Kör du åtminstone S-video nu? Det bör inte vara nån pixel-crawl om du kör S-video till en bra TV.Rohan skrev:Efter att ha startat mitt gamla (nåja) Nintendo 64 och kört lite med ett nyinköpt Super Mario 64 inser man att composite-signal inte är det häftigaste som finns. Kopiösa mängder pixel crawl förtar en stor del av nöjet. Med Google kan man konstatera att NTSC-enheter och franska PAL-maskiner enkelt kan moddas för att ge RGBs-signal men att man annars får vara glad om man kan få S-video ut.
Med en riktigt bra TV så bör det inte bli någon synlig skillnad mellan S-video och en über-perfekt HDMI-mojäng förutom att detaljer som bara är en pixel breda i 640*xxx-läget helt tappar färgen.
Om du inte redan kör S-video utan kör komposit så börja med att uppgradera till S-video. Nästa steg är att rota runt i inställningarna på TV'n ifall du inte redan gjort det. Du vill nog stänga av massor av "coola" funktioner. Det kan väl också vara så att det kanske finns en hel del att göra med analogelektroniken i Nintenons tv-ugång.
Tänk på att spelbarheten blir sämre med elektronik som fördröjer signalen. Det kanske är så att din TV processar "rätt" HDMI-signaler snabbare än komposit/S-video, men om så inte är fallet så kommer du lite fördröjning om du mellanbuffrar en hel bild.
Det borde väl å andra sidan inte behövas nåt mellanbuffrande. En vanlig analog PAL-signal är 576i och NTSC är 480i. Det finns kanske en risk att nintenton inte skickar en korrekt interlacesignal när interlace inte är valt (d.v.s. <300 pixels upplösning i y-led) och det finns väl en risk att tv'n inte gillar att hdmi-sändaren säger sig ge 480i/576i men egentligen skickar 240p/288p. Om så skulle vara fallet så borde det gå att lägga in minne motsvarande en linje och sända iväg bilden 1/576 eller 1/480 gånger snabbare än den kommer in från nintenton, så att du var 576:e eller var 480:e linje kan slänga in en extra blank linje (överst eller underst) för att signalen ska se ut som äkta 480i/576i.
P.S. fota gärna hur bilden på din TV ser ut.