Förlänga nätverk
Re: Förlänga nätverk
I ett så specifikt nät som "bergrumsnätet" kan man ju annars tänka sig att skita i DHCP och köra på fasta IP:n... Man kan ju också sätta fasta IP:n på önskade datorer/skrivare och sedan låta resten (besökande datorer) få sina IP:n via DHCP.
Den lösningen hade jag hemma i mitt gamla trådade nät med fast ip in i kåken och en dator som delade ut och delade på nätverket via router mm. Prylarna var antika så där var det en blandad kompott av fasta och andra Åsa-Nisse-lösningar för att få skiten att lira. Och, nej, jag saknar INTE det gamla nätet ett dugg. 
Jag vet, och ibland kan det tom. vara nödvändigt på ny utrustning också som annars kommer i konflikt.
Herregud vad ni yrar
Stäng av andra DHCP servern bara så kommer allt fungera galant, det går alltid att göra.
De routararna ni använder är inte komplicerade nog att göra en riktig subnetting lösning med ändå
DHCP servern sätter med en IP-range som lämnar rum för fasta adresser.
Stäng av andra DHCP servern bara så kommer allt fungera galant, det går alltid att göra.
De routararna ni använder är inte komplicerade nog att göra en riktig subnetting lösning med ändå
DHCP servern sätter med en IP-range som lämnar rum för fasta adresser.
Stänga av alla DHCP-servrar utom en har vi redan avhandlat 3-4 gånger i tråden, nu blev det en sidodiskussion om att man inte MÅSTE (utan att det går att lösa på annat sätt).
Fast man ska aldrig göra så som föreslås, att man låter flera DHCP servrar dela på en halv nätmask vardera.
Finns inget att tjäna utan bara att förlora.
Finns inget att tjäna utan bara att förlora.
Jag vet att man på större nätverk kör flera DHCP-servrar (protokollet är anpassat för flera servrar som delar på lasten). Men där delar ju servrarna också databas över utdelade IP-adresser såvitt jag förstått.
Josasp:
Jo, en sak finns att vinna, och det var precis det jag drog in i tråden:
Om det uppstår avbrott på nätet mellan berget och markplan, alltså mellan de två "router/accesspunkt&co"-burkarna, så gör två DHCP-servrar att det fortfarande går att köra trafik mellan lokala burkar nere i berget.
Förvisso ska kabeln inte paja, men det är trots allt tydligen 90 meter kabel så om den strular så rullar man ju inte så lätt ut en provisorisk extrakabel som man råkar ha i bra-att-ha-lådan. (Ja, jobbar man med att installera nätverk/tele-grejer så har man kanske en stor rulle med TP i bra-att-ha-samlingarna, men det är väl inte så troligt att vem som helst sitter på lång TP).
Just eftersom det bland annat var en skrivare så föreslog jag detta, men nu framgick att skrivaren även var lokalt ansluten direkt till en dator så det går att över huvud taget skriva ut även om nätverket lägger av helt.
Jo, en sak finns att vinna, och det var precis det jag drog in i tråden:
Om det uppstår avbrott på nätet mellan berget och markplan, alltså mellan de två "router/accesspunkt&co"-burkarna, så gör två DHCP-servrar att det fortfarande går att köra trafik mellan lokala burkar nere i berget.
Förvisso ska kabeln inte paja, men det är trots allt tydligen 90 meter kabel så om den strular så rullar man ju inte så lätt ut en provisorisk extrakabel som man råkar ha i bra-att-ha-lådan. (Ja, jobbar man med att installera nätverk/tele-grejer så har man kanske en stor rulle med TP i bra-att-ha-samlingarna, men det är väl inte så troligt att vem som helst sitter på lång TP).
Just eftersom det bland annat var en skrivare så föreslog jag detta, men nu framgick att skrivaren även var lokalt ansluten direkt till en dator så det går att över huvud taget skriva ut även om nätverket lägger av helt.