Kontaktlös touchströmbrytarmatris

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
matseng
Kontakt:

Kontaktlös touchströmbrytarmatris

Inlägg av matseng »

(Eeeh, ibland blir det lite för mycket ihopskrivning för att det ska vara helt bra i svenska språket. :-)

Hursomhelt så funderar jag lite på olika metoder att upptäcka att man satt ett finger på en viss punkt på en tunn plexi- eller glasskiva.

Jag har ett projekt på gång där jag skulle behöva kunna upptäcka vart man pekar på en 10x10 matris. I det här fallet duger det inte med strömbrytare eftersom jag behöver ha det transparent så man kan se vad som är bakom.

Om man tar en matris med tunna koppartrådar och lägger på en fyrkantsvåg på en av dom 10 X-ledningarna och sedan läser av signalstyrkan på Y-ledingarna så kanske man kan få en ökad överhörning när man satt sitt feta finger prexis i närheten av en korsning. Nackdelen med detta är att det redan är en del störningar i närheten så s/n-förhållandet kanske kommer att bli aldeles för lågt.

Tror ni att detta skulle kunna fungera eller har ni nån bättre ide?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Optiskt? Finns en grej som man läser av hur mycket fingret reflekterar tillbaka med hjälp av 2-färgs leds. Då ser man inte igenom helt iofs.

Annars lysdioder och sensorer som man sätter i en matris efter kanten. IR funkar nog ännu bättre.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Har funderat på lysdiod/reflexdetektor under glaset, men då blir tyvärr "kontaktpunkten" förmycket förskjutet i förhållande med det dom finns under.

En ljus-grid utanför (typ HP150's gamla touchskärm från 1983) skulle nog fungera fint i många fall, men jag vill ha en helt slät ovansida.

Som upplysning kan jag säga att jag ska ha det till ett nixie-sudoku i första hand, men får jag fram en lösning som fungerar bra kan jag applicara det på deiverse saker.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

"nixie-sudoku"?!

Det var fanimej den sjukaste projekt-ide jag hört på jäkligt länge :D Låter skitskoj!

(Tyvärr har jag inget att tillföra till topic)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jo, jag köpte ett 100-pack med rör enkom för projeket.... Så nu måste jag få fingrarna ur r*ven och verkligen påbörja bygget oxo....
Tekko

Inlägg av Tekko »

Sudoku, FY FAN! :lol: Nixie därtill, blir ett jävla jobb att få till det :shock: Krävs nog en pc för att det skall funka.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det blir mycket lödning iallfall. 891 sladdar bara från rören

Men i övrigt räcker det med en vanlig uC typ en billigg mega88 och en litet 64-256 kbits seriellt minne för att lagra "borden" i - om man nu inte implementerar en bord-generator i direkt i koden, men algoritmerna jag tittat på är rätt stackkrävande...

Sedan är det mest fråga om ett halvdussin latchar och dryga dussinet med KM155ID1/74141'or.

Easy as pie ;-)

Edit: Vaffan är ett dyssnin???
Senast redigerad av matseng 30 januari 2006, 19:39:17, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Rena helvetesgörat i mina ögon :?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Varför inte ta en vanlig resistiv pekplatta (sån som vanligtvis sitter ovanpå en LCD, men det är ju inte nödvändigt).
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

cyr: Mmm, en god tanke. Ska ta och titta på några sådana och se hur pass känsliga dom är för fysikskt våld och smuts. Det kanske fungerar fint. Men jag skulle nog föredra att ha den skyddad under glas eller plexi.

Storleken blir 22x22 cm aktiv yta, hoppas att inte sensorn kommer att kosta mer än resten av prylarna :-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En idé:

Borra två *små* hål (rakt igenom) plexiglaset/glaset vid varje tryckställe. I dessa hål drar man upp *små* metallpinnar, inte så att de sticker upp utan snarare har samma höjd som plexiglaset. Sedan kollar man var det är kontakt när man sätter fingret mot dem.

Skulle det fungera i ditt fall?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det var inte dumt alls! Ska prova och se hur dte blir i verkligheten.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Har haft en ide ett tag:
Ett glas med tryck-sensorer i hönen.
Beroende på var man trycker ger sensorera olika signaler.
Problemet är sensorerna!!!
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Spinner vidare på baron3d: istället för tryckgivare kan man ha limmade töjningsgivare... men ack så svag signal att förstärka
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Hmm.. Vad sägs om gummi-upphängning + optiska sensorer.
Skriv svar