Ersätta "suppressor" vid renovering av gammal Kenwood mixer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Origo

Ersätta "suppressor" vid renovering av gammal Kenwood mixer.

Inlägg av Origo »

Hej
Jag håller på att renovera en häftig köksmaskin från 50 talet. En Kenwood Major A706a. Tillverkad i Woking England mellan 1953 och 1958.
Det är en otroligt välbyggd maskin. Men nu när den börjar närma sig pensions ålden så behövs en översyn.
Bild

Hastighetskontrollen är ganska enkel. Det är en centrifugalregulator där ett par fjäderbelastade vikter påverkar en brytare. Brytaren kopplar ifrån motorn vid ett visst varvtal.
Paralellt med brytaren sitter en kondensator och ett motstånd. Eftersom det just nu gnistrar ganska mycket vid brytaren så tänker jag byta kondensatorn.

Dessutom funns en "supressor" som sitter monerad mellan fas, nolla och skyddsjord. Den är märkt:
DUBILIER
SUPPRESSOR
TYPE SPT 202
L-N 0.1MFD GP.2
L-E 0.005MFD GP.1
N-E 0.005MFD GP.1
250V AC/DC WKG
B.S.S. 613
MADE IN ENGLAND
Hur ersätter jag den? Eller finns det något nytillverkat att köpa?
Kan jag ersätta den med 3st kondensatorer (1 st 100nF och 2st 5nF) ?
Det finns renoveringssatser till maskinen att köpa på ebay och där verkar det som att "Supressorn" är ersatt men endast en kondensator på 100nF? Är det ok att fuska och bara montera en kondensator mellen fas och nolla och skippa de 2 små kondensatorerna?

Behöver ersättningskondensatorerna ha någon speciell klassning? Eller räcker de att de har samma spänningstålighet som de gamla?

Är det ebay som gäller när man ska köpa enstaka kondensatorer? Eller finns den någon bra webb-butik som inte tar ut en hutlös frakavgift vid småorder?

Jag är mycket tacksam för all hjälp
Mvh
Mats
Pucco

Re: Ersätta "suppressor" vid renovering av gammal Kenwood mi

Inlägg av Pucco »

Elfa 65-649-42
Skriv svar