Batteriladdare och batteriproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DC
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 februari 2007, 14:18:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Batteriladdare och batteriproblem

Inlägg av DC »

Hej alla
Har ett problem. Har kopplat en batteriladdare av fabrikatet Mascot 24V 2A till 12 st. Cyclon Lead 2V 5,0Ah blybatterier ihop till 24V.
Första problemet var att batteriladdaren la av av okänd anledning. Efter några månader började batterierna bli varma och plasten smälte som batterierna var inkaplsad i och det verkade läcka syra. Batterierna ska dra en siren vid larm 24V 3.2 A och underhållsladdas konstant. Kan det vara så att man måste belasta batterierna då och då eller klarar dom att stå under ständig laddning en längre tid. Enligt databladet vad jag förstått så sköter laddaren under och överspänningen aut. Litar inte på laddaren utan tänkte koppla en spänningsvakt/batterivakt för under och överspänning och en temp.sensor över batterierna som bryter laddaren vid för hög värme. Men kan inte hitta någon sådan spänningsvakt under 1000-lappen eller har ni andra ideér vad man kan göra. :humm:
Bittämjaren
Inlägg: 219
Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
Ort: BORÅS

Re: Batteriladdare och batteriproblem

Inlägg av Bittämjaren »

Batteriladdaren måsta ha gått sönder och gett ut en kraftig överström och överspänning om batterierna ska göra som du har beskrivit. Exakt spänningsnivå för din batterimodell vet jag inte men runt 27,5 V är ett bra värde vid underhållsladdning på blysyrabatterier. så har jag i min anläggning och det fungerar alldeles utmärkt år efter år.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12842
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Batteriladdare och batteriproblem

Inlägg av MiaM »

Temperaturen är lite klurig att övervaka för du vill egentligen bryta redan vid rätt låg övertemp, men samtidigt så bör den inte falsklarma ifall det blir ovanligt varmt i hela rummet i allmänhet.

För att komma under en tusenlapp får du nog bygga saker själv tror jag.

Mascot är väl rätt dyra grejer, reklamera eländet och begär ersättning för batterierna, och se vad de säger.
DC
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 februari 2007, 14:18:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Batteriladdare och batteriproblem

Inlägg av DC »

Allt är inbyggt i en stor låda ca.300x400 mm. Temp.mätaren gav larm när det var 37 grader inuti lådan. Verkar vara hopplöst omöjligt att hitta en batterivakt/spänningsvakt som drar något relä vid under eller överspänning för just 24V. Funderar på att byta ut batterierna till andra blybatterier, problemet är att de ska tåla höga temp. för utomhusbruk. Borde finnas någon IC-krets för spänningsövervakningen men hittar inget.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12842
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Batteriladdare och batteriproblem

Inlägg av MiaM »

Vid långvarig "smärre" överladdning så kan nog batterier bli förstörda utan att det blir extremt varmt.

Hur var det, är du beredd att bygga själv eller är det färdiga "byggklossar" som gäller här?
DC
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 februari 2007, 14:18:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Batteriladdare och batteriproblem

Inlägg av DC »

Både bygga själv eller färdigbyggt vilket som. Kanske ha någon fläkt också som startar, problemet då är vid kyla att det kommer in kall luft
Mindmapper
Inlägg: 7101
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Batteriladdare och batteriproblem

Inlägg av Mindmapper »

Det vore intressant att veta hur gamla grejorna är framförallt ackumulatorerna?
DC
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 februari 2007, 14:18:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Batteriladdare och batteriproblem

Inlägg av DC »

Batteri och laddare endast 1 år, först gick batteriladdaren sönder efter ett par månader, 7 månader senare batterierna. Laddaren är mindre en ett år.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Batteriladdare och batteriproblem

Inlägg av xxargs »

Dina cyklonbatterier är förmodligen kokade då blybatteriet inte tål vare sig värme eller att stå med en konstant ström genom sig under lång tid då de korriderar upp invändigt och detta kan ske på 14 dagrar om batteriet har haft 15-16 Volt över polerna per 12V block.

Innan du går vidare så är det nog lämpligt att göra en urladningsprov och räkna kapacitet innan du lägger ned några mer pengar på detta, då batterierna brukar stå för väldigt stor del av hela produktens kostnad.

---

När det gäller laddare och pålitlighet så är det en prislappsfråga och mascot hör inte till den högre sidan i någondera fallen...

Bättre laddare har ofta inbyggd övervakning, temperatursensor som sätts på batteriet och justerar laddspänningen efter batteriets temperatur (typiskt -3mV grader/cell temperaturhöjning) etc.

---

Om det är allmänt varmt där batterierna är (typ över 27 grader C) långa tider så är inte blybatterier lämpliga över huvud taget om det skall hålla mer en enstaka år.

Då är det bättre att titta på gamla sortens NiCd-batterier med påfyllnings propp från SAFT om det skall hålla mer än 20 år eller om man kan hitta hög-temperatur NiMh batterier och där får man titta på batteritillverkarens respektive datablad hur de skall laddas och undehålladdas och därefter finna en laddare för detta. Även dessa batterier bör bytas per 3 år eller så eller efter urladdningsprov när kapaciteten understiger 80% av ursprungskapaciteten.

I en del varma teknikrum som jag besöker i har man gett upp med 10-års blybatterier (svindyra) för kritiska system (tex nödbelysning) då de blir fotbollar efter fåtal år och istället stoppa in NiCd-batterier...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Batteriladdare och batteriproblem

Inlägg av blueint »

NiCd batterier är väl både dyra och svåra att få tag på sedan kadmium fick en massa restriktioner? Finns det något alternativ till dessa dyra SAFT batterier?
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Batteriladdare och batteriproblem

Inlägg av xxargs »

Jo NiCd-batterier av kärl-modell och fri elektrolyt är dyra, men skall man ha något som fungerar år efter år mer än 10 år i varm miljö och inte behöva byta batterier hela tiden så är det inte mycket att välja på.

även högtemperatur NiMh-batterier i R6-R20 format är inte på långa vägar lika tåliga som gamla NiCd-batterier i R6-R20 format, men även NiCd batterier i R6-R20 åldras med kristalltillväxt som så småningom kortsluter batteriet efter några år - åter igen om man skall ha något som håller väldigt länge så är det NiCd-batterier av kärlmodell och fri elektrolyt som gäller.

skall man köra på >= 10-års blybatteri, så är det kontrollerad teknikrums-miljö med AC-kyla så att temperaturen hålls kring 18-20 grader C där batterierna står året om och noga koll på laddningsspänningen inom området 100-dels Volt per 12V-block och temperaturkompensering...

med andra ord handlar det om i vilken ända man vill stoppa in pengarna - på själva batteriet eller temperaturmiljön kring batteriet...
Skriv svar