!) och rätt "kontaktdon" för proberna.

Den rullande tidvisning är en mjukvara som löse, den går såklart att köpa om bilverkstäder kan köpa dom.

Så i grunden är det en fråga om:
* Är du rik?
* Eller vill ha något som fungerar minst lika bra?
jodeen

Inlägg av jodeen »

Haha nej rik är jag inte, jag är ute efter "idiotsäkerhet" och enkelhet, och eftersom jag ska använda det i garaget som felsöknings instrument så skadar det ju inte om det är robust och litet också,
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Låter som du behöver en scopemeter.

Man kan få en begagnad fluke: http://www.ebay.com/itm/Fluke-97-Digita ... 2586e386bc

Eller en ny Hantek: http://www.ebay.com/itm/Handheld-60MHz- ... 41816562dc

för drygt 2000kr.

Hade du bara behövt en kanal så hade det gått att hitta under $100
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

I princip varje oscilloskop som inte är helt trasigt borde vara tillräckligt för dina önskemål.

Det lär på 50-60-talet ha förekommit riktigt usla oscilloskop som inte har vettig triggfunktion och som krävde rejält höga inspänningar, men jag har aldrig sett något sådant i verkligheten.

"Alla" vettiga oscilloskop har som mest grundläggande funktioner dels som du redan nämnt ett reglage för att ställa hastigheten på x-axeln. Det normala är att man brukar kunna ställa känsligheten i y-led i ett antal steg där stegen är valda så att man vettigt kan använda samma skala för ett helt gäng områden. Både x-axeln och y-axeln kan t.ex. ha steg i stil med 1,2,5,10,20,50,100,200,500 o.s.v. (i respektive måttenhet).

Ett oscilloskop speciellt gjort för bilelektronik har nog en del förinställningar/automatik fixade som man får lära sig att ratta in manuellt på ett "generellt" oscilloskop, t.ex. triggning.

För att mäta på signaler som upprepar sig hyggligt ofta, som t.ex. hur vågformen ser ut på ABS-givare, diverse givare i motorn o.s.v., så funkar ett gammalt billigt begagnat analogt oscilloskop nog utmärkt. Om du däremot vill kunna mäta på signaler som bara inträffar enstaka gånger, t.ex. att motorn misständer några enstaka gånger och du vill mäta om en viss givare ger konstig signal när det händer, så är nog ett digitalt oscilloskop vettigast. Det finns rätt billiga oscilloskop som USB-burkar som man kopplar till en dator. Annars har nog digitala oscilloskop (som separat mätinstrument som inte behöver en dator) fortfarande ett hyggligt begagnatvärde.

Värt att veta är att de flesta oscilloskop som drivs av 230V-nätet har skyddsjord kopplad till jorden på mätingångarna. Det är kanske självklart men kan som sagt vara bra att veta när/om du kopplar in svetsaggregat, starthjälpaggregat eller liknande till en bil.

Allmänt kan man väl säga att oscilloskop är som många andra verktyg, om man känner sitt eget verktyg så kan man komma rätt långt med ett enklare verktyg medan med bättre verktyg så kan man ofta använda vilket verktyg som helst som man inte är så van vid. Jag antar att det här känns igen på t.ex. en svets eller liknande. (Jag har ingen direkt erfarenhet av att svetsa själv, däremot vet jag att det där stämmer mycket väl med lödkolvar).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tolkar det som att han är ute efter ett minnesoscilloskop som kan köra långsamma svep. Då skulle jag säga att det helt klart är ett digitalt som gäller. USB-skopen bör uppfylla kraven. De brukar mer ha problem med snabba svephastigheter.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

mrfrenzy skrev:Låter som du behöver en scopemeter.

Man kan få en begagnad fluke: http://www.ebay.com/itm/Fluke-97-Digita ... 2586e386bc

Eller en ny Hantek: http://www.ebay.com/itm/Handheld-60MHz- ... 41816562dc

för drygt 2000kr.
De där koster ju drygt 3600kr med frakt och moms. Det är något mer än drygt 2000kr.
jodeen

Inlägg av jodeen »

Jo det var nog det jag misstänkte, att mina tänkta användningsområden inte kräver så avancerad utrustning, men däremot enkelheten, alla knappar och rattar får mig att kallsvettas lite ;) är det nåt fabrikat/modell som är enklare än genomsnittet?
Och tack för visat intresse så här långt.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Det kanske duger med en sån här?

Uni-T UT81B Handheld Digital Multimeter UT-81B
http://www.ebay.com/itm/330535123630
jodeen

Inlägg av jodeen »

Efter att ha googlat lite här nu i eftermiddag, så ser det ut som att det jag egentligen söker är en "logical analyzer" vad det nu kan kallas på svenska?
den visar ju spänning i "scrollande realtid" skulle det kunna vara nåt månne??? så såg det iallafall ut i autocoms verktyg, men det kallades "oscilloskop"
isåfall återstår det ju att hitta nån som har ett mätvärde som överstiger 5v, som de flesta modellerna verkar ha som maxgräns, jag förstår varför- men det borde ju finnas lite kraftigare grejer än det jag har hittat. var kan man tänkas finna något sådant??

/Johan
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om du kollar på "logic analyzer" så är det nog ett max på 5V, ja.
Men det ska du säkert inte ha. Det du beskriver *är* ett oscilloskop
med ett långsamt svep. Hur långsamt varierar och du får stämma av
det mot dina krav/förväntningar. Många har även ett minne så att det
kan lagra mer än vad som syns på skärmen så att det går att "scrolla"
tillbaka...
jodeen

Inlägg av jodeen »

Ok, men med ett oscilloskop, om jag vill mäta en signal med fyrkantsvåg som jag misstänker "felar" någonstans, då måste jag väl sitta och stirra blint på oscilloskopet hela tiden medans jag tex vrider runt motorn eller snurrar på ett hjul, för att upptäcka den eventuella "missen" och vidare så kan jag väl inte se om "felet" kommer regelbundet eller sporadiskt? (ha i åtanke att jag är bilmekaniker, inte "elektronist" :) ) Jag såg att du skrev att vissa har minne så att man kan kolla "bakåt i tiden" men efetersom jag inte har någon tidsreferens vet jag ju inte hur signalen der ut under en längre tid eller?

/Johan
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Hej kan inte så mycket om oscilloskop men fick tag på ett gammalt pickoscope som jag ska försöka lära mig på.
Till dem finns även ett program speciellt för bildiagnostik här är några videor..

http://www.picoauto.com/automotive-diag ... ideos.html
lycka till
jodeen

Inlägg av jodeen »

Ja det kanske kan funka som jag vill, det är väl som en av er tidigare postare här i tråden skrev, att det handlar bara om att lära känna sitt verktyg och lära sig att anpassa det till de behov man har... man kan ju inte sticka under stol med, att om man har verktygen så skapar man ju användningsområden till dem också.
men då undrar jag ju vad som skiljer detta oscilloskop, från tex ett Hantek 6022be tex, som ligger riktigt bra till prismässigt, och kan det tänkas uppfylla mina önskemål???

Johan
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Som andra skriver så är det nog något digitalt oscilloskop som är vad som gäller för dig. Med ett sånt kan du "spela in" en längre sekvens och titta på i efterhand.

Alla "riktiga" oscilloskop klarar högre frekvenser än vad som behövs så länge du inte mäter invändigt i styrboxarna, utan "bara" mäter på signalerna till/från boxarna. Däremot kan det skilja en del i hur långa sekvenser olika oscilloskop kan spela in vid en given upplösning (antal mätningar per tidsenhet).

En logikanalysator har oftast bara koll på "etta" eller "nolla", men brukar ha mängder av ingångar. Det är kanske inte riktigt rätt verktyg här, åtminstone om du inte mest ska mäta inne i styrboxarna.
Skriv svar