Tacksam för hjälp med rf sändare och key switch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gustavson

Tacksam för hjälp med rf sändare och key switch

Inlägg av Gustavson »

Hej!

Jag vill nog börja med att poängtera att jag är långt utanför min bekvämlighetszon när det gäller elektronik (är maskinare).
Jag hade tänkt att tillverka en fjärrkontroll till min autopilot till båten (en sådan finns att köpa men kostar som ett litet lands bruttonationalprodukt). Det finns således två vägar att gå:

1) bygga den som orginalfjärrkontrollen och använda mig av autopilotens eget kommunikationssystem (seatalk) typ som nmea fast 9-bitars och programera ett adruino uno eller liknande i separat box.

2) på något sätt "hacka" key switchen som sitter kretskortet med hjälp av en keyfobe (som adafruit har)

Jag är i detta stadie endast intresserad av lösning 2 innan jag totalt förkastat den samma...

Jag vill kunna använda de fyra översta knapparna på autopiloten +1 -1 +10 och -10 (se bild). Nu kommer min plan (vilket ni gärna får dumförklara mig över och som skvallrar om mina bristande kunskaper i ämnet :roll: ). Jag hade hoppats att key switcharna som sitter på kretskortet fungerar som vilka brytare som helst fast av de fyra pinnarna så arbetar den i par (dvs pinne 1 och 2 är hopkopplade på ena sidan "brytningen" och 3 och 4 på den andra sidan).
Tror ni detta är möjligt eller måste det gå ström genom receivern för att den ska fungera?

Jag ber om ursekt att jag är så dålig på att förklara men jag skulle uppskatta en liten puff i rätt riktning från er som är betydligt mer hemma på dessa saker...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gustavson

Re: Tacksam för hjälp med rf sändare och key switch

Inlägg av Gustavson »

Här är en liten bild på receivern jag hade hoppats kunna använda
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Tacksam för hjälp med rf sändare och key switch

Inlägg av Icecap »

Brytarna är av typen 1-polig ringtryck vilket betyder att de enkelt kan styras. Om man vill isolera två kretslopp för att t.ex. undvika jordslingor går det ganska säkert alldeles utmärkt med att lägga en optokopplare över varje brytare, då kan man styra optokopplarna och göra vad man vill.
Skriv svar